گذر یک اتوبوس از کنار سیاره زمین!

امروزه سیارکی به اندازه یک اتوبوس از کنار زمین می گذرد، اما جای نگرانی نیست، زیرا خطر برخورد با زمین را ندارد.

به گزارش ایسنا، سیارکی تازه کشف شده به اندازه یک اتوبوس امروز پنجشنبه 31 بهمن ماه با فاصله ای نزدیک به ماه از کنار زمین می گذرد اما خطری برای سیاره ما ندارد.

این سیارک تازه کشف شده معروف به DW 2024 که 13 متر عرض دارد در فاصله 225 هزار کیلومتری از کنار زمین می گذرد. اگرچه این فاصله زیاد به نظر می رسد، اما از میانگین فاصله ماه و زمین (385 هزار کیلومتر) نزدیکتر است.

این سیارک تنها یکی از چندین سیارک موسوم به “سیارک بالقوه خطرناک” است که صخره های فضایی با مدارهایی هستند که آنها را در فاصله 7.5 میلیون کیلومتری زمین قرار می دهد.

امروز نوبت این سیارک است که از کنار سیاره ما عبور کند که نزدیکترین سیارک در بین 5 سیارکی است که در آینده نزدیک از کنار زمین می گذرند.

بر اساس کاتالوگ ناسا، سیارک دیگری به اندازه اتوبوس به زودی از 775000 کیلومتری زمین عبور خواهد کرد، در حالی که سیارک دیگری به اندازه یک جت جامبو از فاصله 4 میلیون کیلومتری پس از آن عبور خواهد کرد.

سیارک DW 2024 برای اولین بار توسط ستاره شناسان در 19 فوریه کشف شد. بر اساس پایگاه داده مرکز سیاره کوتوله اتحادیه بین المللی نجوم (MPC) در مرکز اخترفیزیک کارنگی هاروارد-اسمیتسونیان، این بررسی بخشی از یک بررسی در حال انجام از آسمان کاتالینا است. ردیابی سیارک های نزدیک به زمین که می توانند سیاره ما را تهدید کنند.

دانشمندان در ابتدا از رصدخانه استوارد در ایستگاه کوه لیمون در کوه های سانتا کاتالینا در شمال شرقی توسان، آریزونا برای شناسایی این سیارک استفاده کردند. بر اساس گزارش MPC، مشاهدات بعدی توسط تلسکوپ دانشگاه هاوایی بر فراز آتشفشان Mauna Kea این یافته را تایید کرد.

ستاره شناسان و دانشمندان ناسا مرتباً سیارک های نزدیک به زمین را که ممکن است خطر برخورد با زمین را به همراه داشته باشند، تماشا می کنند.

در سپتامبر 2022، فضاپیمای DART ناسا با موفقیت یک تکنیک انحراف سیارکی را آزمایش کرد که می تواند روزی به محافظت از سیاره ما با یک سیارک کوچک کمک کند. یک سال بعد در سپتامبر 2023، فضاپیمای OSIRIS-Rex ناسا نمونه هایی از یک سنگ فضایی دیگر، سیارک Bennu را برای درک بهتر ترکیب آن به ارمغان آورد.

به طور کلی، ناسا به دنبال ارزیابی و آزمایش راه‌حل‌هایی است که می‌توانند در صورت لزوم از برخورد فاجعه‌بار یک سیارک با زمین، مانند آنچه منجر به انقراض دایناسورها و برخی موجودات دیگر شد، جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *