آهو خردمند در کانادا/ بیوگرافی

بیوگرافی آهو خردمند: آهو خردمند متولد ۱۴ شهریور ۱۳۲۹ در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون است. او فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است که از قبل از انقلاب با تئاتر شروع کرد و سپس وارد عرصه ترجمه و نقاشی شد و اکنون در کانادا زندگی می کند.

بیوگرافی آهوی دانا و خانواده معروف

آهو خردمند در تهران به دنیا آمد، پدرش بازیگر تئاتر و عمویش فیلمنامه نویس بود. خواهر بزرگش مرحوم نیکو خردمند بازیگر و بدلکار معروف و همسر خواهرش اسماعیل شنگله نیز از بازیگران مشهور تئاتر است.

شروع از 18 سالگی

بیوگرافی آهو خردمند: در سال 1347 در سن 18 سالگی به استخدام اداره تئاتر درآمد.

در سال 1350 در 21 سالگی برای اولین بار با سریال آدم و حوا جلوی دوربین رفت، سپس دو دوره 6 ماهه بازیگری را در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک انگلستان گذراند.

خانم خردمند در سال 1355 در فیلم «پسران ایران از مادر بی خبرند» به کارگردانی فریدون رهنما بازی کرد که تنها اثر سینمایی او قبل از انقلاب 57 است.

بعد از انقلاب اسلامی

بیوگرافی آهو خردمند: یک سال پس از انقلاب 58 ابتدا در فیلم «بخش انفجار» به کارگردانی زیندو یاد ساموئل خاچیکیان و سپس در فیلم «آفریت» بازی کرد که از اکران متوقف شد. سرانجام در سال ۱۳۵۹ توانست با فیلم «مرز» در کنار سعید راد و داوود رشیدی وارد سینما شود.

بیوگرافی-آهو-خردمند3

ازدواج و فرزندان

بیوگرافی آهو خردمند: آهو خردمند قبل از انقلاب با محمود استادمحمد (نمایشنامه نویس و کارگردان) ازدواج کرد و ثمره این زندگی پسری به نام «کاووس» است.

محمود استادمحمد متولد 12 آبان 1329 در تهران، کارگردان و بازیگر بود که از همسر اولش یک دختر به نام مانا و از همسر دومش خانم خردمند یک پسر به نام کاووس دارد. پروفسور محمد در سال 1392 بر اثر سرطان کبد در بیمارستان جم تهران درگذشت.

بیوگرافی-آهو خردمند1

آهوی دانا و شوهرش

بیوگرافی-آهو خردمند2

مهاجرت

بیوگرافی آهو خردمند: خانم آهو خردمند پس از افول بازیگری در سال ۱۳۶۳ از ایران به کانادا مهاجرت کرد و کار خود را در آنجا با راه اندازی یک گروه تئاتر آغاز کرد. وی پس از 17 سال دوری از وطن در سال 1380 به ایران بازگشت.

ابتدا در تئاتر بازی کرد، سپس در فیلم کوتاه «واکنش پنجم» ساخته تهمینه میلانی در سال 1392 بازی کرد و تا سال 1393 نقش های درخشانی در سینما و تلویزیون داشت.

بیوگرافی-آهو خردمند5

از نقاشی تا ترجمه

بیوگرافی آهو خردمند: خانم خردمند علاوه بر بازیگری، به نقاشی و ترجمه نمایشنامه های تئاتر نیز می پردازد و در سال 1388 اولین نمایشگاه نقاشی خود را در گالری شیرین برگزار کرد. او همچنین آثار نمایشنامه نویسان کانادایی را ترجمه می کند.

نقاشی یک ژن در خانواده ماست. عمویم نقاش بود، برادرم هم نقاشی می کشید، اما هیچ کدام کلاس نقاشی نرفتیم. وقتی خواهر بزرگترم مینو که خیلی به او وابسته بودم در لندن فوت کرد، به افسردگی شدیدی فرو رفتم و به پیشنهاد دکترم به نقاشی روی آوردم.

ورزش و سلامتی

بیوگرافی آهو خردمند: در دوران دبیرستان کاپیتان تیم بسکتبال و والیبال مدرسه بودم اما دیگر نتوانستم ادامه دهم و الان بیشتر استراحت می کنم و بیشتر راه می روم. من معمولا گوشت قرمز و غذاهای چرب نمی خورم چون این گونه غذاها بسیار مضر هستند.

خانم خردمند آخرین تجربه بازیگری خود را در ایران در سال 1392 در تله فیلم مروارید داشت، سپس به کانادا رفت و اکنون به همراه پسرش در این کشور به سر می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *