آخرین مطالب

همکاران

چالش تامین خدمات با تیراژ پایین خودروهای وارداتی| وزارت صمت هزینه خدمات پس از فروش را اصلاح کند

امید محمدی; بازار: خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودروهای وارداتی که از دولت سیزدهم وارد کشور شده است چالشی جدی برای مشتریان محسوب می شود. صرف نظر از دستورالعمل اجرای واردات خودرو به کشور، اکثر این محصولات از چین به بازار داخلی رسیده و اغلب با نمونه های جهانی تفاوت هایی دارند. بنابراین تامین قطعات و یا حتی آماده سازی شبکه خدمات پس از فروش این محصولات چالشی جدی خواهد بود. از سوی دیگر برخی از این محصولات مجهز به فناوری هایی هستند که باید سطح دانش فنی تعمیرات شبکه خدمات پس از فروش ارتقا یابد، بنابراین برای بررسی وضعیت خدمات پس از فروش این خودروها با عباس علی غیاشی، دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش. در مورد فروش خودرو صحبت کردیم.

شرکت های واردکننده خودرو معمولا برای دریافت خدمات پس از فروش با شرکت های ارائه دهنده خدمات قرارداد امضا می کنند. بر اساس این قرارداد، واردکننده موظف است 3 درصد قیمت خودرو را برای دریافت پشتیبانی فنی به سرویس دهندگان پرداخت کند.

* در حال حاضر وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به کشور چگونه است؟ آیا چالشی در این بخش وجود دارد؟

شرکت های واردکننده خودرو معمولا برای دریافت خدمات پس از فروش با شرکت های ارائه دهنده خدمات قرارداد امضا می کنند. بر اساس این قرارداد، واردکننده موظف است 3 درصد قیمت خودرو را برای دریافت پشتیبانی فنی به شرکت های ارائه دهنده خدمات بپردازد. البته انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش با پرداخت این 3 درصد برای دریافت خدمات پس از فروش مخالف است، زیرا هزینه های تعمیرات و تامین قطعات را تامین نمی کند. اما یکی از سازمان ها بر ادامه این شرایط اصرار دارد.

* به نظر شما موفقیت شرکت های واردکننده در ارائه خدمات پس از فروش محصولاتشان چگونه خواهد بود؟

اگر خدمات پس از فروش شرکت های واردکننده خودرو آمادگی ارائه خدمات را نداشته باشند، قطعاً برای برندها و مدل هایی که ارائه می دهند دچار مشکل می شوند. از طرفی باید مدل هایی از برندهای معروف خودرو وارد کشور شود تا تامین قطعات با چالش مواجه نشود. از آنجایی که هر مدل از یک برند خودرو دارای قطعات متفاوتی است، در صورتی که رعایت این نکته برای واردکنندگان سخت باشد، برندها و مدل هایی که وارد می کنند باید تیراژ بالایی داشته باشند تا صرفه جویی اقتصادی در تامین قطعات یا پس از فروش حاصل شود. خدمات .

* برخی از برندهای معروف خودرو با مدل های جدیدی وارد کشور شدند که فقط متعلق به بازار چین است، به نظر شما تامین قطعات این محصولات آسان است؟

برندهای بزرگ خودرو در دنیا مدل های زیادی دارند، اگر خودروهایی که وارد کشور می شوند از مدل هایی باشند که قبلا در بازار ما بوده اند، ارائه خدمات راحت تر است. در صورت نو بودن مدل های وارداتی، به دلیل تنوع، تامین قطعات و ارائه خدمات با مشکل بیشتری مواجه می شود. بنابراین پیشنهاد می شود خودروهای وارداتی با تیراژ بالاتر برای ارائه خدمات پس از فروش با قیمت مناسب تری وارد کشور شوند.

3 درصد قیمت خودرو، هزینه آموزش تعمیر، تعمیر تجهیزات و تامین قطعات را پوشش نمی دهد. چون در طول مدت گارانتی قطعات و تعمیرات باید رایگان باشد به همین دلیل طی نامه ای از وزارت ایمنی درخواست اصلاح هزینه تعمیرات را داشتیم که متاسفانه هنوز پاسخی از وزارت ایمنی دریافت نکرده ایم.

* قبلاً به چالش 3 درصدی ارائه خدمات پس از فروش اشاره کردید، آیا جلسه ای با وزارت حراست در این خصوص داشتید؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که 3 درصد قیمت خودرو کفاف هزینه های آموزش تعمیرات، تعمیر تجهیزات و تامین قطعات را نمی دهد. از آنجایی که قطعات و تعمیرات باید در دوره گارانتی رایگان باشد، در گذشته شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا دو هزینه شامل تعمیرات و سرمایه قطعات یدکی را به واردکنندگان می پرداختند. به همین دلیل طی نامه ای از وزارت «سمت» درخواست اصلاح هزینه تعمیرات را داشتیم که متاسفانه تاکنون پاسخی از وزارت «سمت» دریافت نکرده ایم.

اگر خودروهای فرسوده از چین به کشورمان صادر شود، قطعا مشمول خدمات پس از فروش نمی شوند. این موضوع می تواند در دراز مدت برای مشتریان چالش ایجاد کند

* در جاده مخصوص گفته می شود که خودروهای صفر کیلومتر وارداتی به نام خودروهای فرسوده از چین به بازار داخلی صادر می شود. آیا در این شرایط امکان ارائه خدمات پس از فروش از شرکت های چینی وجود خواهد داشت؟

خیر، اگر خودروهای فرسوده از چین به کشورمان صادر شود، قطعا مشمول خدمات پس از فروش نمی شوند. این موضوع می تواند در درازمدت برای مشتریان چالش ایجاد کند، لذا مجدداً برای سهولت در تامین قطعات و خدمات پس از فروش، خودروهای وارداتی با تیراژ بالاتر وارد کشور می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *