آخرین مطالب

همکاران

مرتضی شعبانی مهمان «نردبان» شبکه مستند شد

بیست و ششمین قسمت از برنامه تلویزیونی نردبان – امروز جمعه 30 شهریور – از شبکه مستند سیما پخش می شود.

مرتضی شعبانی مستندساز نویسنده کتاب آخرین روایت و از یاران نزدیک شهید سید مرتضی آوینی مهمان اصلی این برنامه است. او در گفتگو با حامد شکیبانیا از سینمای آوینی، شیوه متفاوت پرداختن به دفاع مقدس از دریچه دوربین و خاطراتش می گوید.

کتاب آخرین روایت نوشته مرتضی شعبانی، ناگفته هایی از آغاز روایت فتح تا شهادت آوینی است. جلد این کتاب همان عکس معروفی است که نویسنده کتاب از آوینی گرفته است.

شعبانی در بخشی از کتاب ماجرای پایان این عکس را اینگونه شرح می دهد: «می خواستم از آقا مرتضی پرتره بگیرم؛ دوربین را گرفتم و لنز تله را به آن وصل کردم، دلم را انداختم توی عکس. دریا و گفت: آقا مرتضی اجازه میدی ازت عکس بگیرم کمی تکون خورد، پالتو خاکی رنگشو مرتب کرد و با دست روی سینه ایستاد و گفت تا تو بگیر از دو قاب عکس گرفتم، یکی عمودی و دیگری افقی.

در بخشی دیگر از برنامه این هفته نردبان، گزیده هایی از گفتگوی شکیبانیا و محسن راستانی درباره تجربیات دفاع مقدس در خرمشهر پخش می شود. همچنین قسمت دوم گفتگوی شکیبانیا و مرتضی دهنوی درباره صدابرداری در سینما پخش می شود.

در بخش عکاسی مستند رضا رادپور مهمان برنامه است و از تجربیات خود در این زمینه می گوید. همچنین کارگاه تجربه به موضوع عکاسی ماجراجویی اختصاص دارد و قسمت بیستم کارگاه جیمی چین نیز با همین موضوع پخش می شود.

مروری بر فیلم مستند فریدکین; Unveiled به کارگردانی فرانچسکو زیپل بخشی دیگر از نردبان این هفته است که از شبکه مستند پخش می شود.

برنامه تلویزیونی نردبان سعی دارد با نگاهی تخصصی به فیلم و عکس مستند نگاهی اجمالی به آثار ایرانی و خارجی در این زمینه داشته باشد. این برنامه با اجرای شکیبانیا، کارگردانی و تهیه کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور و ضبط در استودیو نفت، جمعه ها ساعت 18:30 با بخش های مختلف روی آنتن شبکه مستند می رود و شنبه ها ساعت 00:00 و 14:30 بازپخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *