در دنیا برای خودروهای مونتاژی نمایشگاه برگزار نمی کنند| کسب سود عده ای خاص از نمایشگاه خودرو

امید محمدی; بازار: بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد امروز با حضور خودروسازان و واردکنندگان آغاز به کار کرد، اولین روز این همایش خودرویی در شرق کشور به خبرنگاران و مسئولان اختصاص داشت. یکی از بزرگترین غایبان این گردهمایی مهم خودرویی در شرق کشور گروه صنعتی ایران خودرو است. نمایشگاه خودرو در کشورهای پیشرفته با هدف معرفی محصولات جدید انجام می شود، اما در کشور متاسفانه فلسفه “نمایشگاه خودرو” با اهداف خود “وارونه” شده است. برنامه برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور، رقابت سه شرکت برگزارکننده در طول یک سال گذشته، احتمالاً حکایت از آن دارد که نمایشگاه خودرو مکانی برای کسب درآمد برای افراد خاص است.

امینی: چینی ها هیچ تعهدی برای داخلی سازی قطعات یا مجموعه خودرو ندارند، با در نظر گرفتن چالش های ارزی کشور، وضعیت مونتاژ خودرو در چین خلاف مقررات است.

خطر مونتاژ چینی برای صنعت خودرو

امرالله امینی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص برپایی نمایشگاه های متعدد خودرو در کشور و رقابت سه شرکت برگزارکننده به «بازار» گفت: نمایشگاه خودرو بر اساس استانداردهای جهانی باید بین المللی یا منطقه ای باشد. در دنیا مرسوم است که سالی یک بار نمایشگاه خودرو برگزار می شود. یکی دیگر از پارامترهای مهم برای شکل‌گیری نمایشگاه‌های خودرو در جهان، وجود محصولات، طرح‌ها یا فناوری‌های جدید خودروسازان است.

امینی با اشاره به اینکه بهترین راه برای بازاریابی خودروهای جدید این شرکت، معرفی آن ها در نمایشگاه های خودرو است، تصریح کرد: نمایشگاه های خودرو در کشور به محلی برای معرفی برخی از محصولاتی تبدیل شده که در بازار وجود ندارند. در گذشته در گردهمایی های مختلف خودرویی از خودروسازان یا واردکنندگان درباره محصولاتشان سوال می کردم، اما برنامه تولید یا عرضه آنها مشخص نبود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» گفت: همانطور که قبلا هم اشاره کردم در نمایشگاه های خودرو محصولات جدید خودروسازان که توسط خودشان تولید یا با همکاری شرکا ساخته می شود معرفی می شود. نمایشگاه خودروهای مونتاژی در جهان در اینجا باید به وزیر صمت هشدار داد که خودروهای مونتاژی خطری برای اقتصاد و صنعت کشور است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خودروهای مونتاژ شده چینی در نمایشگاه های جهانی معرفی و برای چندمین بار در کشور به نمایش گذاشته می شوند، تصریح کرد: تداوم مونتاژ این خودروها با توجه به داخلی نبودن یا بومی سازی نشده است. انتقال فناوری برای صنعت و بازار چالش هایی را ایجاد می کند. در آینده نزدیک بسیاری از خودروهای مونتاژ شده در کشور فاقد قطعات یدکی خواهند بود. زیرا تولید آنها در چین متوقف شده یا تغییر کرده است.

امینی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه در خصوص داخلی نشدن خودروهای چینی گفت: چینی ها هیچ تعهدی در خصوص داخلی سازی قطعات و مجموعه خودروها ندارند، با توجه به چالش های ارزی کشور، وضعیت مونتاژ خودروهای چینی خلاف است. مقررات.” زیرا آنها حاضر به انتقال فناوری و مشارکت برد-برد نیستند.”

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» مبنی بر نمایش خودروهای مونتاژ شده برندهای مطرح دنیا در چین در ایام نمایشگاه، توضیح داد: محصولات خودروسازان بزرگ دنیا مانند تویوتا یا فولکس واگن که در این نمایشگاه مونتاژ می شوند. چین، از نظر کیفی تولید این برندها در کشور خودشان کاملا متفاوت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رقابت شرکت های نمایشگاهی خودرو گفت: متأسفانه به دلیل این گونه تجمعات افراد خاصی با هدف خودنمایی از محل معرفی خودرو سود کسب کرده اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران: شرکت های خودروسازی در جلسات نمایشگاه شرکت کرده اند و انجمن دخالتی در حضور یا عدم حضور آنها ندارد.

انجمن خودروسازان در این نمایشگاه دخالتی ندارد

با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه های خودرو در دنیا با همکاری اصناف و انجمن های تخصصی صنعت خودرو انجام می شود اما ظاهرا چنین مشکلی در کشور وجود ندارد. در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به «بازار» گفت: خودروسازان در جلسات نمایشگاه شرکت کردند و انجمن هیچ گونه دخالتی در حضور و عدم حضور آنها ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه اظهار داشت: اولا به دلیل واردات، روند اشتباه فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش به وزارت حریم خصوصی اطلاع داده شده است. خودروها و ایجاد رقابت برای برگزاری نمایشگاه در فواصل زمانی. زمانی که معقول باشد، می تواند مفید نیز باشد.

وی افزود: در گذشته نمایشگاه های خودرو فقط در تهران برگزار می شد اما به دلیل رفت و آمد و سهولت بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها به شهرستان ها نیز رفت.

در دنیا برای خودروهای مونتاژی نمایشگاهی برگزار نمی کنند و عده ای خاص از نمایشگاه خودرو سود می برند.

در نمایشگاه‌های خودروی کشور، برگزارکنندگان یا شرکت‌های خودروسازی شرایطی را برای جلب نظر مشتریان در مورد وضعیت عرضه یا کیفیت خودرو فراهم نکرده‌اند.

مکان تفریحی نمایشگاه خودرو

همانطور که قبلا ذکر شد، بر اساس تقاضای بازار و تحولات صنعت، گردهمایی هایی در نمایشگاه های خودروی جهان برگزار می شود. در این رویدادها، هدف اصلی معرفی خودروهای تولیدی جدید، نمایش فناوری و نوآوری و رشد صنعت همراه با دریافت تجربیات مشتریان است. در نمایشگاه های خودروی کشور، برگزارکنندگان یا شرکت های خودروسازی شرایطی را برای جلب نظر مشتریان در مورد وضعیت عرضه یا کیفیت خودرو فراهم نکرده اند.

نمایشگاه‌های خودرو بهترین مکان برای خودروسازان، قطعه‌سازان یا صنایع مرتبط برای ارتباط با مشتریان در رابطه با عملکرد محصولاتشان است. اما شرایط حضور در این رویدادها به گونه ای مدیریت می شود که به گفته فعالان این صنعت، نمایشگاه های خودرو محل تفریح ​​بازدیدکنندگان است.

با توجه به اینکه برگزارکننده اولین روز برگزاری این همایش را به اصحاب رسانه و مسئولان اختصاص داده، امروز به عنوان اولین روز رسمی بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد معرفی شده است. آیا از آنها در مورد نحوه اجرا یا کیفیت محصولات سوال شده است؟ آیا در این نمایشگاه نظرات اصحاب رسانه یا مسئولان برای بهبود شرایط عرضه خودرو توسط شرکت ها جلب شده است؟ تاکنون پاسخ برگزاری نمایشگاه خودرو به این سوالات منفی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *