۳۰۰ سینماگر هنوز پرونده باز دارند/ شرایط منصفانه‌ای برای برپایی جشن و رقابت فراهم نیست

سخنان اصغرپور اگرچه در غیاب علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما واکنش هایی را در پی داشت، اما صحبت های امروز صدر عاملی تقریباً همان حرف های اصغرپور بود و به نوعی تکرار همان حرف هایی بود که مدیر خانه سینما. روز دیگر انجام داد!

صدر عاملی به عنوان سخنگوی خانه سینما به دلایل برگزار نشدن جشن خانه سینما اشاره کرد و گفت: با غیبت حتمی برخی از سینماگران، شرایط عادلانه ای برای برگزاری جشن و مسابقه فراهم نیست، به ویژه اینکه 300 سینماگر همچنان باز هستند. موارد

در آستانه روز ملی سینما، رسول صدر عاملی صبح دوشنبه ۲۸ شهریور در نشستی در خانه سینما درباره جایگزینی جشن روز سینما به جای روز سینما توضیح داد: آخرین جشن خانه سینما در سال ۱۳۹۷ برگزار شد. پس از آن به دلایل مختلف از جمله اعتراضات اجتماعی صورت نگرفت. در هیات مدیره پیگیر صحبت های جشنواره سینما بودیم که مثل گذشته تندیس های صنفی اهدا کنیم اما بعد دیدیم که این ماراتن عادلانه نیست چون در این چند سال برخی از همکاران ما نتوانستند کار کنند. به دلایل امنیتی و به همین دلیل جشنواره در حال حاضر برگزار نخواهد شد. .

وی افزود: هدف ما از برگزاری هفته پاسداشت ایجاد ارتباط بین سینما و جامعه و نهادهای فرهنگی است. در این یک هفته به یاد مهرجویی، پوراحمد، پرتویی و همکارانی که دیگر در جمع ما نیستند، بزرگداشت و یادبودی خواهیم داشت. همچنین همه انواع سینما برنامه ریزی خاص خود را خواهند داشت و به بهبود رابطه سینما و جامعه کمک می کنند.

صدر عاملی گفت: امیدواریم در سال آینده هیات مدیره بعدی بتواند جشن خانه سینما را مانند گذشته برگزار کند اما در حال حاضر این شرایط مهیا نیست. زیرا حدود 300 نفر از همکاران ما هنوز پرونده باز دارند و امیدواریم با رسیدگی به این مشکل شرایط برای برگزاری جشن فراهم شود. تا آن زمان مراسم شب زنده داری برگزار و در سطح استان ادامه و حتی گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در بخش استانی وزارت ارشاد در قالب هفته سینمای مهر برنامه دارد، در این بخش و در استان ها نمایندگان ما در مراسم و نشست های تخصصی سینمایی حضور فعال دارند و امیدواریم به روزی برسیم. وقتی سینما به ادبیات و فرهنگ خود بازگردد. .

صدر عاملی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا جشن روز سینما را به عنوان بستری برای طرح مسائل صنفی برگزار نکردند، گفت: باید جشن را با هدف رقابت برگزار می کردیم اما به هر حال بسیاری از کارگردانان و بازیگران مطرح سینما حضور داشتند. در این چند سال نتوانستند در طول سال فعالیت کنند و عادلانه نبود. اما از این فرصت و همچنین برنامه های دیگر این هفته برای طرح این مسائل و مشکلات استفاده می کنیم. ضمن اینکه در دیدار با وزیر جدید فرهنگ نیز این موضوع را پیگیری کردیم. در زمان انتخابات هشت سوال داشتیم که آقایان مزیکیان و قالیباف به آنها پاسخ دادند و زمانی که آقای مزیکیان رئیس جمهور شدند به عنوان مطالبه به وزیر ارائه کردیم و گفتیم که این پاسخ های رئیس جمهور سند جدی بین ماست. و دولتی که ما دنبالش هستیم. وزیر فرهنگ هم در این باره قول عملی داد. همچنین در مورد پرونده های مفتوح قول پیگیری از کمیته حقوقی که پیگیر این موارد بود را دادند و می دانم یکی دو روز آخر جلسه اول تشکیل شد.

وی افزود: در دیدار با وزیر، موضوع بیمه بیکاری سینماگران به عنوان یک تکلیف معوق به طور جدی مطرح شد.

صدر عاملی در پاسخ به سوال دیگری گفت: بله شاید برای کمرنگ شدن جشن خانه سینما بوده است، اما اگر نخواهیم فکری بخوانیم باید گفت این وضعیت زیرساختی خوب است که سینما. خانه می تواند در آن مراسم حضور داشته باشد و آن را به برنامه ها و جشن خود پیوند دهد.

وی در بخشی دیگر درباره استقلال نداشتن خانه سینما و وابستگی های دولتی با اشاره به اینکه «مهم وزیر فرهنگ کیست» گفت. این به معنای مستقل نبودن نیست و ما در گفت و گو با وزیر گفتیم که امیدواریم خانه سینما به جایی برسد که نیازی به کمک مالی دولت نداشته باشد تا یک فرهنگ ساز جدی سینمای ایران باشد.

صدر عاملی سخنگوی خانه سینما نیز بر لزوم ساخت هزار سالن سینما تاکید کرد و گفت: اگر الان در سینماها فیلم نمی بینیم به این معنا نیست که بلد نیستیم فیلم بسازیم. اما شرایط مهیا نبود.» بخش تفکر، تفکر و پرسشگری سینما همچنان کار می کند، اما باید بتواند از نرمی و مرزهای ممیزی که اکثر آنها غیرقابل قبول است عبور کند. البته به شخصه معتقدم فیلم «فروش» می تواند برای همه منتقدان و همچنین جامعه قابل قبول باشد و فقط «فروش» بی کیفیت نیست.

شادمهر راستین در بخشی از این نشست به تشریح جزئیات برنامه های هفته روز سینما که روز گذشته در اخبار به آن اشاره شد پرداخت. در این دیدار علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *