آخرین مطالب

همکاران

نفوذ عمیق مافیا در دولت یا مقابله دولت با مافیا خودرویی!| ایرانخودرو و سایپا خواستار فروش در بورس

امید محمدی; بازار: عدم تصمیم جدی و عدم اراده برای اصلاح ساختار صنعت خودرو موجب اعلام وجود «مافیا» در صنعت خودرو از سوی مسئولان و متولیان این صنعت شده است. برخی از کارشناسان و نمایندگان مردم در شورای اسلامی یازدهم معتقد به حضور افراد تاثیرگذار در این صنعت و نظر آنها در تصمیم گیری بودند. چندی پیش خبر دولتی بودن مافیای ایران خودرو و سایپا منتشر شد که انتشار این خبر تاییدی بر نبود اراده برای بهبود وضعیت فعلی صنعت خودرو از سوی سیاست گذاران صنعتی کشور است. . صنعت خودرو در دنیا به عنوان نماد پیشرفت هر کشوری که این صنعت را دارد معرفی می شود. اما در داخل کشور، خودروسازی با وجود همه پیشرفت‌ها و حضور بازیگران متعدد، نماد عقب‌ماندگی محسوب می‌شود. شاید بخشی از این نگاه مربوط به عملکرد ضعیف صنعت خودرو باشد، اما ظاهرا تحقیر صنعت خودرو در جامعه باعث نهادینه شدن آن شده است. شاید دولت چهاردهم این فرصت را داشته باشد که با اتخاذ سیاست های صحیح صنعتی این نگرش را در جامعه تغییر دهد، از این رو در راستای بررسی ساختار صنعت خودرو با «مصطفی پوردهقان اردکانی» از اعضای صنایع به گفت و گو نشستیم. و کمیسیون معادن شورای اسلامی.

مقام معظم رهبری، مردم به عنوان مشتری، دولت ها، خودروسازان، قطعه سازان و شورای اسلامی از صنعت و بازار خودرو ابراز نارضایتی می کنند.

* اخیرا خبری مبنی بر حضور مافیای دولتی در ایران خودرو و سایپا منتشر شده است. به نظر شما نقش دولت در ایجاد مافیا برای خودروسازان بزرگ چه بود؟

مقام معظم رهبری، مردم به عنوان مشتری، دولت ها، خودروسازان، قطعه سازان و شورای اسلامی از صنعت و بازار خودرو ابراز نارضایتی می کنند. اما در این میان فقط دلالان و مافیای غیردولتی یا شاید دولتی راضی هستند، اگر مافیا ریشه در دولت دارد باید نظارت شود. در دنیا بازار خودرو به دو دسته انحصاری و رقابتی تقسیم می شود که هر کدام از این بازارها شرایط و قوانین خاص خود را دارند. اما در داخل کشور برای اولین بار در دنیا مدلی از بازار خودرو را به نام «انحصار اجباری» معرفی کردند که قوانین و مقررات آن با یکدیگر متناقض است. با ایجاد چنین بازاری باید منتظر زیان برای صنعت خودرو بود که می تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

هفته گذشته مدیران عامل دو غول خودروسازی به دلیل قیمت گذاری از کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی درخواست دستور «عرضه خودرو در بورس» کردند.

* هفته گذشته مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا به کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت دعوت شدند، نتیجه این جلسه چه بود؟

هفته گذشته مدیران عامل دو غول خودروسازی به دلیل قیمت گذاری از کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخواست دستور «عرضه خودرو در بورس» کردند. عرضه خودرو در بورس به صورت مرحله‌ای ممکن است بخش کوچکی از التهاب نقدینگی صنعت خودرو را برطرف کند، اما اصولاً افزایش عرضه، ایجاد رقابت، افزایش تیراژ و ارتقای ایمنی ضروری است. از ماشین ها آهسته متاسفانه به جای خروج بازار از انحصار و ایجاد بستر تعامل با خودروسازان بزرگ دنیا در کنار افزایش تیراژ واردات، بر تداوم سیاست های فعلی اصرار می شود.

* آیا کمیسیون صنایع و معادن خان ملت از عرضه خودرو در بورس کالا رضایت دارد؟ آیا این موضوع می تواند باعث کاهش دلالی شود؟

بله، با توجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است، می تواند همزمان با ایجاد رقابت در کاهش دلالی و کاهش قیمت ها در بازار موثر باشد. زیرا مصرف کننده واقعی از بورس خودرو می خرد.

* گفته می شود سال گذشته حدود 8 میلیون خودرو در بازار آزاد معامله شد و دولت اصرار دارد که تنها یک میلیون خودرو قیمت گذاری کند. وزارت امنیت برای تغییر این سیاست چه برنامه ای باید اتخاذ کند؟

تاکید بر قیمت گذاری دستوری برای محصولات خودروسازان به معنای ایجاد فساد در هر بازاری است که “انحصار” و “قیمت گذاری دستوری” وجود دارد. فساد و رانت به وجود خواهد آمد. برای تغییر چنین شرایطی، وزارت امنیت باید شرایطی مشابه دهه های 70 و 80 را برای صنعت و بازار خودرو فراهم کند تا همزمان با عرضه پلتفرم های جدید، رشد تیراژ مجوز برای تولیدکنندگان فراهم شود. .

در زمان معرفی «سید محمد اتابک» به خانه ملت برای سکانداری وزارت صمت، به او گفتیم که; ما کلید وزارت رازداری را به شرط تغییرات ساختاری در صنعت و بازار خودرو به شما می دهیم

*عملکرد سید محمد اتابک وزیر امنیت در وزارت متبوع خود در زمینه صنایع خودروسازی و کاهش التهاب بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟

در زمان معرفی «سید محمد اتابک» به خانه ملت برای سکانداری وزارت صمت، به او گفتیم که; ما کلید وزارت رازداری را به شرط تغییرات ساختاری در صنعت و بازار خودرو به شما خواهیم داد.» متاسفانه اکنون شاهد سیاست های ورود خودرو به بورس، تداوم قرعه کشی و چالش های تخصیص خودرو به جوانان جمعیت هستیم. به غیر از رشد تیراژ در کنار انتقال فناوری توام با تعامل جهانی یا رشد واردات خودرو به کشور، هر سیاست دیگری که وزارت صمت در پیش بگیرد قطعا مسکن موقت و برنامه کوتاه مدت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *