دعوت وزیر صمت از اتاق بازرگانی برای مشارکت در کمیته راهبردی خودرو

به گزارش بازار، سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در دیدار نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با محمد اتابک وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت خواستار احیای شورای سیاستگذاری خودرو در راستای ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو شد.

وی گفت: در صنعت خودرو در 7 سال گذشته بحث کیفیت و ایمنی در اولویت های وزرا نبوده است.

تاجیک در این خصوص توضیح داد: بر اساس قوانین متعدد از جمله قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و قانون ارتقای کیفی خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه وظایفی دارد که طی این 7 سال فقط در سطح اداره کل خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در اولویت سیاست گذاری و پیگیری وزرا نبود و علاوه بر آن شورای سیاست گذاری خودرو که عملا وظایفی از جمله داشت. برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر ایمنی، کیفیت و توسعه زیرساخت ها و زنجیره ارزش خودرو، در این مدت به مدت 7 سال تعطیل شد.

تاجیک در ادامه گفت: در این مدت فقط در دوره آقای فاطمی امین شاهد برگزاری جلسات متعددی در زمینه کیفیت و ایمنی در سطح وزیر ایمنی بودیم که این به حادثه بهبهان و بحران ایجاد شده برمی گردد. با مشکل کیسه هوا و تصادف 59 خودرو. در آن زمان، نتیجه پیگیری های وزیر وقت، تبدیل به کنسرسیوم بخش خصوصی برای ایجاد مرکز تست تصادفات رانندگی شد که مراحل پایانی خود را طی می کند، اما علیرغم قول مساعدت، حمایت مالی صورت نگرفت. به این پروژه ملی و استراتژیک داده شده است.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درباره رصد مستمر شاخص های مربوط به کیفیت و ایمنی خودروها نیز گفت: در حال حاضر سالانه تلفات تصادفات جاده ای در کشور 21 هزار نفر است که تقریباً 10 برابر این میزان است. صدمات رانندگی که از این نظر در لیست 10 کشور ما اولین کشور جهان هستیم. ضمن اینکه طبق آخرین رصد 5 درصد از مردم در روز تحویل شاهد ایرادات خودروی خود بوده اند و این آمار مختص خودروهای ایرانی نیست و خودروهای مونتاژی چینی نیز وضعیت مشابهی دارند.

وی در پایان تصریح کرد: اینها ضرورت شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی برای کیفیت و ایمنی خودروها را نشان می دهد. لذا به عنوان اولین درخواست از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، احیای شورای سیاستگذاری را پیشنهاد می کنیم و تقاضا داریم کیفیت و ایمنی در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

محمد اتابک وزیر امنیت در پاسخ به سخنان مدیرعامل ISQI، ضمن اشاره به اهمیت استانداردهای 85 گانه خودرو، بر لزوم رعایت خودروسازان تاکید کرد و گفت: استانداردهای تعیین شده برای خودروهای داخلی و وارداتی با مشارکت نظارت می شود. سازمان ملی استاندارد ایران». گرفت

وی ادامه داد: باید بپذیریم که خودروهای تولید شده در کشور نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارند. ضمن اینکه صحبت های خودروسازان در خصوص میزان ارز دریافتی و مسائلی که وجود دارد نیز باید شنیده و بررسی شود.

وی در پایان ضمن خیر مقدم به حضور اتاق بازرگانی در کمیته راهبردی خودرو از سعید تاجیک به عنوان مسئول برای حضور در کارگروه کیفیت خودرو دعوت به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *