حجت الاسلام علی سرلک در گفتگو با خبر فری افزود: ورود سخنرانان و مداحان به مسائل اصلی و توجه به وظایف اصلی سیاسی و اجتماعی هیئت های مذهبی مهم است. البته یک آسیب جدی هم دارد و آن اینکه ممکن است از این ظرفیت سوء استفاده شود و بحث های سیاسی و جناحی مطرح شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی از هیئت ها از پشت بام افتاده اند و به دلیل بی دقتی در طرح این بحث ها، بعضاً همان کار هیئت سکولار را انجام می دهند و باعث بی تفاوتی شدید و بی تفاوتی بیش از حد شنوندگان خود می شوند. یعنی ممکن است مخاطبان برخی از این صحبت ها خود را در جبهه حق مطلق قرار دهند و در آینده با این اظهارات مردم دچار تردید و فحاشی شوند.
به گفته حجت الاسلام رئیس هیئت باید بلوری شفاف برای نشان دادن اخلاق و محبت باشد. اینکه یاران امام حسین(ع) نسبت به یکدیگر در اوج مهربانی و اخلاق بودند موضوعی است که باید ترویج شود و هیئت ها این جنبه اخلاقی و احترام به یکدیگر را منعکس کنند و مشکلات یکدیگر را حل کنند.
وی معتقد است هیئت ها ظرفیت مهمی هستند و با نگاه حکیمانه رهبر شهیدمان ظرفیت اهمیت آن افزایش یافته است. چون سالانه با نمازگزاران جلسه داشتند و خود برگزار کننده مجالس عزاداری و روضه خوانی بودند. این سطح پیدا شده توسط هیئت، مسئولیت آن را افزایش می دهد و لازم است مسئولان هیئت ها در این مورد دقت بیشتری داشته باشند.
این کارشناس مذهبی تاکید می کند که محرم ظرفیت بالایی برای اصلاح رویکردها و جهت گیری ها دارد. برای اینکه جامعه ای دریابد که جریان وجودش باید به سوی کمال و رشد و استبداد ستیزی، به سوی بسط حق و بسط حکمت و حکمت و فضایل اخلاقی برود.
وی افزود: امام حسین فرمودند: «کسانی که می خواهند به سوی خدا بیایند با ما هجرت کنند» نشان می دهد که مغناطیس نهضت سیدالشهدا از نظر رویکردهای اصلاحی پدیده ای جریان ساز و هویت ساز است.
بلند کردن صدای بلندگو حقوق مردم را ضایع می کند
حجت الاسلام سرلک ادامه داد: این واقعیت ایجاب می کند که دقت و بررسی جزییات، رویکردها و سبک زندگی افراد و گروه ها را داشته باشیم. اگر کمال هدف است، باید حقوق دیگران رعایت شود. مثلا تابلوها باید دقت کنند که صدای بلندگوها به گونه ای باشد که کمترین مزاحمت را برای همسایه ها ایجاد کند. زمان برگزاری مراسم نباید زمان مزاحمت باشد. همسایه ها حق دارند حتی اگر مریض نداشته باشند و نخواهند صدای بلند بشنوند.
وی با اشاره به مسدود شدن راه و بسته شدن بی مورد معابر در ایام عزاداری اظهار کرد: این حق مردم است که باید رعایت شود و مشکلی برای تردد عادی مردم ایجاد نشود.
وی افزود: موضوع دیگر به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی اسراف است. به شخصه معتقدم به دلیل تولید بیش از حد زباله، ظروف یکبار مصرف باید از نذری ها حذف شود و تا حد امکان مانند گذشته از ظروف معمولی استفاده کنیم. در شرایط جنگ که برخی زیرساخت ها آسیب دیده و تولید پتروشیمی ها کاهش یافته است، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.
استاد یک رشته و دانشگاه دیگر آسیب های موجود در هیئت ها را پوشش زنان و مردان دانست و بیان کرد: گاهی دیده می شود که پوشش زنان و مردان با عزاداری همخوانی ندارد. متأسفانه بحث حجاب در جامعه ما آسیب دیده و به دلیل طراحی سنگین و پرهزینه دشمن به تابلوها رسیده است.
وی تصریح کرد: هرکس وارد حرم امام رضا شود، حتی اگر اعتقادی به حجاب نداشته باشد، حجاب انتخاب می کند و هرکس با دلایل عجیب و غریب تصمیم به بی حجابی بگیرد، تصمیم خودش است. گاهی ممکن است به دلیل لجاجت و برخوردهای نادرست قبلی با انسان، فعلاً نتوان کاری از این تصمیم انجام داد، اما حرمت امام حسین اقتضا می کند که حداقل در عزاداری ها، پوشش ها با دقت بیشتری انتخاب شود.