عرضه ناپایدار بنزین سوپر در جایگاه های شمال شهر

عرضه ناپایدار بنزین سوپر در جایگاه های شمال شهر

بازار؛ گروه آب و انرژی: پس از گذشت حداقل 6 ماه از توقف، عرضه بنزین سوپر تنها در برخی جایگاه های پایتخت آغاز شده است. فعالان این اتحادیه می‌گویند تعداد جایگاه‌هایی که بنزین با اکتان بالا در آن‌ها تخصیص می‌یابد حتی انگشت شمار نیست و میزان اختصاص یافته به این جایگاه‌ها در شمال شهر به شدت محدود است.

آنطور که سخنگوی انجمن جایگاه داران سوخت کشور به بازار می گوید: عرضه سوپر بنزین از چند روز گذشته به صورت محدود آغاز شده است اما نمی توان گفت که عرضه ثابت است.

آن طور که این فعال صنفی می گوید در شهرهای بزرگ هنوز خبری از بنزین فوق العاده نیست و همین عرضه های محدود سهم پایتخت نشینان نیز هست.

به گفته سخنگوی جایگاه داران، در بهترین و ایده آل ترین حالت، سهم بنزین سوپر از سبد سوخت کشور 3 تا 4 درصد است. یک محاسبه ساده نشان می دهد که در صورت کمبود بنزین، تنها 3.6 تا 4.8 میلیون لیتر بنزین با کیفیت و حدود 115 میلیون لیتر بنزین یورو 3 و یورو 4 در کشور توزیع می شود.

میانگین مصرف بنزین در کشور حدود 120 میلیون لیتر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به گفته سخنگوی جایگاه های سوخت، در بهترین و ایده آل ترین حالت، سهم سوپر بنزین از سبد سوخت کشور 3 تا 4 درصد است. یک محاسبه ساده نشان می دهد که در صورت عدم کسری بنزین، تنها 3.6 تا 4.8 میلیون لیتر بنزین با کیفیت و حدود 115 میلیون لیتر بنزین یورو 3 و یورو 4 در کشور توزیع می شود.

اجبار پالایشگاه ها به عرضه بنزین بی کیفیت

میزان عرضه سوپر بنزین رابطه مستقیمی با میزان مصرف دارد. کمبود بنزین در پیک مصرف تابستان، تولید بنزین مرغوب را از رده خارج کرده بود. بابک عقحی مدیرعامل سابق تاپیکو پیش از این به بازار گفته بود که ما را مجبور به تولید بنزین با اکتان پایین 87 کردند و اجازه تولید بنزین با کیفیت و یورو 5 را در پالایشگاه هایی مانند ستاره خلیج فارس ندادند.

در 6 ماه گذشته بنزین سوپر به صورت متناوب در پمپ بنزین های تهران عرضه می شد که به دلیل کمبود و مصرف زیاد بنزین چندان دوام نیاورد و خیلی زود متوقف شد.از

البته سخنگوی انجمن جایگاه داران سوخت نیز می گوید که در 6 ماه گذشته بنزین سوپر به صورت متناوب در جایگاه های تهران عرضه می شد اما به دلیل کمبود و مصرف زیاد بنزین چندان دوام نیاورد و خیلی زود متوقف شد.

عرضه سوپر بنزین تا کی ادامه دارد؟

الان هم امید چندانی به ادامه عرضه بنزین یورو 5 نیست. این را می توان از صحبت های رضا نواز، سخنگوی اتحادیه فروشندگان سوخت به خوبی فهمید.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مصرف بنزین زیاد است، پالایشگاه ها نمی توانند خطوط تولید خود را به تولید بنزین با اکتان بالا اختصاص دهند و مجبور به تولید بنزین یورو 4 و معمولی هستند، ادامه داد: با کاهش مصرف بنزین در کشور، این پالایشگاه قادر خواهد بود. برای تولید بنزین فوق العاده

سخنگوی اتحادیه جایگاه داران خاطرنشان کرد: پمپ بنزین ها مدام درخواست ارسال بنزین سوپر را دارند اما کاهش شدید تولید این نوع بنزین باعث شده است که جایگاه ها در اکثر روزها بدون بنزین سوپر باشند.

زیرا هم اکنون میانگین مصرف بنزین در کشور 120 میلیون لیتر و میزان تولید آن حدود 110 میلیون لیتر است. حتی با فرض واردات 5 تا 9 میلیون لیتری بنزین، کشور همچنان با کسری مواجه است و بعید است که تولید و عرضه سوپر بنزین ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *