مردم از فضای مجازی طلا نخرند

در سال های اخیر و با ارتقای فضای مجازی، بسیاری از کسب و کارها به معاملات خود به این روش ادامه دادند و حتی می توان گفت که بسیاری از کسب و کارهای جدید با پشتیبانی این صفحات مجازی شکل گرفتند.

اما با رونق معاملات در فضای مجازی، شاهد گسترش فعالیت برخی کسب و کارها هستیم که عملاً نیازمند مجوزهای مربوطه از اتحادیه و وزارت حراست هستند. برای این موضوع می توان به فروش مجازی طلا اشاره کرد.

در سال‌های اخیر علاوه بر طلافروشی‌های اینستاگرام، در سایر سایت‌های خرید و فروش آنلاین نیز شاهد گسترش طلافروشی بوده‌ایم. سکوی دیوار یکی از این سایت هاست که مدتی است شاهد خرید و فروش طلا بدون فاکتور و سند معتبر هستیم.

معاملات مجازی طلا را می توان بازار رقابتی بین سایت های خرید و فروش آنلاین دانست که هر کدام با ترس از عقب افتادن از بازار سعی در استفاده از این ظرفیت دارند. علاوه بر دیوار، مدتی است که شاهد خرید و فروش طلا در سایت هایی مانند دیجی کالا، اسنپ، تپسی هستیم.

این سایت ها تمام تلاش خود را می کنند که از بازار عقب نمانند و شرایط اقساطی را نیز برای مشتری در نظر گرفته اند. اسنپ ​​به مشتریان خود می گوید که می توانند طلا و سکه را در 4 قسط و بدون مراجعه حضوری خریداری کنند.

این در حالی است که اتحادیه طلا و جواهر و فعالان این صنف در سال های گذشته بارها نسبت به انجام معاملات مجازی طلا و جواهر و انواع سکه هشدار داده و تاکید کرده اند که برخی از صفحات اینستاگرام و بسترهای خرید و فروش اینترنتی طلا عملکردی نداشته اند. به درستی و باعث ضرر و زیان شد. و مردم رنج کشیده اند.

البته مشکلاتی در اصناف طلا و جواهر برای مردم هنگام خرید و فروش طلا با توجه به نبود عیار و گرانی و … گزارش شده است، اما نسبت به مشکلات این معاملات، سهم کمتری از فضای مجازی به آن می رسد. طلافروشی ها (واحدهای حضوری). .

نادر بذرافشان، رئیس انجمن طلا در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در توضیح بیشتر این موضوع با تاکید بر اینکه ما هیچ مجوزی برای این گونه معاملات نداریم، توضیح داد. دریافت نکرده ایم

وی می گوید: 70 تا 80 درصد مراجعات به اتحادیه طلا مربوط به افرادی است که از طریق این سایت ها و صفحات اینستاگرام طلا و سکه خریده و متضرر شده اند. مواردی داشته ایم که طلا را بدون فاکتور از دیوار می خریدند و وقتی در طلافروشی ها می فروختند متوجه می شدند طلاهای تقلبی است.

رئیس اتحادیه طلا ادامه داد: نمونه های متعددی از فروش طلا بدون فاکتور و بدون استاندارد در سایت های دیور و دیجی کالا داشته ایم اما با وجود اعتراضات هیچ نهادی پاسخگو نیست و جلوی فعالیت آنها را نمی گیرد. شاکیانی که به اتحادیه طلا مراجعه می کنند بیشتر از طریق فضای مجازی اقدام به خرید طلا و سکه کرده و سر خود را از دست داده اند. موارد متعددی از فروش سکه های غیربانکی و جعلی از طریق دیوار و سایر بسترهای اینترنتی داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش طلا یک کار تخصصی است و باید با مجوز بازرگانی و امنیتی انجام شود، گفت: شخصی سکه پارسیان را از دیجی کالا خریداری کرده و متوجه شده که این سکه تقلبی است اما دیجی کالا مسئولیتی را قبول نمی کند و می گوید چون یک سکه است. سکه باز شده فراتر از مسئولیت ما است. در حالی که این فرد سکه را هنگام فروش آن در یک طلافروشی معتبر باز کرده است، اما عملا دستش به جایی بند نیست.

بذرافشان با تاکید بر اینکه مردم از طریق فضای مجازی اقدام به خرید طلا و سکه نکنند، گفت: در هنگام خرید طلا از اصالت فعالیت و اعتبار آن واحد صنفی نیز اطمینان حاصل کنند. برای خرید سکه باید از طلافروشی فاکتور رسمی دریافت کنند که همان مهر و هولوگرام را دارد. واحد را داشته باشد

وی با اشاره به فروش اقساطی سکه در سایت دیجی کالا گفت: دیجی کالا روزانه 4000 سکه ایرانی به فروش می رساند و وزن سکه بیشتر با کسری مواجه است. نکته این است که شما نمی توانید بیش از 10 سکه ایرانی در روز بخرید. این سکه ها به نام شخص دیگری ضرب شده است زیرا پس از پیگیری های انجام شده مشخص شد که این فرد مسئولیتی در قبال ضرب و فروش سکه ندارد. لازم است پلیس امنیت اقتصادی وارد عمل شود. دیجی کالا سکه ایرانی را 5 هزار تومان می فروشد در حالی که قیمت آن 50 هزار تومان است اما در مقابل خریداران باید در زمان تسویه حساب 5 درصد سود به دیجی کالا بپردازند. یعنی در واقع دارد دستمزدهای اندکی را که از این طریق داده جبران می کند. مردم با خرید سکه 400 هزار تومانی از طریق دیجی کالا 70 تا 80 هزار تومان ضرر می کنند، زیرا به غیر از عیار، وزن آن نیز مشکل دارد.

وی می گوید: از خرید سکه های غیربانکی و پرشین های مشکل دار و طلای تقلبی از طریق دیجی کالا، دیوار و اسنپ گلایه های زیادی داشتیم اما باید فکری به حال این موضوع کرد زیرا در درازمدت تکرار این موضوع به فاجعه تبدیل می شود. ” . طبق قانون برای معاملات طلا و سکه باید از اتحادیه مجوز بگیرند و فیلتر قانونی بگیرند. اما مردم گاهی فریب تبلیغات این سایت ها را می خورند که مثلا طلا می خرند بدون بهره و دستمزد اما در عمل با ضرر چند میلیونی مواجه می شوند. سکه اکنون 8 میلیون تومان حباب دارد، اما اگر عیار داشته باشد اما غیرقابل بانک باشد، مشتری در محل 8 میلیون تومان ضرر می کند.

بذرافشان درباره تفاوت سکه های غیربانکی و بانکی می گوید: از نظر رنگ، کنگره، گنبد، مات و شفاف، اندازه قلم و … سکه های بانکی و غیربانکی تفاوت هایی دارند که برای مردم عادی قابل تشخیص نیست و انجام می شود. توسط واحدهای قابل اعتماد . به همین دلیل قطعاً توصیه می شود افراد سکه را از واحدهای مطمئن خریداری کنند و رسید خرید خود را نگه دارند.

وی همچنین گفت: در مجموع مراجعات زیادی به اتحادیه وجود دارد که 70 تا 80 درصد آن مربوط به شکایات گران فروشی، نبود عیار و طلای تقلبی خریداری شده از این سکوها است./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *