رونمایی از شهاب سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی در برج آزادی

موزه شهاب سنگ برج آزادی امروز پنجشنبه پنجم مهرماه میزبان رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی ایران بود.

وزن این شهاب سنگ 100 کیلوگرم است و در موزه شهاب سنگ برج آزادی نگهداری می شود. موزه ای که 8 سال پیش افتتاح شد و 1200 قطعه شهاب سنگ در آن نگهداری می شود.

شهاب سنگ ها از انواع «آهن»، «سنگ آهن» و «سنگ» هستند و این شهاب سنگ از نوع آهنی است.

شهاب سنگ های “آهن” در هسته سیارک های دگرگون شده تشکیل می شوند. سیارک هایی که ذوب شده و حالت اولیه خود را تغییر داده اند سیارک های دگرگون شده نامیده می شوند.

وقتی این سیارک ها ذوب می شوند، آهن و نیکل آنها در مرکز سیارک می نشیند و زمین نیز یک سیاره است و هسته آن از آهن و نیکل ساخته شده است. حال اگر روزی زمین با سیاره دیگری برخورد کند، متلاشی می شود و تمام قطعات هسته و پوسته آن به داخل می ریزند. فضا پرتاب می شود.

شهاب سنگ های “سنگ-آهن” نیز به 2 گروه تقسیم می شوند. گروه اول پالازیت ها و دسته دوم مزوسیدیت ها هستند که معروف ترین و تاریخی ترین شهاب سنگ ایرانی از این نوع است.

شهاب سنگ های “صخره ای” نیز به دو نوع کندریت و آکندریت تقسیم می شوند.

شهاب‌سنگ‌های کندریتی شهاب‌سنگ‌هایی هستند که از دانه‌های ریزی به نام کندرول تشکیل شده‌اند و به همین دلیل به آنها کندریت می‌گویند. اندازه این دانه های ریز گاهی از نیم میلی متر تا چند سانتی متر است.

شهاب‌سنگ‌های آکندریتی بر اساس ترکیب و عناصر داخلی به چند گروه خاص از جمله آکندریت‌های قمری و آکندریت‌های مریخی طبقه‌بندی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *