آخرین مطالب

همکاران

سیر تا پیاز وام تشویقی ازدواج دهه شصتی‌ها

سیر تا پیاز وام تشویقی ازدواج دهه شصتی‌ها

از نظر فرهنگی، ازدواج در جوامع کوچک نسبت به جوامع بزرگ و کلان شهرها دغدغه بزرگتری است و جوانان عمدتاً در سنین پایین به خانه بخت می روند. مشکلی که در جوامع بزرگ شهری کمتر وجود دارد. بنابراین اگر افزایش سن ازدواج به دلیل مشکلات مالی صحت داشته باشد، پرداخت وام ازدواج بیشتر در جوامع روستایی می تواند مجردان بیشتری را به ازدواج ترغیب کند و احتمالاً به همین دلیل است که مشوق 500 میلیون تومانی اجرا می شود. طرح پرداخت وام برای مجردها در دهه 60. روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر را باید در نظر گرفت.

مشوق ازدواج تا سقف 500 میلیون تومان به متولدین دهه 60 ساکن روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود. این تسهیلات تشویقی که به همراه تسهیلات رسمی ازدواج پرداخت می شود از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات برای ازدواج است. قسمت دوم برای خرید اقساط جهیزیه تا سقف 200 میلیون تومان (در قالب کارت خرید) و قسمت سوم به عنوان وام اشتغال به زوجین تا سقف 200 میلیون تومان اختصاص می یابد.

به عبارتی جدا از وام ازدواجی که طبق قانون بودجه می توانند از شبکه بانکی دریافت کنند، زوج دهه 60 قادر به دریافت 500 میلیون تومان وام اضافی هستند که تحت عنوان تسهیلات تشویقی ازدواج دهه 60 پرداخت می شود. در این میان وام ازدواج انفرادی به هر زوج معادل 300 میلیون تومان با سود 4 درصد و بازپرداخت 120 ماهه پرداخت می شود و سقف وام قابل دریافت این قشر از جمعیت مجرد دهه شصت می رسد. 1.1 میلیارد تومان.

شرایط دریافت وام تشویقی ازدواج

متقاضیان وام تشویقی ازدواج دهه شصتی باید تابعیت ایرانی داشته باشند و عشایر، ساکن روستاها یا شهرهای زیر 20 هزار نفر باشند. از دیگر شرایط دریافت این وام مجرد بودن زوجین است و این تسهیلات برای ازدواج مجدد پرداخت نخواهد شد. نکته دیگر اینکه تاریخ تولد متقاضیان باید دهه 60 باشد و متولدین 1 فروردین 1360 تا 8 اسفند 1369 باشند.

شرط دیگر تاریخ ازدواج زوجین است که باید بین 9 خرداد 1402 تا 8 اسفند 1402 ثبت شده باشد و در صورت داشتن این شرایط باید در بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک حساب باز کنند. ، با توجه به اعتبارسنجی انجام شده، برای سه نوع وام تشویقی تا سقف مبالغ تعریف شده به آنها تسهیلات می دهد.

چقدر وام تشویقی پرداخت شد؟

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره آخرین وضعیت پرداخت وام تشویقی مجردان در دهه 60 گفت: تاکنون بیش از 2300 زوج متقاضی این وام بوده اند که از این تعداد 1200 زوج مشمول و معرفی شده اند. به بانک و معاونت روستایی.

به گفته خزعلی از بین متقاضیان واجد شرایط بیش از 500 زوج این وام را دریافت کرده اند و مابقی مراحل اداری را طی می کنند. البته برخی از زوج های معرفی شده نتوانسته اند ضامن بیاورند و اقساط بپردازند و انصراف داده اند.

اقساط وام ازدواج تشویقی

براساس اخبار، تسهیلات 200 میلیون تومانی وام زوجین دهه 60 برای خرید اقساط جهیزیه به صورت کارت اعتباری با مدت حداکثر 36 ماه است که اقساط ماهانه آن تقریباً 6 میلیون تومان است. ماه در صورت بازپرداخت دو وام دیگر در همین مدت، اقساط تسهیلات ازدواج 100 میلیون تومانی زوجین حدود 3 میلیون تومان و برای وام اشتغالزایی نیز باید حدود 6 میلیون تومان اقساط پرداخت کنند.

با این حساب یک زوج عشایری، روستایی یا کوچک 60 ساله باید ماهانه 15 میلیون تومان در ازای دریافت وام تشویقی 500 میلیون تومانی بپردازند. البته با توجه به سود اقتصادی وام ازدواج 300 میلیون تومانی، طبیعتا زوجین قبل از دریافت وام تشویقی این وام را دریافت کرده اند که اقساط ماهانه آن در دوره 10 ساله حدود 5.5 میلیون تومان است.

بر اساس این کتاب، زوجین دهه 60 مورد اشاره در این گزارش باید به مدت 3 سال در ازای وام 1.1 میلیارد تومانی ماهانه 20.5 میلیون تومان اقساط پرداخت کنند و پس از آن نیز به مدت 7 سال موظف به پرداخت اقساط وام بانکی ازدواج هستند. . این اقساط اگرچه بزرگ به نظر می رسد اما در مقابل سود ماهیانه 21 تا 27 میلیون تومانی که بانک ها برای سپرده 1.1 میلیارد تومانی با سود سالانه 23 تا 30 درصد می پردازند، قابل توجه نیست.

افکارنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *