صفر تا صد حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران

بر اساس آمار منتشر شده از اسفند ماه 1402 تاکنون 20 نوبت حراج سکه طلا از طریق سامانه معاملات مرکز مبادلات ایران برگزار شده است. در این مزایده ها در مجموع 353 هزار و 91 قطعه سکه طلا به متقاضیان اختصاص یافته است. از این تعداد سهم ربع سکه 189 هزار و 749 قطعه، سهم نیم سکه 63 هزار و 649 قطعه و سهم ربع سکه 99 هزار و 693 قطعه بوده است.

حراج سکه مرکز صرافی که کلیه اشخاص حقیقی دارای تابعیت ایرانی بالای 18 سال می توانند در آن شرکت کنند و حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی در مجموع 5 سکه می باشد. به گونه ای که می تواند 5 قطعه ربع سکه یا 5 قطعه نیم سکه یا 5 قطعه سکه کامل یا ترکیبی از هر سه اعم از سکه کامل، نیم سکه و ربع سکه باشد، مجموع هر سه با هم نباید باشد. بیش از 5 قطعه

اخیرا محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عرضه سکه اظهار داشته است: عرضه سکه را آغاز کرده ایم و این سیاست همچنان ادامه دارد.

هر هفته تعداد جلسات حراج سکه مرکز مبادلات افزایش می یابد

ادامه سیاست عرضه سکه که مرکز مبادلات ارزی در اطلاعیه ای اعلام کرده است: این مرکز با توجه به استقبال گسترده از حراج سکه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم گرفته است تعداد جلسات حراج سکه را برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان افزایش دهد. مردم، تا علاوه بر تسهیل در خرید انواع سکه برای عموم، امکان خرید مطمئن تری را برای تمامی شهروندان در سراسر کشور فراهم آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص به سراغ اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران رفت و وی گفت: یکی از اهداف برگزاری حراج سکه در مرکز مبادلات، پاسخگویی به نیاز سکه طلا است. متقاضیان به موقع

این مسئول همچنین می گوید: با توجه به گستردگی جغرافیایی خریداران سکه برای ما مهم است که تمامی گروه ها از اقصی نقاط کشور امکان شرکت در حراج سکه مرکز را داشته باشند. بر این اساس حراج سکه در مرکز مبادلات به صورت اینترنتی برگزار می شود. همچنین با توجه به تحولات بازار، نیاز به افزایش جلسات حراج سکه وجود دارد که انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: عرضه گسترده سکه در حراج مرکز مبادلات بر حسب موارد مطرح شد و مطالبات نیز محقق خواهد شد تا بتوان به نیازهای مختلف بازار پاسخ داد.

پیش از این نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته بود: امکان شرکت افراد جامعه در حراج سکه از ویژگی های مثبت این عرضه است. همچنین عرضه سکه در مرکز مبادلات ایران زمانی می تواند نقش مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن داشته باشد که زمان و قیمت عرضه به صورت دقیق تری مشخص شود.

هزینه تحویل سکه به مرکز مبادلات چقدر است؟

خریداران سکه مرکز مبادلات موظفند هنگام دریافت سکه طلای خریداری شده از شعبه منتخب، برای هر قطعه سکه طلا (شامل سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) 300 هزار ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت کنند. در سیستم کند در صورتی که خریدار در مدت مشمول هزینه نگهداری (14 تا 21 روز کاری از زمان تخصیص سکه طلا) برای دریافت سکه طلای خریداری شده به شعبه منتخب در سامانه مراجعه کند، علاوه بر هزینه تحویل، برای هر قطعه سکه طلا (شامل سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) روزانه مبلغ 500 هزار ریال به عنوان هزینه نگهداری به شعبه بانک اپراتور پرداخت کند. / منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سوالات متداول متقاضیان خرید و فروش شمش طلا در مرکز مبادلات ایران

بر اساس روال برگزاری حراج استاندارد حضوری شمش طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، حراج شمش طلا هر هفته از طریق سامانه معاملاتی این مرکز (market.ice.ir) در این مرکز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس ضوابط انجام حراج حضوری شمش طلای استاندارد مرکز مبادلات ارزی طلا و ارز ایران به شماره BA/021109/004 مورخ 9 بهمن 1402 (منتشر شده در سایت رسمی www.ice). ir)، حراج شمش طلا مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران هر هفته از طریق سامانه معاملاتی این مرکز (market.ice.ir) برگزار می شود.

در ادامه این گزارش به متداول ترین سوالات خریداران انواع سکه طلا از مرکز مبادلات ایران پرداخته می شود.

متقاضیان عرضه شمش طلای استاندارد در مرکز مبادلات ایران چه کسانی هستند؟

تامین کنندگان کلیه افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق تسویه تعهد ارزی خواهند بود.

متقاضیان خرید شمش طلای استاندارد در مرکز مبادلات ایران چه کسانی هستند؟

بر اساس دستورالعمل حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، متقاضیان خرید شمش طلا در مرکز مبادلات ایران شامل «فروشندگان عمده شمش طلا با جواز کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان» می باشند. و تولیدکنندگان فعال مصنوعات طلا با مجوزهای تجاری مجاز و معتبر». و “خرده فروشان طلای ذوب شده دارای مجوزهای کسب مجاز و معتبر هستند”.

شمش طلای استاندارد عرضه شده در مرکز مبادلات ایران چه مشخصاتی دارد؟

این میله ها یک کیلوگرمی هستند. شمش طلای قابل عرضه در صرافی ایران استاندارد، دارای اصالت و یک کیلوگرم وزن بوده و باید حداقل عیار آن 995 در هزار باشد.

حداقل و حداکثر حجم خرید چقدر است؟

حراج حضوری در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به دو صورت حراج خرده فروشی و حراج عمده انجام می شود. خریدار می تواند حداقل یک و حداکثر پنج شمش طلای یک کیلوگرمی را در حراج خرده فروشی خریداری کند. محدودیت خرید خرده فروشی در هفته تقویمی تنها پنج شمش طلای استاندارد خواهد بود. همچنین متقاضیان خرید در حراج عمده مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد می باشند. هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلویی با عیار 995 در هزار است. لازم به ذکر است محدودیت خرید عمده در هفته تقویمی تنها 20 عدد شمش طلای استاندارد می باشد.

هزینه حراج برای خریدار و فروشنده چقدر است؟

کارمزد حراج شمش طلا در مرکز مبادلات ایران دو در هزار ارزش معاملاتی (در مجموع چهار در هزار) برای هر یک از طرفین حراج می باشد.

جلسه معاملاتی چه زمانی شروع و پایان می یابد؟

حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادلات ایران از ساعت 12 آغاز و تا پایان شمش طلای قابل فروش در حراج ادامه خواهد داشت. همچنین در صورت عدم ثبت پیشنهاد به مدت 15 دقیقه از سوی متقاضیان، پایان جلسه مزایده اعلام خواهد شد.

مبلغ سپرده معامله چقدر است؟

ودیعه وثیقه به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال (3.500.000.000 ریال) می باشد.

خریدار تا چه زمانی فرصت پرداخت ودیعه شرکت در مزایده حضوری را دارد؟

خریدار از زمان انتشار آگهی مزایده تا ساعت 24:00 یک روز کاری قبل از جلسه مزایده فرصت دارد وجه وثیقه را به حساب واسط مرکز مبادلات ایران واریز نماید.

مبلغ واریز به چه حسابی باید واریز شود؟

مبلغ سپرده تضمینی به بانک ملی ایران شعبه بانک کارگشای مرکز و به شماره حساب مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران واریز شود.

لازم به ذکر است خبرگزاری مهر به صورت مستمر اطلاعیه های مربوط به مزایده های مرکز مبادلات طلا و ارز ایران را منتشر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *