آیت‌الله بهجت کلوچه‌پز می‌شد اگر این سفر را نمی‌رفت!

در این مراسم محمود شلاوی رئیس انجمن آثار و گنجینه های فرهنگی پیام دکتر عباس صالحی برای تجلیل از آیت الله العظمی بهجت را به شرح زیر قرائت کرد.

«آیت الله محمدتقی بهجت فومنی (ره) از دانشمندان و عارفان بزرگ و سالکان راه الهی در زمان ما بود که چه در زمان حیات خود و چه اکنون که از میان ما رحلت کرده و به ملکوت اعلی پیوسته است، همواره در حال حاضر بوده است. نور حضورش مشعلي است براي هدايت حضرت احديت.

و بسیاری از اقشار جامعه به ویژه جوانان که با شهامت آن را شناختند خوشحالند و نیز مدیون عزت و بزرگی و اخلاص و ایمان هستند.

این عالم بزرگ که تمام عمر خود را صرف تربیت طلاب و تهذیب نفس و توجه عمومی به ساحت مقدس امام زمان (عج) و سیره زاهدانه و عبادت عرفانی خود کرد، در دل عاشقان علوی تأثیر عمیقی داشت. مدرسه مصداق کامل این گفتار حکمت خداوند بود: ومن یوتَ ٱلحکمَةَ فقداوتیَ خیرا کتیرا.

پاکان وادی توحید و عبودیت و عاشقان کوی دوست که با همت خالصانه در راه امام حق می گذرانند، همواره مورد توجه علاقمندان به معنویت و اخلاق هستند. زندگی آنها پر از درس های خرد و شور است و فقدانشان ضایعه ای تکان دهنده و جبران ناپذیر. به راستی که اهل معرفت گوهرهای ناب و بسیار کمیابی هستند که ستاره تابناکشان پناهگاه و مأوای حیران در راه بی پایان حق و راهنمای گمشدگان راه دانش است.

این مرد خدا در نزد سایر مردان خدا، بزرگ و دوست داشتنی بود و از چنان مقام و منزلتی با وقار و برجسته برخوردار بود که مقام معظم رهبری او را معلم بزرگ اخلاق و عرفان و منشأ برکات معنوی بی پایان نامیدند. عالم ربانی که دل روشن و کلام خوشبوش، اندیشه و کردار زائران و سالکان را هدایت می کرد. رحلت این گونه علما برای اهل فقاهت و دانش ضایعه بزرگی خواهد بود و سالها باید در برابر دیدگان ساکنان سرزمین خاک بار دیگر به دیدن آنها روشن شود.

برای ایشان رحمت و رضوان الهی و مغفرت واسعه و درجات عالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم و سلامتی و سربلندی را برای بزرگواران و علمای اعلامیه، دانشجویان و دانشجویان و علاقمندان به ویژه اهل بیت آن حضرت مسالت دارم. مقام عالی و رفیع».

شیخ علی بهجت فرزند آیت الله العظمی بهجت نیز در سخنانی اظهار داشت: پدرم 60 سال ساعت ها در حرم حضرت معصومه(س) بود و وقتی از ایشان پرسیدم چرا این همه مدت؟ او پاسخ داد که من خودم را در بهشت ​​می بینم.

وی افزود: پدرم به سن بلوغ رسیده بود و به همین دلیل استادش گفت پدرم را برای تحصیل به عراق بفرستیم. اگر پدرم آنجا می ماند به خاطر شغل پدرش شیرینی ساز می شد.

سپس شلاوی گفت: در تمام دنیا از شخصیت های واقعی و حتی افسانه ای نمونه می سازند و ما باید از شخصیت های مذهبی و فرهنگی اسطوره بسازیم. البته آیت الله بهجت نیاز به توضیح ندارد و این علما می توانند راه را به ما نشان دهند.

در ادامه این مراسم دکتر حسین کلباسی اشتری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: برخی می گویند عرفا در پذیرش عقل و عقلانیت و همچنین شرع مشکل دارند; اگر آیت الله بهجت به عنوان یک عارف هم عقل و هم شرع را قبول داشت. سپس آیت الله شیخ محمدعلی بهبهانی نیز فرمودند: آیت الله بهجت سه مرحله را طی کرد; اول بندگی توست بعد عشق و سوم اتصال. یعنی اول اهل عبادت بود، همچنان که انبیا از راه عبادت شروع کردند و بعد به عشق مردم رسید و بعد با اتصال به اهل بیت به وصلت رسید. فقه متعارف و معنوی متفاوت است، اما آیت الله بهجت هر دو فقه را جمع کرد.

حجت الاسلام کاووس روحی از شاگردان آیت الله بهجت نیز درباره چشم برزخ که برخی ادعا می کنند این روحانی بزرگوار داشته است، گفت: اهل بیت و مومنان می توانند حقیقت اعمال را بدون تلاش و بدون یخبندان ببینند. فراستی که به نور خدا متصل است. آیت الله بهجت با همه مهربان بود و بزرگانی داشت.

آیت الله سید مجتبی جزایری دیگر سخنران این مراسم افزود: باید علل و عواملی را دید که آیت الله بهجت بهجت را به وجود آورد و از ایشان به عنوان الگوی صحیح از سیره انبیا و نتایج صحیح رسول تبعیت کرد.
در پایان این مراسم ضمن تقدیم تندیس آیت الله بهجت به فرزندش از کتابی درباره ایشان رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *