آخرین مطالب

همکاران

سکه‌های تاریخی را ذوب‌ کرده و از ایران خارج می‌کرد

یک مجموعه دار سکه های تاریخی گفت: سکه های تاریخی خیلی راحت از کشور خارج می شوند. حدود 30-40 سال پیش سکه ها را در جیب خود نگه می داشتند و به راحتی از کشور خارج می کردند. استخراج سکه ها هنوز آسان است، اما اکنون آن را ذوب می کنند و سپس می فروشند.

امین همتی یک مجموعه دار در استان آذربایجان شرقی است که می گوید از 9 سالگی به جمع آوری سکه مشغول بوده و به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه داران سکه و اسکناس در کشور شناخته می شود که اخیراً مجموعه ای 10 هزار سکه را به این مجموعه اهدا کرده است. موزه آذربایجان .

همتی درباره نحوه جمع آوری کلکسیون خود به ایسنا گفت: من از روی علاقه این کار را انجام می دهم و تقریبا از 9 سالگی شروع به جمع آوری سکه کردم. مقداری خریدم و تعدادی اهدا شد.

این مجموعه دار که تعدادی سکه ایرانی را از خارج از کشور خریداری کرده است، با اشاره به نحوه خروج سکه های تاریخی از ایران، گفت: سکه در مقایسه با آثار دیگر خیلی راحت از کشور خارج می شود. حدود 30-40 سال پیش سکه ها را در جیب خود می گذاشتند و به راحتی از کشور خارج می کردند. بیرون آوردن سکه ها هنوز آسان است، اما اکنون آنها را ذوب می کنند و از کشور خارج می کنند و در آنجا می فروشند.

بخشی از مجموعه اهدایی به موزه آذربایجان در تبریز

همتی درباره ارزش یک سکه تاریخی آب شده توضیح داد: این سکه های طلا و نقره هستند که ذوب می شوند و شخصی که قصد فروش این سکه ها را دارد معمولا ریسک حذف کامل سکه طلا یا نقره را ندارد، بنابراین ذوب می شود مشکل اصلی این است که گاهی اوقات در میان این سکه ها سکه های کمیاب ذوب می شوند.

وی در خصوص کشورهایی که سکه را از آنها خریده است، گفت: معمولاً سکه های تاریخی ایران را از اروپا شناسایی و خریداری می کنیم. بیشتر این سکه ها برای مردم آنجا معنایی ندارد.

این مجموعه دار سکه که کتابی با عنوان سکه های ضرب تبریز را تالیف کرده است، گفت: برای شناسایی و تخصص سکه ها از سکه شناسان خارجی کمک می گیرد زیرا تعداد سکه شناسان در ایران بسیار اندک است.

همتی، یک مجموعه دار سکه

همتی، یک مجموعه دار سکه

همتی درباره مجموعه‌ای که اخیراً به موزه آذربایجان در شهر تبریز اهدا کرده است، توضیح داد: این مجموعه شامل سکه‌های اولیه، صدف و حلقه‌های مبادله‌ای، سکه‌های اشکانی، ساسانی و قاجاریه تا به امروز است که به منظور غنی‌سازی موزه اهدا شده است. بخش سکه موزه آذربایجان و وظیفه خود می دانستم که این مجموعه ناقص را تکمیل کنم. همچنین در این مجموعه سکه های کمیاب و منحصر به فرد وجود دارد و فکر نمی کنم این همه سکه به موزه ای اهدا شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *