ماجرای قبرستانی در یزد که محل دفن عشاق است

تورانپشت روستایی تاریخی در یزد است. به گفته روستای توران پشت، قبرستان عاشقان به شکل قلب است و در این روستا قرار دارد.

محمدرضا امیری می‌گوید: قبلاً اگر کسی فوت می‌کرد و ازدواج نمی‌کرد، جداگانه در قبرستان عاشق دفن می‌شد، مردم برای این افراد احترام خاصی قائل بودند؛ زیرا معتقد بودند در عشق و به نوعی در زندگی شکست خورده‌اند.

در خط ترافیک

زمانی قبرستان عاشقان در مسیر تردد خودروها قرار داشت و به همین دلیل مشکلاتی برای این قبرستان به وجود آمده بود. دهیار تران پشت می گوید: تصمیم گرفتیم دور این قبرستان حصاری بکشیم تا ماشین ها از قبرستان عشاق عبور نکنند و پس از آن قبرستان عاشقان به شکل قلب درآمده است، یادآور می شود: در حال حاضر مردگان زیادی دیده می شوند. در قبرستان عشاق دفن نمی شوند و این اتفاق به صورت موردی می افتد.»

آیین روستا

به گفته دهیار توران پشت، از جمله آداب و رسوم روستای توران پشت است که افرادی را که به عشق خود نرسیده اند و یا ازدواج نکرده اند در قبرستان عاشقان دفن می کنند.

محمدرضا امیری تاکید می کند: در قدیم زرتشتیان و مسلمانان در روستای توران پشت با هم زندگی می کردند و این گونه آداب و رسوم از قدیم الایام در این روستا وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. دهیار تورانپشت بیان می کند: بیش از هزار سال است که در تورانپشت قبرستان عاشقان وجود دارد، این نشان از قدمت و قدمت و تاریخ غنی روستا دارد، در واقع این اصالت ماست که به دنیا نشان می دهیم ایران ساخته شده است. بر اساس اصالت و تاریخ غنی.

در شاهنامه

بیش از یک دهه پیش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفته بود که به نظر می رسد بسیاری از وقایع تاریخی شاهنامه فردوسی در روستای تاریخی تورانپشت رخ داده است. گورستان عاشقان ترانپاست نیز حال و هوایی شاعرانه به این روستای تاریخی بخشیده است. دهیار تران پشت می گوید: «عشق در وجود انسان نهادینه شده است؛ حالا نه لزوماً عشق به جنس مخالف، بلکه عشق به خدا، عشق به مادیات و معنویات همیشه وجود دارد، عشق چیزی نیست که از داشتن آن احساس گناه کنیم.

تاریخچه روستا

روستای تورانپشت روستایی از توابع شهرستان تفت و نسبتاً دور از مرکز شهرستان است که توسط توراندخت ساسانی دختر یزدگرد سوم بر فراز تپه‌ای به نام تورنگرد بنا شده است. روستایی که امروزه یکی از مهم ترین و زیباترین روستاهای تاریخی یزد به شمار می رود. این روستا در متون تاریخی یزد و به نقل از جامع مفیدی به قلم یکی از مورخان بزرگ به «توراندخت ساسانی» دختر یزدگرد منسوب است و گفته می شود که این بانوی پارسی روستا را در منطقه ای بنام. “قناتستان”. انجام داده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *