آخرین مطالب

همکاران

قیمت شکر بسته بندی | قیمت شکر کی متعادل می‌شود؟

رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی نشان می دهد که قیمت شکر در بازار بین قیمت دولتی 44 هزار و 500 تومان و نرخ آزاد بسته بندی کیلویی 50 هزار تومانی در نوسان است.

شکر فله در مراکز محدودی موجود است که یکی از آنها بازار میوه و تره بار است.

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اعلام کرد اشتباه دولت در قیمت گذاری و عرضه شکر باعث شده این محصول با قیمت بالاتری به دست مصرف کنندگان برسد. وی افزود: اکنون قیمت مصوب دولت برای شکر فله ای که به دست مصرف کننده می رسد 42 هزار و 500 تومان و برای شکر بسته بندی شده 49 هزار و 500 تومان است. اما در خوش بینانه ترین حالت مصرف کننده شکر فله را با قیمت 50 هزار تومان خریداری می کند.

شکر تولید شده در آبان وارد بازار می شود

قیمت خرید تضمینی چغندر قند در سال زراعی 1402-1403 چغندرقند بهاره با عیار 16 درصد 39300 تومان، چغندرقند پاییزه با عیار 15 درصد 38 هزار تومان است.

غلامحسین بهمئی، دبیر سابق انجمن صنفی کارفرمایی کارخانه های تصفیه شکر خام درباره وضعیت قیمت شکر در بازار گفت: وضعیت عرضه شکر در بازار وضعیت خوبی دارد. فقط در چند روز گذشته با کاهش واردات، قیمت ها تا حدودی افزایش یافت.

وی با اشاره به عرضه شکر داخلی افزود: از 24 آبان شکر تولید داخل وارد بازار شد و با جبران کمبودها قیمت این محصول کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه شکر تولید داخل معمولا از اواسط شهریور تا اوایل مهرماه وارد بازار می شود، تصریح کرد: نیازهای بازار پوشش داده شده است.

میزان تولید و سرانه نیاز کشور

بهمئی در ادامه سخنان خود به پیک مصرف شکر اشاره کرد و گفت: در حالی که تابستان اوج مصرف شکر در کشور است، شکر داخلی نداریم و بازار از طریق واردات تامین می شود.

وی گفت: شکر استحصالی از چغندر قند پایین است و بیشترین تولید شکر کشور از چغندر بهاره است که به 700 تا 800 هزار تن در سال می رسد.

وی افزود: چغندرقند پاییزه مربوط به کشت جنوب و خوزستان است که در فصل بهار برداشت می شود و میزان تولید آن حدود 200 هزار تن خواهد بود.

این مقام صنفی با اشاره به شکر استخراج شده از نیشکر گفت: 700 تا 800 هزار تن شکر مصرفی در کشور نیز از طریق کشت و برداشت نیشکر تامین می شود.

این مقام صنفی با اشاره به مصرف سرانه شکر گفت: بازار داخلی به 2 میلیون و 400 هزار تن نیاز دارد که 800 هزار تا یک میلیون تن آن باید وارد شود.

قیمت مصوب شکر چقدر است؟

وی با بیان اینکه قیمت مصوب شکر فله 35 هزار تومان به اضافه 10 درصد ارزش افزوده 38 هزار و 500 تومان است، ادامه داد: این میزان برای مصرف کننده در بازار 44 هزار و 500 تومان است. قندهای با قیمت بالاتر مربوط به محصولاتی است که خارج از بازار به فروش می رسد.

وی افزود: طبق قانون شکر تولید داخل و وارداتی باید در بازار عرضه و عرضه شود. اما کنترل توزیع شکر داخلی مشکل است و شکر وارداتی قابل کنترل است زیرا از طریق گمرک انجام می شود.

بهمئی در پایان با بیان اینکه بخشی از تولید داخل لو رفته و با قیمت بالاتری به فروش می رسد، اظهار داشت: با اضافه شدن شکر تولید داخل به محصولات وارداتی، قیمت شکر از آبان ماه به تعادل می رسد.

تمبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *