خبر مهم برای متقاضیان وام مسکن دولتی

این در حالی است که بر اساس آمار، عملکرد 18 بانک در نهضت ملی مسکن همچنان صفر است و مدیرعامل صندوق ملی مسکن برای رفع این مشکل از جابه جایی به مردم خبر داد.

به گزارش تسنیم، گزارش عملکرد بانک ها در خصوص مشارکت در قانون جهش تولید مسکن تا پایان اردیبهشت ماه 1403، مجموع تسهیلات پرداختی 26 بانک دولتی و خصوصی را در سرفصل های «تسهیلات ساخت خودمالکی» نشان می دهد. «مشارکت نهضت ملی مسکن»، «تاسیسات مسکن شهری». «مسکن روستایی»، «سپرده مسکن» و «حوادث غیرمترقبه» 2.073.087 میلیارد ریال بوده است.

در این گزارش عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن چندان رضایت‌بخش نبوده و مانند آمارهای قبلی، در بین 26 بانک، عملکرد 18 بانک در این بخش همچنان صفر بوده است.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک هایی بودند که تا 31 اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع 683.397 میلیارد ریال در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده اند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ گزارش شده 601.135 میلیارد ریال، بانک سپه 12.941 میلیارد ریال، بانک ملی 15.360 میلیارد ریال، تجارت، 18.288 میلیارد ریال، ملت 33.355 میلیارد ریال، صادرات 48 میلیارد ریال. صنعت و معدن 750 میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران 1.520 میلیارد ریال بوده است. لازم به ذکر است که عملکرد بانک صنعت، معدن و توسعه صادرات در ماه گذشته در این بخش بدون تغییر بوده است.

عملکرد بانک های اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، موسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، روز، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی صفر شده است.

برنامه انتقال متقاضیان را به ارمغان آورد

در همین حال مدیرعامل صندوق ملی مسکن از برنامه ریزی برای حل این مشکل خبر داد. محمدرضا مهدیار اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با بیان اینکه زمانی که فردی در بانک ایکس حساب باز می کند، تسهیلات نیز به همان حساب واریز می شود، اظهار داشت: این تسهیلات در بانک ایکس به حساب می آید. در این صورت وقتی از وام جدید تقاضای پرداخت تسهیلات می کنیم، می گوید پول مردم نزد ما واریز نشده است.

وی ادامه داد: ما یک مشکل دیگر هم داریم و آن این است که پول را از حساب فرد برداشت و به حساب جدید بانکی واریز می کنیم. این کار از نیمه دوم سال قبل شروع شد و منابع مالی مردم را جابه جا کردیم تا بتوانیم از بانک هایی که وام نمی دهند تسهیلات بیشتری دریافت کنیم.

وی افزود: در مجموع بانک مرکزی متعهد شد تا پایان سال گذشته یک میلیون وام پرداخت کند، فکر می کنم – قرارداد – حدود 800 فقره (زیر 800 هزار) وام 550 میلیون تومانی برای شهرها و 350 میلیون تومانی برای روستاها جنبش ملی مسکن بر اساس پیشرفت فیزیکی) امضا شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن تصریح کرد: سال گذشته پیشنهاد دادیم به جای واریز جداگانه مردم به حساب های استانی، آن را در منابع متمرکز جمع آوری کنیم و سپرده را در بانکی که همکاری بیشتری با نهضت ملی مسکن دارد قرار دهیم. به طور خلاصه به این پیشنهاد اعتراض شده است که باید ترتیباتی در شورای عالی مسکن تصویب شود.

وی در عین حال گفت: قرار نیست با پول مردم مقررات دولتی را اعمال کنیم و پول باید راحتتر برای مردم هزینه شود. باید بتوانیم منابع مالی آورده شده توسط متقاضیان را بدون محدودیت دیوان محاسبات و … هزینه کنیم، این فرصت خوبی است. البته مشروط به تصویب صندوق ملی مسکن از سوی شورای عالی مسکن برای صرف منابع مردمی. دیدگاه ما این است که نقش صندوق یعنی غنی سازی منابع شکل می گیرد. سال گذشته این منابع 212 هزار میلیارد تومان بود که بخشی از آن در بانک ها سپرده شد که بانک ها از آن بهره مند شدند. یکی از منابع بارش، خرید 2000 میلیارد تومان فولاد برای پروژه های نهضت ملی مسکن بود.

وی تاکید کرد: با این کار هزینه های نهضت ملی مسکن را 25 درصد کاهش داده ایم. قطعا اگر 200 هزار میلیارد تومان به صندوق می آمد و سیمان و فولاد پروژه ها خریداری می شد، قطعا برای نهضت ملی مسکن تاثیرگذاری بسیار بیشتری داشت.

به گزارش تسنیم، مدیرعامل صندوق ملی مسکن پیش از این جریمه مالیاتی بانک هایی که در سال های 1400، 1401 و 1402 تسهیلات مسکن نداده اند، حدود 250 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود و گفت: بانک ها به دنبال ابطال بخشی هستند. قانون جهش تولید مسکن از طرق قانونی .

اسماعیلی یادآور شد: برای تامین منابع صندوق حدود 9 ردیف وصول داریم که بزرگترین آنها از نظر میزان برگشت اقساط مسکن مهر است که به حساب صندوق واریز می شود. بانک مسکن اقساط را وصول و به حساب صندوق واریز می کند.

وی یادآور شد: از سال 1401 که صندوق تاسیس شد اقساط آن به حساب صندوق واریز می شود. سال گذشته (1402) 4730 میلیارد تومان اقساط به صندوق واریز شده است.

وی با اشاره به اینکه اقساط مسکن یکم به صندوق واریز می شود که هنوز اجرایی نشده است، افزود: از سوی دیگر 30 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی داشتیم که حدود 9 هزار میلیارد تومان آن هزینه شد. در سال 1402 توسط سازمان برنامه. و اعتبارات را تخصیص داد. در ابتدای سال جاری نیز یک فقره 6000 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن تصریح کرد: با وجود تلاش های صندوق ملی مسکن و دستور مستقیم رئیس سازمان برنامه و بودجه، موظف است تا پایان سال 30 همت را تکمیل کند. همچنین وعده قطعی رئیس سازمان برنامه و بودجه در دی ماه سال گذشته که مقرر شده بود 20 مورد از 30 فقره ظرف دو هفته اختصاص یابد، متاسفانه محقق نشد.

وی یادآور شد: از این 30 همات، 16.5 همات مربوط به محل اخذ مالیات حوزه مسکن، خانه های خالی، خانه های مجلل و مواردی از این دست بوده است. قانون جهش تولید می گوید این منابع باید صددرصد به صندوق ملی مسکن تخصیص داده شود، در واقع نیازی به تخصیص ندارد.

وی بیان کرد: خزانه داری باید پس از دریافت از سازمان امور مالیاتی آن را تخصیص دهد اما متاسفانه نه خزانه داری و نه سازمان برنامه و بودجه نتوانستند در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند. 13.5 مابقی سهم از بودجه عمومی و دولت تامین می شود. کاری که سازمان برنامه و بودجه انجام داد این بود که اینها را تجمیع کرد و در تخصیص منابع صندوق ملی مسکن اعلام نکرد که پرداخت ها از محل مالیات بوده یا از منابع عمومی بودجه. این سازمان در مجموع 5 همات، 3 همات و … تقریباً 9 همات از دو منبع به صندوق ملی مسکن اختصاص داده است.

وی در خصوص بودجه 6 ماهه ابتدایی امسال گفت: 6 هزار میلیارد تومانی که امسال هزینه شد جمع آوری نشده است. «ما 6 حمت برای شما اختصاص می دهیم».

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه مالیات مقطوع بانک ها در پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن از نظر اعداد، بزرگترین منبع تامین مالی است، گفت: اما از نظر وصولی هیچ مبلغی به صندوق واریز نشده است. وی افزود: بانک ها موظف به پرداخت 20 درصد از تسهیلات اختصاص یافته به بخش مسکن هستند که در صورت اعتراض باید 20 درصد مالیات پرداخت کنند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال؛ وی خاطرنشان کرد: این جریمه مالیاتی تا امروز چقدر است؟، خاطرنشان کرد: برای سال 1400 که در سال 1401 وصول شده است، سازمان امور مالیاتی 57 هزار میلیارد تومان گواهی صادر کرده است که البته پیش بینی ما تا 70 هزار میلیارد هم بود. تومان. برای سال 1401 که در سال 1402 جمع آوری شده، 90 هزار میلیارد تومان بر اساس اعداد بانک مرکزی پیش بینی شده است. محاسبات صندوق ملی مسکن حدود 91 مسکن را نشان می دهد که سازمان امور مالیاتی هنوز تعداد آنها را اعلام نکرده است.

وی در خصوص میزان جرایم مالیاتی بانک ها در سال 1402 گفت: با توجه به اینکه حجم اعداد در سال گذشته بیشتر است، فکر می کنم بیش از 100 هزار میلیارد تومان باشد، اینها اعداد بزرگی است و برای سال های 1400 و 1401 این رقم است. حدود 150 هزار میلیارد تومان. که هنوز یک ریال از آن نیامده است.

وی با بیان اینکه بانک ها با روش های قانونی در صدد لغو جریمه مالیاتی هستند، تصریح کرد: مدعی هستند; این وزارتخانه در این خصوص پاسخ های روشنی دارد. ابتدا بانک ها می توانستند افرادی را که این کار را انجام نمی دادند و منفعل بودند از طریق روش های دیگر شناسایی کنند. بانک ها به قانونی استناد کرده اند که می گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها ابلاغ می کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهند به این قانون تکیه کنند، وزارت راه و شهرسازی اطلاعات را از طریق سامانه به بانک مسکن و بانک هایی که برای دریافت مشخصات اعلام آمادگی کرده اند ارسال کرده است. بانک های متخلف این کار را نکرده اند و به سیستم متصل نیستند. این سیستم برقرار است و باید از داخل بانک به آن متصل شود. وقتی بانک این کار را نمی کند، معلوم است که سیستم را نمی بیند. وزارت راه و شهرسازی این کار را کرده اما بانک ها این کار را نکرده اند. متاسفانه همکاری صورت نگرفته و سامانه راه اندازی شده است. انجام نشده است و بانک می گوید؛ دسترسی ندارم.» که به دلیل ناکارآمدی بانک ها بود.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به پیگیری های وزیر راه و شهرسازی گفت: اکثر بانک ها به سامانه متصل شده اند و امکان پرداخت تسهیلات ایجاد شده اما مشکل همچنان پابرجاست. افراد نظام حق دارند کدام بانک را انتخاب کنند، چون بانک ها در خارج همکاری های متفاوتی دارند، مردم برای حل مشکلات به بانک هایی مراجعه می کنند که همکاری بهتری دارند، در نتیجه بانکی شکایت می کند و به دلیل تخلف و عملکرد نامناسب، وام پرداخت نمی کند. ، مردم کمتر هستند. ثبت نام می کنند، این دوباره خطای بانک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *