آخرین مطالب

همکاران

وام بازنشستگان ۳۰ میلیون تومانی برای وام بگیران در روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور

وام بازنشستگان ۳۰ میلیون تومانی برای وام بگیران در روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور

ماجرای وام های نجومی از مدیران بورس گرفته تا کارمندان و مدیران بانک ها و همچنین مدیران ارشد بانک مرکزی به یکی از سوژه های داغ روزهای اخیر تبدیل شده است. این موضوع در شرایطی مطرح می شود که صندوق های بازنشستگی مدعی هستند منابع مالی آنها تمام شده است و نمی توانند بدون قرعه کشی و در نوبت به بازنشستگان وام 30 میلیون تومانی پرداخت کنند.

بازنشستگان و مستمری بگیرانی در صندوق تامین اجتماعی هستند که دو سال است منتظر برنده شدن در قرعه کشی وام ضروری هستند اما هنوز نوبت آنها نرسیده است. کاظم فرج اللهی فعال صنفی کارگران شاغل و بازنشسته از این وضعیت نابرابر انتقاد می کند و می گوید: امسال وامی که قرار است تامین اجتماعی به بازنشستگان بدهد فقط 30 میلیون تومان است و سال گذشته 20 میلیون بوده است. و سال قبل از آن 12 میلیون تومان بود «ظاهرا پس از اعتراضات مکرر بازنشستگان در خصوص توزیع وام، در سال های اخیر سامانه ای ایجاد شده تا بازنشستگان متقاضی بتوانند هر زمان که نوبت به آنها رسید، به صورت غیرحضوری ثبت نام کنند و وام دریافت کنند».

وی افزود: این سامانه ایجاد شد و عده ای در آن ثبت نام کردند. بازنشستگانی داریم که تعدادشان کم نیست که یک بار برای ثبت نام وام به کافه نت مراجعه کرده و هزینه ثبت نام وام را پرداخت کرده اند و امروز هم رسید ثبت نام در دستانشان است. این بازنشستگان دو سال پیش برای وام 12 میلیون تومانی ثبت نام کرده بودند که هنوز نوبت آنها نرسیده است! حتی فیش ثبت نام وام زیر 10 میلیون تومان را هم در دست بازنشستگان دیده ایم! و این یعنی دو سال است که بازنشسته منتظر وام است و خبری نیست!

فرج اللهی با بیان اینکه علیرغم اصلاح سیستم هنوز کار انجام نشده است، اظهار کرد: وی تاکید کرد: یکی از مطالبات جدی بازنشستگان کارگری شفاف سازی وضعیت وام ها و توزیع آن است. چه کسانی این وام ها را دریافت خواهند کرد؟ چرا بازنشستگان پس از سال ها انتظار هنوز به بالای صف نرسیده اند. سهمیه بندی چگونه و بر چه اساسی توزیع این سهمیه ها انجام می شود؟!

این فعال صنفی بازنشستگان می افزاید: بی شک در این نظام ناعادلانه مستحقان از دریافت وام محروم می شوند: در این شرایط وام های کلان و نجومی به افراد زورمند و صاحب نفوذ مانند نمایندگان مجلس، مدیران اقتصادی و بانک ها داده می شود. اخیراً اعلام شد که حدود هزار میلیارد تومان وام به کارمندان بانک داده شده است و آقای همتی در دفاع از این موضوع مدعی شد که چون کارمندان بانک ها سخت کوش و پرتلاش هستند، پس از دو سال می توانند وام های کلان مسکن دریافت کنند. سود 4% و بازپرداخت طولانی مدت!

ضمن انتقاد از این استدلال که مصداق یک بام و دو هوا است و نوعی توهین به کارگران و بازنشستگان زحمتکش کشور است؛ وی ادامه می دهد: در این میان سرنوشت تلخ بانک رفاه کارکاران بسیار جالب است. این بانک با سرمایه بین نسلی کارگران و با هدف رفاه آنان تأسیس شد. اکنون کارمندان شاغل در این بانک پس از دو سال از سرمایه کارگران وام هنگفتی دریافت می کنند و خانه می خرند. در حالی که کارگران شاغل و بازنشسته که اساسا مالک بانک رفاه و منابع آن هستند، از دریافت وام ناچیز 20 یا 30 میلیون تومانی محروم هستند.

فرج اللهی با بیان اینکه شبکه رانت گسترده ای در توزیع وام و تسهیلات بانکی در کشور وجود دارد و در این شبکه گسترده و تودرتو، سران کارگران شاغل و بازنشسته همواره بی کلاه می مانند. وی تصریح می کند: با وجود چنین شبکه ای و در شرایطی که مافیا بر توزیع ثروت ملی و تسهیلات بانکی چنگ زده است، نمی توان انتظار تحقق «عدالت اجتماعی» را داشت. در این میدان نابرابر، سهم عده کمی همه چیز است، اما سهم اکثریت جامعه هیچ است.

این فعال صنفی حقوق بازنشستگان در پایان می گوید: اگر وزیر کار و دولت می خواهند بدانند در توزیع وام های بانکی چقدر فساد و بی قانونی وجود دارد، بهتر است به مراکز مراجعه کنند و ببینند چند نفر از بازنشستگان وام دار هستند. رسید ثبت نام در دست آنها هر روز. مراکز مراجعه می کنند، مراجع بی پاسخ می ماند و باعث می شود که بازنشسته دلشکسته و ناراضی از اوضاع، دست خالی به خانه بازگردد و دوباره بیهوده منتظر بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *