قیمت برنج ایرانی و مرغ گران شد

نظارت هفتگی قیمت برخی از کالاهای اساسی در 26 مهر 1403 انجام شد.

بازار برنج

اردیبهشت ماه سال جاری خبرگزاری مهر در یکی از گزارش های پایش بازار خود از کاهش میزان برنج وارداتی در فروشگاه ها خبر داد. بر اساس آمار در 5 ماهه نخست امسال 491 هزار تن برنج وارد کشور شده است که این رقم بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1402 یک میلیون و 790 هزار تن بوده است. این حجم واردات علاوه بر تولید کشور در حدود 2 میلیون و 800 هزار تن، رقم بالایی است که می توان نتیجه گرفت: کمبود فعلی برنج خارجی حکایت از مخلوط شدن آن با برنج داخلی دارد و فروش این برنج وارداتی ایرانی نامیده می شود. برنج؛ موضوعی که پیش از این از سوی رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل اعلام شده بود. علی طاهری گفت: بر اساس گزارش ها 70 درصد برنج های وارداتی به مقصد استان های شمالی کشور است که از نظر برنج غنی هستند.

در حال حاضر واردات و عدم واردات برنج به محل اختلاف دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است و نمایندگان استان های شمالی شورای اسلامی از تامین بازار داخلی می گویند. نیازی به واردات نیست و برخلاف نمایندگان استان های جنوبی در نامه ای به پزشکان نسبت به کاهش برنج خارجی و افزایش قیمت در این مناطق هشدار داده اند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر، قیمت برنج ایرانی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و برنج هاشمی از 110 هزار تومان به 120 هزار تومان و طارم از 100 هزار تومان به 110 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

بازار لبنیات

بازار لبنیات با افزایش نرخ تورم رو به کاهش است و به گفته کارشناسان این حوزه بخش زیادی از شیر به شیرخشک صنعتی تبدیل و صادر می شود.

کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت این محصولات باعث شده تا علیرغم پرداخت یارانه دولت به این محصولات از سفره مردم حذف و صادر شود.

بازار لبنیات نیز مانند بازار برنج در چند هفته اخیر محل تنش بوده و افزایش قیمت چند مرحله ای لبنیات خبر داغ چند هفته اخیر است. سخنگوی انجمن صنایع لبنی پیش از اعلام نرخ جدید شیرخام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس ضوابط، تولیدکنندگان لبنیات مجاز به افزایش 30 درصدی قیمت محصولات خود هستند.

16 درصد قیمت لبنیات طی ماه های خرداد، تیر و مرداد صورت گرفت و با اعلام قیمت جدید شیرخام در شهریور، قیمت این محصولات مجددا افزایش یافت. به طوری که قیمت خامه 200 گرمی از حدود 32 هزار و 500 تومان به 51 هزار و 500 تومان یا کره 50 گرمی که تا اردیبهشت 16 هزار تومان بود و در روزهای اخیر با 14 هزار تومان تخفیف به 23 هزار و 500 تومان رسید، افزایش یافت. رسیده است

ممنوعیت صادرات لبنیات باعث شد در چند هفته اخیر عرضه خامه و کره به بازار کاهش یابد و در برخی روزها این عرضه به صفر هم برسد. در حال حاضر میزان عرضه کرم بسته قطره چکان انجام شده است.

باید گفت؛ به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت جدید 4 قلم لبنیات تنظیم شده بازار 400 گرم پنیر UF، 2 و 2.5 کیلوگرم ماست، یک لیتر است. شیر کم چرب و 900 گرم شیر نایلونی پس از افزایش 20 درصدی شیر خام در روزهای آینده اعلام می شود.

بازار گوشت

در 3 ماه تابستان و اولین ماه پاییز قیمت گوشت قرمز کمترین نوسان را در بازار تجربه کرد و البته این امر بیشتر به دلیل گرمای هوا و فسادپذیری این محصول پروتئینی است.

قیمت گوشت مرغ نیز بین 85 تا 96 هزار تومان در هر کیلوگرم متغیر است; به عنوان مثال در حالی که روز سه شنبه 4 مهرماه هر کیلوگرم گوشت مرغ 89 هزار و 800 تومان فروخته می شد، امروز پنجشنبه 5 مهرماه این رقم به 94 هزار و 800 تومان رسید.

بازار تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین اقلام پروتئینی در کشور است که با افزایش قیمت گوشت، بخشی از بازار تقاضای آن به بازار تخم مرغ معطوف شده است. قیمت در این بازار در 5 ماهه نخست سال 56 هزار تومان کمتر از قیمت مصوب در هر کیلوگرم بود، به همین دلیل اتحادیه طیور مهن خرید حمایتی را از خرداد ماه آغاز کرد تا تولیدکنندگان متضرر نشوند. این امر تا اکتبر ادامه داشت.

در حال حاضر هر شانه 30 عددی با توجه به وزن آن بین 99 هزار و 800 تا 160 هزار تومان متغیر است، در حالی که این اعداد در تابستان به 69 و 120 هزار تومان می رسید.

بازار حبوبات

قیمت حبوبات از اسفند 1402 تا اردیبهشت 1403 بسیار افزایش یافت و در چند ماه اخیر قیمت هر کیلوگرم حبوبات در بسته بندی فروشگاهی ثابت بوده است.

بازار قند

این بازار پس از تجربه کمبود موقت شکر در اردیبهشت و مرداد، این روزها نوسان قیمتی کمتری دارد. هم اکنون هر بسته شکر دولتی 44 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

سایر بازارها

رب گوجه فرنگی یکی از اقلام صنعت کنسرو است که پس از گذشت نزدیک به دو سال در شهریور ماه با افزایش قیمت مواجه شد. اما به گفته رئیس سندیکای صنعت کنسرو قرار نیست تا پایان سال قیمت ماهی تن افزایش یابد. مسعود بختیاری دلیل این امر را واردات ماهی تن به میزان نیاز بازار داخلی عنوان کرد و گفت: در صورت عدم تغییر در روند واردات، قیمت ها ثابت می ماند و میزان ماهی تن دشت 87 هزار و 500 ثابت می ماند. تومان تا پایان سال.

بازار نفت با ثبات بوده و قیمت ها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. مدیریت صحیح در امر واردات با توجه به نیاز داخلی باعث می شود بازار کمترین چالش را داشته باشد.

بعد قیمت برخی از کالاهای اساسی است. همچنین تمامی قیمت ها به هزار تومان و برای اوزان نانوشته یک کیلو می باشد.

قیمت کالاهای اساسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *