آخرین مطالب

همکاران

5 فیلم برتر آلن دلون؛ وقتی «زیباترین مرد جهان» بود

دلون که امروز در سن 88 سالگی درگذشت، ظاهراً وضعیت سلامتی خوبی نداشت. او اخیراً با فرزندان و همسرش درگیر اختلافات شدیدی شده بود و مطبوعات به طور کامل جزئیات این اختلاف را گزارش می کردند. شاید به همین دلیل بود که طرفدارانش در نیویورک تصمیم گرفته بودند با تماشای بهترین فیلم‌هایش، خاطره شکوه گذشته‌اش را زنده نگه دارند. شکوه گذشته مردی که بسیاری او را زیباترین مرد جهان در آن زمان می دانستند.

هر کدام از ما احتمالا یکی از فیلم های دلون یا حداقل بخشی از نمایشنامه های او را دیده ایم. از این رو شاید بهتر باشد با مروری بر برخی از فیلم های برجسته او این خاطره مشترک را نیز گرامی بداریم.

1. روکو و برادرانش، 1960

دلون با بازی در نقش «روکو» در شاهکار نئورئالیستی لوچینو ویسکونتی که برنده شیر نقره ای جشنواره فیلم ونیز شد، استعداد و جایگاه خود را به عنوان یک چهره نوظهور و برجسته سینمایی تثبیت کرد.

دلون در این فیلم نقش پسری را بازی کرد که به همراه خانواده اش به میلان مهاجرت کرد. در آنجا با فاحشه ای به نام نادیا آشنا می شود و عاشق او می شود. اما برادرش سیمون (با بازی رناتو سالواتوری) نیز به نادیا علاقه دارد.

2. شیر کوهی 1963

شیر کوهی

دلون در این فیلم دوباره با ویسکونتی همکاری کرد. این فیلم نسخه‌ای از رمان کلاسیک جوزپه تومازی دی لامپدوزا بود که درباره زوال یک خانواده اشرافی ایتالیایی در دهه 1860 بود. دلون در این فیلم با برت لنکستر همبازی شد و نقش یک اشراف جوان را بازی کرد.

این فیلم با داستان گیرا، صحنه های باشکوه و جذابیت بصری خود توانست نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کند و جایگاه دلون را در تاریخ سینما تثبیت کند.

3. سامورایی 1967

سامورایی

شاید توجه همیشگی سینمای هالیوود به موضوع قاتلان حرفه ای به نوعی مرهون این فیلم نوآر درخشان فرانسوی باشد. در این فیلم که توسط ژان پیر ملویل ساخته شده است، دلون در نقش جدی و شبح مانند یک قاتل حرفه ای بازی می کند که باید خود را از دست پلیس و همچنین از دست گروهی دیگر از قاتلان نجات دهد. این تصویر از دلون با کلاه بارانی بژ تیره الهام بخش کارگردانانی مانند کوئنتین تارانتینو، جان وو و جیم جارموش بود.

4. استخر 1969

استخر شنا

این فیلم روان‌شناختی که تقریباً همیشه در محیط یک ویلای ساحلی اتفاق می‌افتد، داستان میل، وسوسه، حسادت و رقابت عاشقانه است. دلون در این فیلم با رومی اشنایدر که بعدها او را «عشق زندگی اش» توصیف کرد، همبازی شد.

5. آقای کلاین 1976

کلاین

داستان این فیلم در اوایل جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. رابرت کلاین (با بازی آلن دلون) دلال آثار هنری است که با مشتریان یهودی در پاریس تحت اشغال نازی ها معامله می کند. اما مشکل زمانی شروع می شود که نازی ها به اشتباه او را یهودی معرفی می کنند. این فیلم در جشنواره کن جایزه نخل طلا را به «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی از دست داد، اما توانست جوایز زیادی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را برای دلون از مراسم سزار به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *