آخرین مطالب

همکاران

Orca؛ اولین زیردریایی رباتیک غول پیکر بوئینگ

نیروی دریایی ایالات متحده به تازگی اولین زیردریایی از شش زیردریایی رباتیک Orca را دریافت کرده است. این زیردریایی‌های بدون سرنشین که برای انجام مأموریت‌های خطرناک هزاران کیلومتر دورتر از بنادر اصلی طراحی شده‌اند، نیروی دریایی ایالات متحده را برای دشمنان کشنده‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌کنند. این قابلیت رباتیک زیردریایی در نفوذ به آب های متخاصم بدون به خطر انداختن جان انسان ها نقش های متعددی از جمله وحشت، جاسوسی و غیره را بر عهده خواهد داشت.

XLE0

به گزارش روزیاتو، اولین زیردریایی Eureka که به طور رسمی با نام XLE0 شناخته می شود، توسط نیروی دریایی ایالات متحده در 20 دسامبر در هانتینگتون بیچ کالیفرنیا پذیرفته شد. نیروی دریایی در حال خرید شش فروند اورکا از پیمانکار دفاعی بوئینگ است و اولین زیردریایی تحت این قرارداد یک کشتی آزمایشی و ارزیابی است. بقیه زیردریایی ها کاملاً عملیاتی و قادر به انجام ماموریت های واقعی خواهند بود. XLE0 به احتمال زیاد یک زیردریایی آزمایشی است و به دنبال آن XLEs 1-5 قرار دارد.

بر اساس بیانیه فرماندهی سیستم های دریایی دریایی یا NAVSEA، Eureka یک زیردریایی دیزل-الکتریکی پیشرفته، خودمختار و بدون سرنشین است که دارای محفظه بار مدولار برای انجام انواع ماموریت های حیاتی به منظور افزایش قابلیت های زیردریایی نیروی دریایی است.

یک زیردریایی خاموش، مرگبار و بدون سرنشین

زیردریایی‌های اورکا بر اساس نمونه اولیه خودروی زیردریایی بدون سرنشین بزرگ اکو وویجر بوئینگ (XLUUV) ساخته شده‌اند. Eco Voyager 50 تن وزن و 15.5 متر طول، 2.6 متر عرض و 2.6 متر ارتفاع دارد. برد آن 10460 کیلومتر و حداکثر عمق نفوذ آن 11000 فوت است. نیروی دریایی مشخصات Orca را منتشر نکرده است، اما اذعان کرده است که این زیردریایی بدون سرنشین بزرگتر از Echo Voyager است.

زیردریایی‌های اورکا از یک پیشرانه هیبریدی دیزلی-الکتریکی استفاده می‌کنند که حداکثر سرعت 8 گره دریایی را به آنها می‌دهد. موتورهای دیزلی برای کارکردن به اکسیژن نیاز دارند، بنابراین موتورهای دیزلی معمولاً باید مرتباً روکش شوند. با این حال، اورکاها از باتری های بادوام استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد مدت بیشتری زیر آب بمانند.

مانند یک وانت، مهم ترین ویژگی اورکا توانایی حمل بار است. محفظه بار به طول 10.3 متر در وسط زیردریایی قرار خواهد گرفت. به گفته NAVSEA، این محفظه امکان “ادغام یکپارچه حسگرها، سیستم های ارتباطی و سایر اجزای خاص ماموریت” را فراهم می کند.

محدودیت های زیادی برای کاری که Eureka می تواند انجام دهد وجود ندارد. به عنوان مثال می تواند به عنوان جاسوسی برای ناوهای هواپیمابر و سایر نیروهای عملیاتی عمل کند و قبل از ورود کشتی های سرنشین دار به فضای دریایی مذکور، کشتی ها و زیردریایی های دشمن را شناسایی کند. این زیردریایی می تواند مخفیانه به دارایی های دریایی دشمن نزدیک شود و سپس ارتباطات الکترونیکی نیروهای دشمن را در خشکی یا دریا زیر نظر بگیرد، در حالی که اندازه کوچک آن شناسایی اورکا را دشوار می کند.

اگر ماهواره‌های GPS ایالات متحده مختل شوند، Eureka می‌تواند در مسیر هواپیماهای جنگی یا موشک‌های کروز ایالات متحده در یک مأموریت دوربرد ظاهر شود و هنگام عبور هواپیما از بالای سر، داده‌های موقعیت‌یابی را به آنها مخابره کند. این زیردریایی حتی می تواند پس از نبرد به جستجوی ملوانان و هوانوردان گم شده بپردازد و در عملیات نجات که ممکن است دشمن هنوز در کمین باشد کمک کند.

همه اینها تغییراتی در مأموریت‌هایی است که زیردریایی‌ها به طور سنتی انجام می‌دادند، اما استفاده از Eureka در عوض به این معنی است که زیردریایی‌های تهاجمی ایالات متحده، مانند زیردریایی‌های تهاجمی لس آنجلس، Sea Wolf و کلاس ویرجینیا، دیگر نمی‌توانند روی کشتی‌های دشمن غرق شوند. تمرکز

نیروی دریایی به قابلیت حمل تسلیحات اورکا اشاره نکرده است، اما مطمئناً خواهد گفت. در ماه مه 2022، مدیر برنامه نیروی دریایی برای سیستم‌های دریایی بدون سرنشین در جلسه انجمن جنگ مین سخنرانی کرد و اظهار داشت که Eureka از محفظه بار خود برای حمل مین به محل مین‌گذاری استفاده خواهد کرد. پس از آن، زیردریایی رباتیک می تواند به آرامی مین ها را مستقر کند و سپس به یک بندر اصلی بازگردد.

ترکیب بار، برد دور و طبیعت بدون سرنشین Eureka، آن را به گزینه ای مناسب برای ماموریت های پرخطر تبدیل کرده است. به عنوان مثال، یک اورکا می تواند از پایگاه دریایی گوام در جزیره گوام به سمت تنگه تایوان حرکت کند. پس از رسیدن به آنجا، می تواند در مسیر پیش بینی شده نیروهای مهاجم چینی که به سمت جزیره حرکت می کنند، مین گذاری کند. این یک ماموریت بسیار خطرناک و ایده آل برای یک قایق بدون سرنشین خواهد بود.

سایر سلاح های حمل شده در محفظه باری اورکا می تواند موشک های ضد کشتی مانند موشک حمله دریایی Tomahawk یا موشک کروز حمله زمینی Tomahawk باشد.

اخرین حرف

نیروی دریایی چین به سرعت در حال افزودن ناوهای بیشتری است و پنتاگون ناوگان پکن را تا سال 2025 395 نفر تخمین می زند. این تعداد حدود صد کشتی بیشتر از نیروی دریایی ایالات متحده است. اورکاها به اندازه زیردریایی های واقعی قدرتمند نیستند، اما می توانند کارهای مهمی انجام دهند که زیردریایی های سرنشین دار را آزاد می کند تا بر روی ماموریت های مرگبارتر تمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *