ویزا لغو شد، اما پرواز کم و گران است!

تاجیکستان و ایران اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی از زبان رایج فارسی گرفته تا آیین ها و باورهای مشابه دارند. تاجیکستان بخشی از حوزه نوروزی است و نام آن در پرونده نوروزی ثبت شده در یونسکو به همراه ایران و 10 کشور دیگر درج شده است. ایران در سال‌های اخیر به تاجیکستان پیشنهاد داده است تا پرونده‌هایی مانند «مهرگان»، «تیرگان» و «ساز رباب» را تدوین و ثبت کند.

با وجود چنین اشتراکاتی و با گرم شدن روابط سیاسی، دو کشور تصمیم به لغو روادید سال گذشته گرفتند که تا 29 مرداد 1403 طول کشید، اما لغو روادید در حال حاضر شامل مسافرانی می شود که از تهران و دوشنبه وارد دو کشور می شوند. . سفیر تاجیکستان در ایران گفته است که قرار است این پرونده در دولت چهاردهم اصلاح شود زیرا خواست آنها برقراری سفر بدون روادید بین شهرهای بیشتری است.

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران درباره اصلاحیه این قرارداد توضیح داد: این تصویب نامه در دولت سیزدهم ایران بود که در زمان تنظیم آن تصویب نامه به جای اینکه بنویسند لغو روادید بین تاجیکستان و ایران برقرار می شود، این است. نوشته است که لغو روادید بین دوشنبه و تهران برقرار خواهد شد. برقرار است در حالی که بین مشهد و دوشنبه پرواز وجود دارد، طبق آن مصوبه فقط کسانی که بین تهران و دوشنبه سفر می کنند نیازی به ویزا ندارند و مسافرانی که از مشهد به دوشنبه یا بالعکس پرواز می کنند باید ویزا داشته باشند. به هر حال دوستان ما در دولت چهاردهم قول داده اند که تصویب نامه اصلاح شود.

سفیر تاجیکستان در پاسخ به اعتراض فعالان گردشگری ایران مبنی بر نبود پرواز مستقیم بین دو کشور، گفت: اینطور نیست؛ هفته ای چهار پرواز مستقیم بین دو کشور، سه پرواز تهران – دوشنبه انجام می شود. و یک پرواز بین مشهد و دوشنبه، شرکت هواپیمایی تاجیکستان در نظر دارد تعداد پروازهای تهران – دوشنبه را افزایش دهد و با اصلاح توافقنامه لغو روادید، پروازهای بین “شیراز دوشنبه” و “کیش و دوشنبه” نیز برقرار می شود.

زاهدی درباره لغو روادید در مرزهای زمینی که از سوی فعالان گردشگری پیشنهاد شده است، اظهار کرد: در حال بررسی این موضوع نیز هستیم، اما تهیه این بستر به اراده مقامات ذیربط ایران بستگی دارد، زیرا تاجیکستان خواهان لغو روادید بین دو کشور است. فقط در مرزهای هوایی محدود نباشید.

عواملی وجود داشته که باعث شده توافق لغو روادید محدود به پرواز باشد، وگرنه در ابتدا قرار بود لغو روادید کامل بین دو کشور و اتباع ایران و تاجیکستان باشد که مایل به ورود بدون ویزا از هر نقطه به این دو کشور هستند. اما در حال حاضر تنها از تهران و دوشنبه با پرواز بدون ویزا می توانند وارد این دو کشور شوند. به هر حال گفت وگوهای دو کشور ادامه دارد و امیدواریم با افزایش تعداد گردشگران این موضوع حل شود.

سفیر تاجیکستان در تهران درباره هزینه های بالای سفر به دو کشور با وجود پروازهای مستقیم و لغو روادید و ترجیح تاجیکستان ها برای سفر به مقاصد ارزان تری دور از ایران گفت: ما از این موضوع مطلع هستیم. این موضوع نه تنها از سوی مردم تاجیکستان مطرح شده است، بلکه دوستان ایرانی نیز می گویند که با هزینه یک سفر تاجیکستان می توانند دو بار به کشور همسایه دیگر سفر کنند. دلیل آن گرانی بلیط هواپیما است.

کاهش قیمت بلیت پروازها به صورت دستوری انجام نمی شود، تنها بر اساس رقابت سالم ایرلاین ها اتفاق می افتد، بنابراین با برخی دیگر از ایرلاین ها بحث را آغاز کرده ایم تا وارد میدان شوند. از سوی دیگر، شرکت هواپیمایی تاجیکستان که اکنون پروازهای بین دو کشور را انجام می دهد، در مقایسه با شرکت هواپیمایی ایرانی که در این مسیر فعال است، قیمت پایین تری دارد. معتقدم اگر یکی دو ایرلاین دیگر وارد میدان شوند قطعا قیمت ها کاهش می یابد.

زاهدی همچنین درباره وضعیت سفر دو کشور گفت: سالانه تقریبا هفت تا هشت هزار ایرانی به تاجیکستان می روند. البته انگیزه بخش بزرگی از آنها گردشگری است به طوری که می توان گفت سالانه پنج یا شش هزار ایرانی یک سفر گردشگری به تاجیکستان انجام می دهند. تعداد تاجیک هایی که در سال به ایران می آیند به حدود پنج هزار نفر می رسد. بخش زیادی از آنها با هدف گردشگری سلامت به ایران سفر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *