هجوم مسافران به شمال و مشهد؛ ظرفیت اقامتگاه ها تکمیل شد

سیدمصطفی فاطمی درباره آخرین وضعیت سفر در تعطیلات طولانی شهریور 1403 توضیح داد: جهت سفر در هفته های پایانی شهریور ماه مشابه ایام نوروز است؛ در حالی که در تعطیلات طولانی شهریور 1403 حرکت می شود. سفرها با حجم بالا در حال انجام است. تاکنون حدود چهار میلیون مسافر وارد استان خراسان رضوی و شهر مشهد شده اند و استان های گیلان و مازندران نیز با حجم قابل توجهی از مسافران مواجه شده اند.

وی افزود: ظرفیت اقامتگاه های رسمی (شامل هتل، هتل آپارتمان، بوتیک هتل، مسافرخانه و بوم گردی) در شهر مشهد تقریباً 100 درصد تکمیل شده است، ظرفیت مدارسی که برای پذیرش مسافر آماده شده بودند نیز تکمیل شده است. و شهرداری مشهد هم اکنون در حال آماده سازی مکان های کمپینگ برای مسافران است. با این شرایط به مردم توصیه اکید می شود که بدون رزرو قطعی محل اقامت به این شهر سفر نکنند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر همچنین به ورود 30 هزار نفر از اتباع پاکستانی برای سفر به مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: با توجه به پیش بینی حضور اتباع خارجی در روز شهادت امام رضا (ع)، مکان هایی برای ارائه مهیا شده است. آنها با خدمات همچنین تعدادی از اتباع عراقی از مرزهای ایلام و کردستان برای سفر به مشهد و شمال کشور وارد شده اند و اسکان آنها با مشکل مواجه است، زیرا معمولا محل اقامت خود را از قبل رزرو می کنند.

این مسئول گردشگری ادامه داد: استان های گلستان، خراسان شمالی و سمنان که در مسیر تردد زائران مشهدی قرار دارند نیز موکب ها و مکان هایی را برای اسکان و خدمات رسانی اضطراری برای زائران امام رضا (ع) تدارک دیده اند.

فاطمی با اشاره به ازدحام بیش از حد مسافران در استان های گیلان و مازندران گفت: ظرفیت اقامتگاه های رسمی، مدارس و مساجد این دو استان تقریبا 98 درصد تکمیل شده است و لازم است قبل از سفر به مازندران و گیلان از رزرو اقامتگاه اطمینان حاصل شود. . و مردم در ایام تعطیل بدون رزرو محل اقامت به این دو استان مراجعه نکنند.

نگرانی جدی در مورد سواحل شمالی

وی همچنین به نگرانی‌های مربوط به سفر به استان‌های مازندران و گیلان اشاره کرد و گفت: با توجه به خطر غرق شدن در دریا، نگرانی از وضعیت سواحل جدی است و توصیه اکید می‌شود در مکان‌هایی که علائم وجود ندارد شنا کنید. شنا کردن یا شنا در آنجا ممنوع و نامناسب است، از آن اجتناب کنید.

به گفته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر، ظرفیت اقامتگاه های رسمی و موقت در استان آذربایجان شرقی به 98 درصد رسیده است و برای سفر به این استان، رزرو محل اقامت از قبل ضروری است.

قبل از سفر در کدام استان ها باید اقامتگاه رزرو کرد؟

وی وضعیت سفر و اسکان در سایر استان ها را اینگونه تشریح کرد: اقامتگاه های رسمی استان های کردستان، اردبیل و همدان به 98 درصد ظرفیت خود رسیده است. حدود 95 تا 96 درصد ظرفیت استان های قزوین و زنجان تکمیل شده است. ظرفیت اقامتگاه های رسمی در استان های گلستان و ایلام تا 90 درصد، لرستان و کرمانشاه تا 85 درصد، خراسان شمالی و جنوبی و بین 45 تا 50 درصد تکمیل شده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی به کسانی که قصد سفر به این استان ها را دارند توصیه کرد در صورتی که محل اقامت خود را از قبل رزرو کرده اند به این استان ها بروند، در غیر این صورت سفر بدون رزرو اقامتگاه به ویژه در روزهای پیک، بزرگترین اشتباه است. ضمناً لازم است رزرو آنها را تایید کرده و تاییدیه آن را دریافت کنید.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره تکمیل ظرفیت هتل توضیح داد که برخی از هتل ها گاهی در زمان پیک سفر به ظرفیت تخت خود اضافه می کنند، به عنوان مثال اگر هتلی 200 تخت داشته باشد در زمان پیک تعداد تخت دیگری اضافه می کند. و زمانی که بر اساس ظرفیت اولیه و ثابت آن هتل اعلام کنیم 100 درصد ظرفیت هتل تکمیل شده است. بنابراین ممکن است برخی از هتل ها با وجود اعلام تکمیل ظرفیت اقامتی استان، چند تخت خالی داشته باشند.

وی یادآور شد: در نظارت بر وضعیت اقامتگاه های رسمی، مسافرخانه ها و خانه های استیجاری محاسبه نمی شود و توصیه می شود مسافران هنگام رزرو این اقامتگاه ها تاییدیه و رسید رزرو آن خانه استیجاری را داشته باشند تا از هر نوع مشکلی جلوگیری شود.

حجم زیاد زباله در گیلان و نگرانی از گازگرفتگی، تخریب طبیعت و آثار تاریخی

فاطمی در ادامه گفت: نگرانی از حضور ازدحام مسافران در استان های سردسیر از جمله اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی وجود دارد زیرا خطر استفاده از گاز پیک نیک در چادرها و خطر گازگرفتگی را افزایش می دهد. موضوعی که در عید نوروز نیز حادثه ساز شده بود.

دبیر ستاد سفر با اشاره به نگرانی از تخریب آثار تاریخی به دلیل حجم جمعیت افزود: میزان زباله در استان هایی مانند گیلان بالا گزارش شده است و نگرانی هایی در مورد احتمال وجود دارد. تخریب جنگل ها و آتش سوزی در طبیعت و امیدواریم مردم در این مورد دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: نگرانی های جدی در خصوص تخریب احتمالی آثار تاریخی با توجه به حجم زیاد مسافران وجود دارد. به عنوان مثال گزارشی از تجمع مردم در پشت بام یکی از مساجد تاریخی دریافت شد که با ورود واحد ویژه میراث فرهنگی و همکاری مردم این مشکل برطرف شد. بحث آموزش برخورد با طبیعت و آثار تاریخی موضوعی جدی است که باید به آن پرداخت.

فاطمی در خصوص کمبودهایی که به دلیل حجم زیاد مسافران گزارش شده است، گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود مواد غذایی در استان ها دریافت نشده است، البته در برخی مناطق استان آذربایجان شرقی گزارش هایی به ستاد مرکزی اعلام شده است. هماهنگی سرویس در مورد کمبود نان و همچنین محدودیت سوخت گیری تا 40 لیتر. سفر رسید و موضوع حادی نبود و پیگیری و رسیدگی شد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی سپس از سامانه 09629 برای دریافت اطلاعات مراکز خدمات گردشگری و ثبت شکایات و مشکلات احتمالی خبر داد.

وضعیت سفرهای خارجی

دبیر ستاد سفر با اشاره به حجم سفرهای خارجی در آخرین تعطیلات طولانی تابستان 1403 درباره فیلم هایی که از ازدحام مسافران فرودگاه بین المللی تهران منتشر شده است، توضیحات شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را تایید کرد. ) در این راستا و با توجه به شرایط توضیح داده شده همکاری و صبر مردم را می طلبد.

فاطمی با نگاهی به وضعیت مرزهای زمینی «بازرگان» را پرترددترین مرز زمینی در تعطیلات شهریور ماه اعلام کرد و گفت: در خصوص مرزهای زمینی با مشکل پیله هوران بومی مواجه بوده ایم؛ بر اساس مصوبه دولت مرزنشینان می توانند تردد کنند. از طریق مرزهای زمینی بدون پرداخت عوارض روزانه، اکنون تردد زائران مرزی با مسافران مرزهای زمینی تداخل پیدا کرده و باعث ازدحام در پایانه های مرزی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *