انباشت مواداولیه قطعه سازان در گمرکات کشور ناشی از عدم تخصیص ارز| افت تولید خودرو محتمل است

امید محمدی; بازار: وضعیت تولید خودرو در دو ماه اخیر مسیر کاهش تیراژ را طی کرده است، وضعیتی که در صورت تداوم می تواند شش ماهه دوم سال را به بحرانی برای خودروسازان و وزارت ایمنی تبدیل کند. برخی کاهش قیمت خودرو در بازار را نشانگر بهبود عرضه می دانند اما فراموش کردند که این اقدام موقت به دلیل عرضه قطره چکانی چند خودرو وارداتی به بازار ایجاد شده است. در اینجا باید به سیاستگذار صنعتی یادآور شد که صنعت خودرو به دلیل بحران ارزی ناشی از عدم تخصیص تولید با افت تیراژ و زیان قابل توجهی مواجه شد. برای بررسی این موضوع با محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت:

* وزیر صمت برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو چه سیاستی را باید دنبال کند؟

سید محمد اتابک وزیر صلح دولت چهاردهم باید دو تصمیم جدی را در وزارت متبوع خود دنبال کند. اولاً اولین سیاستگذار صنعتی باید مدیریت واحدهای تولیدی را واگذار کند. خصوصی سازی خودروسازان می تواند چالش های دولت را در موضوع خود کاهش دهد، در این شرایط دولت به جای کارآفرین باید برنامه ریز و ناظر باشد. دوم اینکه قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو در دولت چهاردهم حذف شود. انجام این دو مولفه مهم در جاده مخصوص می تواند منجر به کاهش احضار وزیر صمت به شورای اسلامی شود. زیرا تاریخ ثابت کرده است که وزرای مخفی دولت های گذشته به دلیل وضعیت صنعت و بازار خودرو بارها به خانه ملت احضار و کارت قرمز دریافت کردند.

یکی از مزیت های مهم تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت خودرو کاهش مشکلات این صنعت و به تبع آن بازار خودرو است.

* بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقدند شورای سیاستگذاری صنعت خودرو باید در دولت چهاردهم احیا شود، نظر شما در این باره چیست؟

یکی از مزیت های مهم تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت خودرو کاهش مشکلات این صنعت و به تبع آن بازار خودرو است. زیرا تصمیماتی که دولت برای بازار خودرو اتخاذ می کند در این شورا با حضور همه عوامل بررسی می شود.

* انجمن های مختلف صنعت خودرو از وزیر صمت درخواست جلسه کردند، آیا؟ انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور هم چنین درخواستی از وزیر صمت دارد؟

بله انجمن تخصصی صنایع همگن نیروگاهی و قطعه سازان خودرو کشور از وزیر صمت برای ارائه گزارشی از مشکلات صنعت خودرو و چالش های قطعه سازان درخواست تشکیل جلسه داد. اما هنوز زمان برگزاری این دیدار اعلام نشده است.

در حال حاضر وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین اسفناک است زیرا خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری قادر به پرداخت مطالبات به قطعه سازان نیستند.

* برخی کارشناسان معتقدند در نیمه دوم امسال نقدینگی صنعت خودرو رشد خواهد کرد. نظر شما در این مورد چیست؟

در حال حاضر وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین اسفناک است زیرا خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری قادر به پرداخت مطالبات به قطعه سازان نیستند. بنابراین چالش نقدینگی فشار مالی بیشتری را بر زنجیره تامین تحمیل کرده است.

کمبود تامین مواد اولیه باعث کاهش تیراژ تولید واحدهای قطعه سازی و بر همین اساس خودروسازان شده است.

* به عنوان آخرین سوال، وضعیت ارزی زنجیره تامین در حال حاضر چگونه است و آیا شاهد افزایش تیراژ خودرو خواهیم بود؟

خیر، زیرا اکثر واحدهای بزرگ قطعه سازی کشور به دلیل عدم تخصیص ارز با انباشت مواد اولیه و عدم امکان ترخیص آن از گمرکات کشور مواجه بودند. بنابراین عدم تامین مواد اولیه باعث کاهش تیراژ واحدهای قطعه سازی و به تبع آن خودروسازان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *