صف وام ازدواج کوتاه می‌شود؟/اختصاص منابع جدید به ۷ بانک

صف های طولانی وام ازدواج و فرزند و عدم امکان ثبت نام برای دریافت این تسهیلات یکی از مهم ترین مشکلات متقاضیان دریافت وام کودک و ازدواج در ماه های گذشته بوده است.

بانک مرکزی پس از جلسه با کمیسیون 90 مجلس، نسبت به رفع مشکل ثبت نام تسهیلات ازدواج و فرزند اقدام کرد و با بازکردن شبانه روزی سایت ثبت نام، بخشی از دغدغه های متقاضیان دریافت این تسهیلات را برطرف کرد.

اما با وجود ثبت نام، برخی بانک ها همچنان در تایید و معرفی شعبه به متقاضیان تعلل می کنند و این موضوع باعث سردرگمی متقاضیان وام ازدواج و فرزند شده است.

اما به نظر می رسد بانک مرکزی با تخصیص منابع جدید به 7 بانک منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت، در نظر دارد حداقل 150 هزار فقره تسهیلات ازدواج و 100 هزار در سه ماه آینده این بند تسهیلات فرزندآوری را فراهم می کند.

لازم به ذکر است بیش از 360 هزار نفر در انتظار دریافت وام ازدواج و بیش از 430 هزار نفر در انتظار وام فرزندآوری هستند. بهانه همیشگی بانک ها برای صف طولانی وام ازدواج و عدم پرداخت این تسهیلات، نبود اعتبار کافی است!

لازم به ذکر است بانک مرکزی در خبری جدید اعلام کرد شبکه بانکی کشور از ابتدای سال جاری تا امروز 4 مهرماه 132 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری به 617 هزار و 132 متقاضی پرداخت کرده است. در این مدت بیش از 108 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به 325 هزار متقاضی پرداخت شده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا چهارم مهرماه مبلغ 24 هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری به 292 هزار و 132 متقاضی پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، شیرجیان معاون سیاست پولی بانک مرکزی با اشاره به تمهیدات و اقدامات اتخاذ شده در بانک مرکزی به منظور کاهش صف متقاضیان و امکان ثبت نام اولیه متقاضیان در تمام ساعات شبانه روز. و شب در سامانه ازدواج و فرزندآوری گفت: آزادسازی مبلغ 500 هزار میلیارد ریال از سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی به منظور تسریع در پرداخت تسهیلات وام ازدواج و فرزندآوری و کاهش متقاضیان. در صف دریافت این تسهیلات، یکی از اقدامات خوب این بانک در ماه گذشته این بود که این منابع باید حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط 7 بانک عامل صادرات منتخب صادر شود. ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت برای اعطای حداقل 150 هزار فقره تسهیلات ازدواج و 100 هزار تسهیلات فرزندآوری استفاده شود.

به گزارش تسنیم، مبلغ وام ازدواج در سال 1403 با توجه به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون تومان است و به زوجین کمک می کند تا بخشی از هزینه های اولیه زندگی مشترک خود را تامین کنند.

طبق قانون، وام فرزندآوری به پدر فرزندانی تعلق می‌گیرد که تاریخ تولد آنها از تاریخ 01/01/1300 به بعد در داخل ایران به دنیا آمده باشد. مبلغ وام فرزند اول 40 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 3 سال (36 ماه)، فرزند دوم 80 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله (48 ماه)، فرزند سوم 120 میلیون تومان با بازپرداخت دوره بازپرداخت 5 ساله (60 ماهه). برای فرزند چهارم مبلغ 150 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 6 ساله (72 ماهه) و برای فرزند پنجم به بعد مبلغ 200 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 7 ساله (84 ماهه) تعیین شده است.

امید است با تخصیص منابع جدید به 7 بانک برای پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از تعداد متقاضیان در نوبت این تسهیلات نیز کاسته شود.

پرداخت وام ازدواج و فرزندان از 132 تلاش فراتر رفت

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شبکه بانکی کشور از ابتدای سال جاری تا امروز (چهارشنبه 4 مهرماه) 132 هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری به 617 هزار و 132 متقاضی پرداخت کرده است. .

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، در این مدت بیش از 108 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به 325 هزار متقاضی پرداخت شد.

همچنین از ابتدای سال جاری تا چهارم مهرماه مبلغ 24 هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری به 292 هزار و 132 متقاضی پرداخت شد.

«محمد شیریجیان» معاون سیاست پولی بانک مرکزی نیز با اشاره به تمهیدات و اقدامات اتخاذ شده در بانک مرکزی به منظور کاهش صف متقاضیان و امکان ثبت نام اولیه متقاضیان در تمامی ساعات شبانه روز و شب در سامانه ازدواج و فرزندآوری گفت: آزادسازی 500 هزار میلیارد ریال از محل سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی به منظور تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری و کاهش تعداد متقاضیان در نوبت برای این تسهیلات یکی از اقدامات خوب این بانک در ماه گذشته بود.

وی بیان کرد: این منابع باید حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط هفت بانک منتخب صادرات ایران، رفاه کرگانی، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت برای اعطای حداقل 150 هزار فقره تسهیلات ازدواج و 100 هزار فقره استفاده شود. امکانات فرزندآوری بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *