آخرین مطالب

همکاران

پارس خودرو چگونه باید فروخته شود؟ | ماشین برای جاده مخصوص خطرناک است

پارس خودرو چگونه باید به فروش برسد؟

امید محمدی; بازار: پس از تعطیلات خودروسازان، اخباری مبنی بر انتقال «پارس خودرو» به جاده مخصوص به گوش رسید. از زمان اعلام این خبر، برخی خودروسازان و قطعه سازان از آمادگی خود برای خرید پارس خودرو صحبت کردند، اما هیچ شرکتی به جز شرکت کرمان موتور که سهام سایپا را خریداری کرد، پا پیش نگذاشت.

در این بین شایعات در جاده ویژه حاکی از آن است که «زر خودرو» به عنوان زیرمجموعه زر ماکارون در صف خرید پارس خودرو قرار دارد. بسیاری از کارشناسان نسبت به ورود صنایع غذایی و خرید پارس خودرو که در موقعیت جغرافیایی ایده آل در جاده ای خاص قرار گرفته است هشدار دادند. اما لازم به ذکر است که پارس خودرو قرار است از سال 75 به بخش خصوصی واگذار شود که تاکنون دولت ها برای تحقق این موضوع اقدام جدی و عملی انجام نداده اند.

در شرایط فعلی فروش خودروسازانی که ارزش سهام آنها پایین است، کمبود حاشیه سود و متحمل شدن زیان انباشته ناشی از تولید؛ اقدام نادرستی است

ارزش گذاری پارس خودرو چگونه باید باشد؟

سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به واگذاری پارس خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: در شرایط فعلی فروش خودروسازانی که ارزش سهام آنها پایین است، نبود حاشیه سود، و زیان انباشته ناشی از تولید را متحمل می شوند، زیرا در ارزیابی خودروسازان، اگر دولت بخواهد پارس خودرو یا دو شرکت دولتی دیگر را بفروشد نظر کارشناسان در مورد ارزش سهام، قطعا با “ارزان” به فروش می رسد.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه باید در فروش پارس خودرو به تجهیزات و ساختمان ها توجه شود، به این رسانه توضیح داد: اگر هدف این است که پارس خودرو به قیمت پایین به فروش نرسد، دولت باید هزینه آن را پرداخت کند. بدهی ها و زیان های انباشته شخص ثالث. بزرگترین خودروساز کشور نادیده گرفته شده و فقط باید ارزش کارخانه و تجهیزات آن محاسبه شود. بر اساس قوانین بازرگانی، اگر قرار است به مجموعه دولت واگذار شود، ابتدا باید آن بنگاه اقتصادی را به سود مطلوب رساند، سپس با کاهش زیان و بدهی فروخت. متاسفانه پارس خودرو در حال حاضر زیان و بدهی چند هزار میلیارد تومانی دارد که این دو مولفه در کاهش ارزش گذاری سهام و کارخانه پارس خودرو موثر است.

مدنی تصریح کرد: زیان و بدهی انباشته پارس خودرو یا دو شرکت بزرگ خودروسازی دیگر ناشی از نظام قیمت گذاری دستوری است. برای اینکه پارس خودرو به قیمت واقعی واگذار شود، دولت چهاردهم می تواند بدون احتساب ضرر و زیان و … قیمت کارشناسی را اعلام کند و ضمانت آزادسازی قیمت را به خریدار بدهد. در اینجا باید به وزیر حراست دولت چهاردهم یادآور شد که ارزش گذاری پارس خودرو برای کارشناسی نیاز به کارشناس دارد.

در هنگام انتخاب خریدار باید پارامترهای متعددی توسط دولت در نظر گرفته شود، اولاً هر شخص یا گروهی که قصد خرید پارس خودرو را دارد باید واجد شرایط باشد.

پارس خودرو چگونه باید واگذار شود؟

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه سه دهه است قول واگذاری پارس خودرو داده شده است، گفت: دولت سیزدهم و احتمالا دولت چهاردهم نمی توانند پارس خودرو را واگذار کنند. زیرا از دست دادن انباشت و قیمت گذاری دستوری دولت را آزار داده و ارزش واقعی سه خودروساز بزرگ کشور را سرکوب کرده است. زیان ها و بدهی های پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو با تحویل دولت به حساب سهامداران تمام می شود. تا زمانی که این خودروسازان به 90 درصد ظرفیت تولید خود نرسند، دولت نباید به دنبال واگذاری آنها باشد.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار رسانه مبنی بر اینکه پارس خودرو باید به کدام متقاضی واگذار شود، گفت: در انتخاب خریدار باید چند پارامتر از سوی دولت در نظر گرفته شود، اولاً هر شخص یا گروهی که خریدار را انتخاب کند. قصد خرید پارس داره ماشین داره باید گواهینامه داشته باشه. شاید فعالان صنایع دیگر قصد خرید پارس خودرو را داشته باشند در آن صورت باید متعهد به انتخاب مدیرعامل خبره برای این شرکت باشند. خودروسازی صنعت ساده ای نیست که هر فردی مانند سایر صنایع توانایی مدیریت واحدهای تولیدی را داشته باشد، این صنعت بسیار پیچیده است. شرط دیگر انتخاب خریدار توسط دولت باید سرمایه کافی متقاضی باشد. وزیر صلح یا دولت آینده نباید با دریافت 10 درصد ارزش کل پارس خودرو و تقسیم ارزش آن موافقت کند. خصوصی سازی های ناموفق در کشور بی سابقه است. زیرا دولت با نظارت پس از واگذاری موافقت نمی کند. متأسفانه پارس خودرو به سرنوشت سایر خودروسازان بخش خصوصی که مونتاژ خودرو را آغاز کردند نیز گرفتار شده است. برای اطلاع وزیر صلح دولت چهاردهم لازم به ذکر است که مونتاژ خودرو در گذشته مشروط به تولید 40 درصدی در داخل بوده است. را

وی افزود: صنعت خودرو اکنون به 60 سال قبل بازگشته که با مونتاژ فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر، صنعت خودرو فقط فرآیند مونتاژ را آغاز کرده است.

ظرفیت تولید سالانه پارس خودرو 300 هزار دستگاه خودرو است، البته ظرفیت خط رنگی این خودروساز 120 هزار دستگاه است.

ظرفیت تولید پارس خودرو چقدر است؟

مدنی با بیان اینکه وزارت حراست دولت چهاردهم نباید به یکباره پارس خودرو را واگذار کند، گفت: دولت باید برای یک طرح سالانه از متقاضی خرید پارس خودرو بخواهد و در پایان هر سالی که این طرح محقق شد. 10 درصد سهام باید واگذار شود. بدین ترتیب می توان از تداوم خودروسازی در شرکت مذکور اطمینان حاصل کرد. البته اجرای چنین سیاستی نیز مستلزم حضور وزیر توانمند امنیتی در وزارت متبوع خود است.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر بازار درباره ظرفیت تولید پارس خودرو گفت: ظرفیت تولید پارس خودرو 300 هزار دستگاه در سال است که البته ظرفیت خط رنگ این خودروساز 120 هزار دستگاه در سال است. خریدار پارس خودرو ابتدا باید خط رنگ این شرکت را توسعه دهد.

مدنی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار رسانه مبنی بر وضعیت خطوط تولید پارس خودرو اظهار داشت: پارس خودرو خط رباتیک جدیدتری برای محصولات رنو در بین سایپا و ایران خودرو داشت. اگر از این خط تولید چشم پوشی کنیم، وضعیت تجهیزات این خودروساز مشابه ایران خودرو و سایپا است.

پارس خودرو چگونه باید فروخته شود؟ | ماشین برای جاده مخصوص خطرناک است

فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر شرکت هایی مانند زر خودرو مالک پارس خودرو شوند، موفقیت این شرکت در خودروسازی غیرممکن است و ممکن است خطری برای جاده ویژه باشد.

پارس خودرو اولین خودروساز کشور است

پارس خودرو قبل از انقلاب اسلامی با نام جنرال موتورز ایران شناخته می شد، این خودروساز اولین شرکت مونتاژ خودرو در کشور است که در سال 1338 توسط جعفر اخوان تاسیس شد. این شرکت تا اوایل دهه 70 در حال مونتاژ محصولات تراریخته در کشور بود. پارس خودرو در دهه 80 محصولات نیسان شناخته شده ای مانند ماکسیما و قشقایی را مونتاژ می کرد و سال ها نماینده رسمی این برند ژاپنی در کشور بود.

پارس خودرو سال ها به عنوان قطب سوم صنعت خودرو شناخته می شد، وزارت حراست دولت چهاردهم باید با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی فعال در صنعت خودرو، بار دیگر شرایط را برای پارس خودرو فراهم کند. بازگشت به قطب سوم صنعت خودرو بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر شرکت هایی مانند زر خودرو مالک پارس خودرو شوند، موفقیت این شرکت در خودروسازی تعلیق غیرممکن است و ممکن است خطری برای جاده ویژه باشد.

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که قطعه سازان برای نجات صنعت خودرو، پارس خودرو را با اتحاد اقوام خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *