آخرین مطالب

همکاران

وزیر صمت برگزاری نمایشگاه های خودرو را ساماندهی کند| نمایشگاه خودرو محلی برای فروش نیست

امید محمدی; بازار: بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد امروز به کار خود پایان می دهد، تنها تفاوت این رویداد خودرویی در کشور با سایر نمایشگاه ها، معرفی برخی محصولات وارداتی است. تعدد برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور گاه باعث شده است که محصولات تکراری از شهری به شهر دیگر بروند و شرکت ها از فرصت تنوع بخشی و توسعه سبد محصولات خود محروم شوند. در این میان رقابت برای برگزاری و اصرار بر حضور شرکت ها نشان می دهد که عده ای از برگزاری این گونه نمایشگاه ها سود می برند، به همین دلیل برای بررسی شرایط برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور، مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، گفت و ما صحبت کردیم.

کشورهای پیشرفته ای که نمایشگاه های طولانی مدت صنعت خودرو و حمل و نقل دارند. آنها به این نتیجه رسیدند که مشتریان به دنبال انتخاب خودرو با وضعیت اجرایی فعلی نیستند، بنابراین باید این دیدگاه را در رویه برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور قرار دهند.

* نمایشگاه خودرو مشهد امروز به پایان می رسد، آیا استانداردهای رویدادهای خودرویی کشور با دنیا مطابقت دارد؟

اگر بخواهیم وضعیت خودرو در کشور را بر اساس استانداردهای جهانی بررسی کنیم، نقطه مشترکی بین صنعت خودرو، واردات، بازار و نمایشگاه در کشور و جهان وجود ندارد. در طول دهه اخیر نگاه جهانیان به برگزاری انواع نمایشگاه های خودرو تغییر کرده است. این تغییر نیز از نمایشگاه خودرو پاریس آغاز شد، پس از پاریس نمایشگاه خودرو فرانکفورت نیز تغییر کرد. نمایشگاه های مذکور رویدادهایی بودند که هر 2 سال یکبار برگزار می شد. در حال حاضر پاریس هر چند فصل یکبار برگزار می شود و نمایشگاه فرانکفورت که پایگاه اقتصادی اروپا و مرکز IAA بود، جای خود را به نمایشگاه خودرو مونیخ داد. در این بین سال هاست که رویدادهای مهم خودرویی در شهرهایی مانند توکیو و لندن برگزار نمی شود. صنعت خودرو و برگزارکنندگان نمایشگاه های خودرو به این نتیجه رسیدند که شیوه کنونی برگزاری نمایشگاه های خودرو پاسخگوی نیاز بازار و مشتریان نیست. این رویدادهای خودرویی برای شرکت های برگزار کننده و سازندگان خودرو گران تمام می شود. قبلاً به جایگزینی نمایشگاه خودرو مونیخ اشاره کردم، این نمایشگاه هرگز در مقیاس و کیفیت رویدادهای فرانکفورت برگزار نشده است. چرا که فرانکفورت با معرفی محصولاتی که به بازارهای جهانی رفت خط مشی صنعت و بازار خودرو را مشخص کرد. در این بین با نگاهی به ژنو متوجه می شوید که برگزارکنندگان این نمایشگاه طی قراردادی با قطر محل برگزاری را به این کشور منتقل کردند و سال گذشته برای اولین بار این نمایشگاه در کشور مذکور برگزار شد. کشورهای پیشرفته ای که نمایشگاه های قدیمی صنعت خودرو و حمل و نقل دارند. آنها به این نتیجه رسیدند که مشتریان به دنبال انتخاب خودرو با وضعیت اجرایی فعلی نیستند، بنابراین باید این دیدگاه را در رویه برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور قرار دهند.

در دنیا رویدادهای خودرو مکانی برای نمایش و معرفی محصول است، اما در کشور نمایشگاه خودرو، لوازم التحریر، پوشاک و… محلی برای فروش کالا است.

* برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور و دنیا چه تفاوت هایی دارد؟

در دنیا رویدادهای خودرو مکانی برای نمایش و معرفی محصولات است، اما در کشور نمایشگاه خودرو، لوازم التحریر، پوشاک و… محل فروش کالا است. شرکت های خودروسازی نیز عمدتا برای فروش محصولات خود در نمایشگاه ها حضور می یابند و مقایسه رویدادهای داخلی و خارجی با یکدیگر مقایسه متفاوتی است. در اینجا باید اشاره کنم که نمایشگاه های خودرو در دنیا به صورت مجازی برگزار می شود و بازدیدکنندگان حضور فیزیکی نخواهند داشت. یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا در زمان شیوع ویروس کرونا نمایشگاه مجازی خودرو برگزار کرده بود.

* با توجه به وضعیت تولید و واردات خودرو در کشور این تعداد نمایشگاه منطقی است؟

در کشور برگزاری این حجم از نمایشگاه خودرو غیرمنطقی و بی نیاز است، در گذشته تنها یک نمایشگاه خودرو در کشور وجود داشت. این یک رویداد بین المللی در تهران نیز بود. نمایشگاه خودرو تهران یک رویداد تمام عیار و باکیفیت بود، متاسفانه نمایشگاه های خودرو به مکان های تفریحی تبدیل شده است. با توجه به اینکه تنوع زیادی در مونتاژ و تولید خودرو در کشور وجود ندارد، نیازی به برگزاری چندین رویداد نیست. اگر نمایشگاه خودرو مشهد در بیست و چهارمین دوره خود کمی رونق داشت، اتفاقی و به دلیل واردات چند خودرو بود. در این مراسم اکثر شرکت های واردکننده خودرو حضور داشتند. منتظر تصمیمات وزارت حراست دولت چهاردهم برای برگزاری نمایشگاه اجباری تحول صنعت خودرو هستیم. این نمایشگاه عجیب در سه سال گذشته ایجاد شد و سال گذشته خودروسازان نسبت به حضور در این رویداد اعتراض کردند. سید محمد اتابک وزیر صلح و رئیس سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی نمایشگاه های خودرو باید به این موضوع رسیدگی کند چرا که حضور شرکت های خودروسازی به دلیل زیان انباشته آنها تحمیل هزینه ها را به دنبال دارد. مدیر یکی از خودروسازان بخش خصوصی سال گذشته گفته بود برای شرکت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 3 میلیارد تومان هزینه کرده است. با توجه به اینکه نگاه به خرید و فروش خودرو در دولت چهاردهم تغییر کرد و سیاست غلط فروش جمعی ایران خودرو نیز موید این موضوع بود، بنابراین نگاه به برگزاری نمایشگاه خودرو نیز باید تغییر کند. اگر مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز را کلانشهر بدانیم از نظر حجم مصرف کننده و متقاضی قابل مقایسه با تهران و برگزاری نمایشگاه در پایتخت نیست. بنابراین نیاز است وزارت ایمنی در سیاست های برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور بازنگری کند.

* چرا نمایشگاه های خودرو در کشور را بین المللی می نامند؟

متأسفانه اصطلاح بین المللی طنز تلخی برای نمایشگاه های خودرو در کشور است، هرچند این دوره از نمایشگاه های خودرو در مشهد به لطف واردات خودرو از این معضل مستثنی است. از آنجایی که در گذشته این حجم از خودروهای وارداتی در رویدادها وجود نداشت، می توان نمایشگاه های خودرویی گذشته را دستاورد چین معرفی کرد. را

وزارت حراست و سازمان توسعه تجارت باید برای بهبود و ارتقای ساماندهی نمایشگاه های خودرو در کشور تصمیم عاجل بگیرند تا حداقل نمایشگاه های خودروی کشور ساماندهی شود.

* به عنوان آخرین سوال، با توجه به رقابت دو برگزارکننده برای رویدادهای خودرویی در کشور، آیا نمایشگاه خودرو به محل سود برخی افراد تبدیل شده است؟

همانطور که بیشتر اشاره کردم، نمایشگاه خودرو در کشور برای فروش است، تعدد برگزاری این رویدادها نیز باعث کاهش کیفیت شده است. بنابراین باز هم تاکید می کنم که وزارت حراست و سازمان توسعه تجارت باید برای بهبود و ارتقای ساماندهی نمایشگاه های خودرو در کشور تصمیم عاجل بگیرند تا حداقل نمایشگاه های خودرو در کشور ساماندهی شود. در اینجا باید از متولیان این اتفاقات پرسید که با برگزاری این همه نمایشگاه خودرو در شهرهای مختلف چه دستاوردی حاصل شده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *