آخرین مطالب

همکاران

یخ بازار ارز آب می‌شود؟

نرخ شاخص های ارزی در فضای نیمه تعطیل بازار تهران در نوسان بود. پس از یک هفته ثبات نرخ در بازار غیررسمی ارز تهران، قیمت اکثر اسکناس های خارجی در روز گذشته افزایش یافت.

بررسی های انجام شده از هسته مرکزی بازار تهران نشان می دهد که عمده این رشد قیمت در بازار غیرنقد و فردا صورت گرفته است.

یخ بازار ارز آب شد. بررسی روند قیمت ارزهای مختلف حاکی از آن است که نمودار این شاخص های معاملاتی شیب مثبتی به خود گرفته است. نرخ اسکناس یورو آزاد در بازار دیروز به سمت سطوح قیمتی در انتهای کانال 63 هزار تومان حرکت کرد. اسکناس دلار آزاد نیز با وجود توقف قیمت در معاملات نقدی، در بازار فردا به کانال نیم 59 هزار تومان رسید.

به گفته برخی تحلیلگران، این رشد قیمت ناشی از فشار و تلاش معامله گران فردا است. این افراد بر این باورند که فعالان فردا با استفاده از فضای کم‌عمق بازار، درصدد هستند تا در سطوح بالاتر قیمت‌گذاری کنند.

نرخ فردای این افراد عمدتا برای شنبه بازار هفته آینده است و در نتیجه می توان گفت چشم انداز معامله گران از نرخ دلار در هفته پیش رو کانال قیمتی 59 هزار تومانی است. کارشناسان معتقدند سوخت روزافزون بازار این روزها بحث نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

هر کدام از نامزدهای دولت چهاردهم بر اساس سابقه فعالیت و برنامه اقتصادی خود به نوعی انتظارات تورمی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می دهند. عمدتاً اقبال بازار رو به افول با فردی است که بهبود روابط سیاسی-اقتصادی خارجی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. در نتیجه پس از اعلام نتایج تجمع انتخاباتی، احتمال واکنش مورد انتظار بازار ارز وجود دارد. اما در حال حاضر تحلیلگران فنی محدوده نوسان اسکناس دلار آزاد را بین 58 هزار و 500 تا 59 هزار و 500 معرفی کرده اند و نوسان نرخ اسکناس آمریکا را در این محدوده رفتار عادی بازار می دانند.

روند معکوس طلا و ارز

دیروز سه شنبه نهم خردادماه روند نرخ شاخص های ارزی در بازار تهران رو به افزایش بود. نرخ نقدی دلار آزاد در انتهای کانال 58 هزار تومان معامله شد، اما نرخ فردای این ارز با افزایش حدود 500 تومانی نسبت به نرخ پیش از تعطیلات در محدوده قیمتی 59 هزار و 200 تا ثبت شد. 59 هزار و 300 تومان. یورو و پوند نیز در روز گذشته رشد قیمتی را تجربه کردند.

هر ورق این اسکناس های اروپایی در بازار عصر دیروز به ترتیب 700 و 900 تومان با افزایش قیمت یورو 63 هزار و 800 تومان و پوند 75 هزار و 400 تومان معامله شد. اما این در حالی است که در روز گذشته روند بازار سکه و طلا کاهشی بود. سکه طلا طرح جدید با افت 50 هزار تومانی به مبلغ 39 میلیون و 900 هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه با همین افت قیمت 200 هزار تومان در ارقام 22 میلیون و 500 هزار تومان و 14 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. تحلیلگران بر این باورند که افت قیمت در بازار سکه ناشی از نوسانات نرخ جهانی طلا در روزهای اخیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *