فریبرز عرب‌نیا و بازی در سریال هالیوودی؛ آیا بازیگر نقش مختار می‌تواند در غرب موفق باشد؟

در این چند روز اخیر خبر فریبرز عرب نیا بازیگر سینما و تلویزیون ایران در سریال ترسناک، اکشن و درام آمریکایی پیرمرد منتشر شد.

عرب نیا هم در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: «دوستان عزیز و همراهان همیشگی، با سلام! با اینکه قصد داشتم از برنامه هایم ویدیو بگذارم، اما فکر نمی کنم به این زودی وقت خالی و دلی مناسب داشته باشم!

خلاصه بازيگري را اين بار در هاليوود و از صفر شروع كردم تا دوباره با نقشي كوتاه در فصل دوم «پيرمرد» در قسمت اول در كنار جف بريجز و جان ليسگو با شما آشنا شوم. با این امید که با کارها و نقش های بعدی کارنامه ای به یاد ماندنی برای شما به یادگار بگذارم. با آرزوی اوقاتی خوش و شایسته برای مردم عزیز ایران. در پناه حق شاد و سلامت و سربلند باشید.

سریال اکشن – جنایی پیرمرد هم اکنون از شبکه اف ایکس پخش می شود که فصل اول آن در 7 قسمت در سال 2022 پخش شد و فصل دوم آن که در 8 قسمت تشکیل شده است از پنجشنبه (22 شهریور/ 12 شهریور) با پخش دو قسمت اولش است

فریبرز عرب نیا در سریال پیرمرد

فریبرز عرب نیا به دلیل حضور در فیلم هایی چون سلطان (مسعود کیمیایی) و شکران (بهروز افخمی) و همچنین نقش مختار در سریال مختارنامه (داوود میرباقری) در ایران بسیار معروف است، اما آنچه تاکنون شناخته شده است. حضور در این سریال حدود 2 دقیقه و در نقش یک مرد خشن افغان ظاهر شد که می خواهد جف بریجز و جان لیسگو را بکشد که ناگهان فردی از یک فرمانده افغان دیگر ظاهر می شود و آنها را نجات می دهد.

واقعیت این است که این حضور کوتاه در یک نوع بسیار معمولی از جنگجویان افغان در یک قسمت از یک سریال به عنوان یک حضور در هالیوود بسیار خوش بینانه است و اگر بخواهیم صریح در مورد آن صحبت کنیم، این یک نقش ثانویه با چند کلمه است. گفتگو .

به همین بهانه حضور بازیگران ایرانی در فیلم ها و سریال های هالیوودی به ویژه در چند دهه اخیر را مرور کردیم. بی شک مشهورترین بازیگر ایرانی در این عرصه گلشیفته فراهانی است که توانسته در ژانرهای مختلف از اکشن، درام و کمدی گرفته تا آثار هنری فیلمسازانی چون جیم جارموش بازی کند. اما واقعیت این است که گلشیفته یک استثناست. همچنین حضور شهره آغداشلو که سابقه زیادی در حضور در انواع فیلم ها و سریال های هالیوودی دارد به دلیل اینکه در آمریکا زندگی می کند نیز در این مقوله متفاوت است.

اما در میان بازیگران ایرانی، احتمالاً همایون ارشادی مشهورترین بازیگری است که در سال 2007 در فیلم بادبادک باز مارک فورستر ایفای نقش کرد. بادبادک باز اولین تجربه بین المللی و هالیوودی ارشاد بود. که تجربه ای موفق برای او محسوب می شد و بازیگری او نیز مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفت.

البته این فیلم باز هم اقتباسی از کتاب خالد حسینی نویسنده افغانستانی بود که ساخته شد و همایون ازشادی نقش پدر افغان امیر، شخصیت اصلی فیلم را بازی کرد.

ارشادی در سال 2009 با نقش آسپاسیوس در فیلم آگورا به کارگردانی الخاندرو آمانبار ظاهر شد و شهرت خود را بیش از پیش افزایش داد. او در فیلم سی دقیقه پس از نیمه شب ساخته کاترین بیگلو در سال ۲۰۱۲ حضور کوتاهی داشت.

ارشادی در سال 2014 به پروژه مرد تحت تعقیب به کارگردانی آنتون کوربن پیوست و در نقش دکتر عبدالله در کنار فیلیپ سیمور هافمن، ریچل مک آدامز و ویلم دافو ایفای نقش کرد. ارشادی در سال 1395 در فیلمی عاشقانه به نام علی و نینو ساخت انگلستان نیز به ایفای نقش پرداخت.

ویلم دافو و همایون ارشادی در فیلم “تحت تعقیب ترین مرد”

فریبرز عرب نیا

همایون ارشادی در مصاحبه ای در سال 1395 گفت: مهمترین دلیل آن زبان است، همچنین هر کاری می کنیم آنجا خارجی هستیم مخصوصاً در سینمای آمریکا در نتیجه در پروژه هایی که دارند معمولا نقش هایی را به ما پیشنهاد می کنند. که مربوط به منطقه و فرهنگ اینجاست.

قیافه و هیکل ما طوری است که هرگز نمی توانیم نقش یک آمریکایی را بازی کنیم. در فیلم های آمریکایی و اروپایی معمولا باید نقش یک ایرانی، عرب، افغان، پاکستانی و… را بازی کنیم، به خصوص که انگلیسی شما یکی است. اگر لهجه آمریکایی ندارید، بدیهی است که یک خارجی هستید و نمی توانید نقش یک شخصیت آمریکایی متولد آمریکا را بازی کنید. حتی بازیگران ایرانی که در آمریکا متولد شده‌اند، هنوز نقش‌هایی را بازی می‌کنند که 100 درصد آمریکایی نیستند.»

نمونه های دیگری از حضور بازیگران ایرانی چه در فیلم ها و چه در سریال های خارجی وجود دارد که شاید بارزترین آنها پیمان معادی باشد که در فیلم ها و سریال های زیادی حضور داشته و حتی در نقش های بسیار مهم تری مانند مینی سریال اون شب The Night Of یا سریال بسیار معروف Westworld که در 3 قسمت بازی کرد یا در فیلم Camp X-ray با بازیگر معروفی مثل کریستن استوارت.

پیمان معادی در فیلم کمپ ایکس ری

فریبرز عرب نیا

اما همه این نقش ها بیشتر بر اساس اصل بازیگر است، یعنی در آن سریال شبانه پیمان معادی نقش یک پدر پاکستانی و مسلمان را بازی می کند. یا در فیلم کمپ ایکس ری نقش مردی به نام علی را بازی می کند که پس از حملات 11 سپتامبر دستگیر و به مدت 8 سال در زندان گوانتانامو محبوس بود.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​بازیگری در هالیوود به رابطه بین عوامل یا مدیران برنامه های بازیگران و مسئولین بازیگری در فیلم ها و سریال ها بستگی دارد. در نتیجه ایفای نقش مهم در یک فیلم یا سریال برای یک بازیگر – هر چند با استعداد – چندان آسان نیست.

امیدواریم این نقش کوتاه، آغاز دوران جدیدی برای فریبرز عرب نیا در محیط کارش باشد، اما واقعیت این است که گرفتن نقش بازیگر در هالیوود یا حتی سینمای اروپا و معمولا نقش ها بسیار سخت است. که به بازیگران ایرانی داده می شود. آن را در چارچوب شخصیتی می دهند که از همان جغرافیا یا اطراف آن می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *