لوکس بازی یا برقی سازی؟| چالش قیمت اسکای ول ای تی ۵ در بازار ایران

امید محمدی; بازار: قیمت خودروهای برقی در کنار دو مولفه زیرساخت شارژ و نبود خدمات پس از فروش، مانع توسعه حمل و نقل پاک در کشور شده است. با این حال، برخی از خودروهای برقی موجود در بازار ظاهراً گرفتار بازاریابی یا بازی لوکس شدند. مشکلی که باعث می شود دسترسی مشتریان به محصولات پاک هر روز بیشتر از گذشته دورتر شود.

شتاب بزرگ دولت سیزدهم برای «برق شدن خودروها»، این محصولات پاک را از بین می برد و آنها را به سرنوشت خودروهای «گاز سوز» سوق می دهد. صنعت و بازار خودرو کشور به دلیل عدم تدبیر و نبود اسناد بالادستی در مسیر «برق شدن» با سردرگمی مواجه است. در طرح واردات خودروهای برقی، خودروسازان یا واردکنندگان توجه چندانی به محصولات اقتصادی نداشتند.

خودروهای برقی را می توان به عنوان یک فناوری جدید در بازار خودرو کشور معرفی کرد، بنابراین برای پذیرش این محصولات از سوی مشتریان، با در نظر گرفتن چالش دو جزئی که قبلا ذکر شد، مشوق های مالی دولت و یا عرضه محصولات اقتصادی است. مورد نیاز هستند.

قیمت Sky Valet 5 در ابتدای ماه جاری در بازار آزاد 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بود اما امروز قیمت این خودرو به 2 میلیارد و 550 میلیون تومان رسیده است.

چرا Skywell گران شد؟

خودروی AT5 که عنوان اولین کراس اوور برقی کشور را یدک می کشد، محصول شرکت Skywell چین است. این برند توسط نبکا به بازار عرضه شده است که حاصل مشارکت «کرمان موتور» و «گروه مپنا» است.

در ابتدای ماه جاری قیمت خودرو اسکای والت 5 در بازار آزاد 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بود اما امروز قیمت این خودرو به 2 میلیارد و 550 میلیون تومان رسیده است. رشد 50 میلیون تومانی این خودرو با توجه به عدم استقبال از «خودروهای برقی» در کشور قابل تامل است. دو پیش بینی برای رشد این خودرو در بازار وجود دارد؛ اول اینکه شایعه احتمالی افزایش قیمت سوخت در کشور می تواند دلیل این موضوع باشد. دوم اینکه این خودرو احتمالاً در بازار گرفتار «بازاریابی» یا «لاکچری بازی» شده است. چرا که در نمایشگاه خودرو تهران، مدیر یک شرکت عرضه کننده خودروهای برقی در حضور یکی از کارشناسان صنعت خودرو در خصوص تحویل محصولات خود به این خبرنگار رسانه گفت: استراتژی این شرکت برای فروش خودروهای برقی این است که ابتدا محصول برقی را در شمال پایتخت عرضه کنید به این ترتیب ساکنان سایر مناطق تهران ترغیب به خرید می شوند. شاید استراتژی این شرکت به بازار محصول Skyvale AT5 نفوذ کرده و باعث گرانی سواری های لوکس در شمال پایتخت شده است.

اختلاف قیمت حدود 400 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار برای محصولی که زیرساخت استفاده، خدمات پس از فروش مناسب و آینده نامعلومی در بازار کشور دارد، منطقی نیست.

Skywall AT5 در شکاف قیمت گرفتار شد

شرکت نبکا خودرو قیمت فروش اسکای ولت 5 در کارخانه را 2 میلیارد و 123 میلیون و 390 هزار تومان اعلام کرده است. اما این خودرو در بازار آزاد قیمتی 2 میلیارد و 550 میلیون تومانی دارد، اختلاف قیمت حدود 400 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار برای محصولی که زیرساخت استفاده، خدمات پس از فروش مناسب را دارد منطقی نیست. و آینده نامعلوم در بازار کشور.

شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار خودروهای برقی یکی از دلایل اصلی آسیب دیدن برند «الکتریکی» در کشور خواهد بود. سیاست های وزارت ایمنی و شرکت های فروش خودرو باید به گونه ای باشد که محصولات برقی از نظر قیمت گذاری به سرنوشت خودروهای دیگر دچار نشوند.

نبود آزمایشگاه تست ایمنی باتری در کشور در کنار توجه به اخذ «یک ستاره ایمنی» برای خودروی «اسکایول AT5» باعث می شود مشتریان در انتخاب خودروی برقی در بازار تجدید نظر کنند.

ایمنی SkyWallet 5

Skyvale AT5 عنوان اولین کراس اوور برقی کشور را یدک می کشد، طبق گزارش های منتشر شده، این خودرو تنها “یک ستاره ایمنی” را از C-NCAP یا موسسه ایمنی چین دریافت کرده است. این موضوع نشان می دهد که در صورت تصادف اولین کراس اوور برقی کشور، اعتماد مشتریان به فناوری جدید خودروهای برقی در بازار کشور به شدت کاهش می یابد.

«فرشاد ترابی» کارشناس ارشد صنعت باتری خودروهای برقی پیش از این به «بازار» گفته بود; وی افزود: ایمنی در فناوری‌های جدید (خودروهای برقی) که وارد بازار می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا تاکنون مشکلات این فناوری جدید در کشور شناسایی نشده است و متأسفانه پتانسیل انفجار را دارد. برخی شرکت‌ها در باتری های پک کانتری برای خودروهای برقی که هیچ نوع تست امنیتی استانداردی برای محصولات خود انجام نمی دهند «لازم به ذکر است که در صورت وجود اتصال کوتاه در باتری لیتیومی این دستگاه ها، منفجر می شود.

این کارشناس ارشد صنعت باتری خودروهای برقی با اشاره به خطرات احتمالی باتری خودروهای برقی به این رسانه توضیح داده بود; فقدان آزمایشگاه تست ایمنی باتری در بسته بندی باتری خودروهای برقی به شدت خطرناک است، متأسفانه شرکت های بزرگی که این نوع باتری ها را بسته بندی می کنند، شرایط آزمایش مذکور را ندارند.

موضوع نبود آزمایشگاه تست ایمنی باتری در کشور در کنار کسب «ستاره ایمنی» برای خودروی «اسکای ویل AT5» باعث می شود مشتریان در انتخاب خودروی برقی در بازار تجدید نظر کنند. بی توجهی به دلایل انتخاب این خودرو توسط شرکت «نبکا»; در اینجا باید از وزارت ایمنی پرسید که آیا در زمان ارائه تاییدیه های ورود این خودروی برقی به بازار از سطح ایمنی آن در مراکز تست چین اطلاع داشتند؟ آیا ایمنی مسافران در طرح «برق شدن» برای وزارت ایمنی و شرکت های خودروسازی مهم است؟

لوکس بازی یا برقی شدن؟| چالش قیمت کیف پول Sky AT5 در بازار ایران

نیک آیین: خودروهای برقی علاوه بر مشکل شارژ با چالش بزرگ تامین قطعات و ارائه خدمات تعمیراتی در کشور مواجه هستند و برنامه ریزی برای این امر انجام نشده است.

چالش خدمات پس از فروش و تعمیرات خودروهای برقی

همانطور که قبلا اشاره شد، خدمات پس از فروش خودروهای برقی یکی از موانع اصلی و جدی عدم توسعه این محصولات در کشور است. در همین رابطه علیرضا نیکاین، رئیس اتحادیه تعمیرات خودرو تهران پیشتر به «بازار» گفته بود؛ خودروهای برقی علاوه بر مشکل شارژ، با چالش بزرگ تامین قطعات و ارائه خدمات تعمیراتی در کشور مواجه هستند و برنامه ریزی برای این موضوع انجام نشده است.

البته موضوع به همین جا ختم نمی شود، بلکه عباسعلی غیاثی، دبیر اتحادیه صنف شرکت های خدمات پس از فروش خودرو با انتقاد از وضعیت خودروهای برقی به خبرنگار این رسانه گفت; تامین و خدمات پس از فروش تاکسی های برقی بر عهده خودروسازان است، شهرداری و شرکت های تاکسیرانی مسئولیت تامین جایگاه های شارژ را بر عهده دارند.

انتقاد این نمایندگان صنفی در صنعت خودرو از وضعیت خودروهای برقی حکایت از چالش جدی در توسعه حمل و نقل پاک با این راهکار دارد.

لازم به ذکر است که در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه به ازای هر 100 خودروی برقی یک ایستگاه شارژ نصب می شود، اما در کشور ما هنوز مشخص نیست که “هزینه برق رسانی” به عهده KCIT است و زیرساخت استفاده از آن چگونه است. این خودروها توسعه خواهند یافت. پیدا خواهد کرد

لوکس بازی یا برقی شدن؟| چالش قیمت کیف پول Sky AT5 در بازار ایران

اگر مشتری به طور متوسط ​​10 میلیون تومان در ماه حقوق دارد باید 212.3 برابر حقوق خود را برای خرید خودرو برقی خرج کند.

قیمت خودروهای برقی در جهان و ایران

پیش از این رسانه «بازار» طی گفتگوی اختصاصی با یکی از کارشناسان صنعت خودرو به بررسی تفاوت قدرت خرید خودروهای برقی بین مشتریان در داخل و اروپا پرداخته بود. به اطلاع وزارت امنیت دولت چهاردهم، در این گزارش بار دیگر به این تفاوت اشاره شده است. وی ادامه داد: قیمت خودروهای برقی در کشورهای اروپایی و آمریکایی همچنان بالاست و تعداد خودروهای تمیز مقرون به صرفه در این بازارها کم است و ضریب قیمت در مقایسه با میانگین حقوق ماهیانه خودروهای برقی فعلی در بازار 8.5 تا 15 برابر است. کشورهای غربی که برای کراس اوورها و SUV ها تا 20 برابر رشد می کنند به همین دلیل اروپایی ها و آمریکایی ها معتقدند برای رایج شدن خودروهای برقی در جامعه نیاز به تولید انبوه خودروهایی با قیمت 25 تا 30 هزار یورو دارند. که در حال حاضر فقط چین به آن رسیده است.”

با توجه به اینکه شرکت نبکا قیمت خودروی SkyVolt 5 را دو میلیارد و 123 میلیون تومان اعلام کرده است. اگر مشتری به طور متوسط ​​10 میلیون تومان در ماه حقوق دارد باید 212.3 برابر حقوق خود را برای خرید خودرو برقی خرج کند. بنابراین تفاوت قدرت خرید مشتریان داخلی و اروپایی برای خودروهای برقی بسیار زیاد است. بنابراین سیاستگذار صنعتی باید مشوق های خرید خودروهای برقی و نحوه قیمت گذاری مونتاژکنندگان خودروهای برقی را مورد بازنگری جدی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *