روایت سرمربی ایرانی افغانستان از حضور در جام جهانی فوتسال

تیم ملی فوتسال افغانستان با هدایت مجید مرتضایی مربی ایرانی به جام جهانی راه یافت. افغانستان با سه امتیاز به مقام سوم گروه C صعود کرد. آنها با آنگولا، آرژانتین و اوکراین همگروه شدند و با نتیجه 6 بر 4 مقابل آنگولا پیروز شدند و مقابل آرژانتین و اوکراین شکست خوردند. آنها در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 3-1 مقابل پاراگوئه شکست خوردند و حذف شدند.

مجید مرتضایی سرمربی تیم ملی افغانستان درباره شرایط این تیم و روند صعود به جام جهانی گفت: سه سال پیش که مسابقات در قرقیزستان برگزار شد دعوت به همکاری شدیم و 20 روز فرصت داشتیم. آماده شویم و نتایج خوبی گرفتیم. چند ماه بعد از فدراسیون فوتبال افغانستان برای همکاری با من تماس گرفت و به شرط انجام بازی های دوستانه زیاد، اردوهای تمرینی و اردوهای طولانی پذیرفتم زیرا می خواستم تجربه بازیکنان بیشتر شود. آنها سالی دو یا سه بازی انجام می دادند و فصل برای آنها تمام می شد. کارمان را از اردیبهشت پارسال شروع کردیم. ابتدا به افغانستان رفتم و بازیکنان لیگ برتر آنها را انتخاب کردم اما به طور رسمی اردوهای ما در مشهد با 35 بازیکن زیر 20 سال و 35 بازیکن بزرگسال آغاز شد. سپس به لبنان رفتیم و بازی های دوستانه انجام دادیم. بعد از آن مسابقات CAFFA شروع شد که با بازیکنان جوانی که داشتیم شرکت کردیم. خیلی ها فکر می کردند نمی توانیم نتیجه بگیریم اما تنها شکستی که در آن تورنمنت داشتیم مقابل ایران بود و دوم شدیم.

برای بازی های دوستانه مشکلی نداشتیم.» مرتضایی گفت: خیلی تلاش کردیم که بازی های دوستانه برگزار کنیم تا هر کشوری که گفت بازی کند، گفتیم اشکالی ندارد و می آییم. ما حتی به میانمار رفتیم، جایی که هیچ کشور دیگری به آنجا نمی رود. زمانی که قرار بود مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا شروع شود، در تورنمنت تایلند شرکت کردیم و سوم شدیم. با همین تیم به عربستان (میزبان مسابقات مقدماتی جام ملت ها) رفتیم و با توجه به مشکلاتی که پیش آمده بود باید در سه روز دو بازی انجام می دادیم. تا یک بازی انجام دهیم که در نهایت به عنوان تیم برتر به مرحله بعد رفتیم. عربستان در این مسابقات در گروه ما قرار داشت و حریف اصلی ما بود که برای آنالیز این تیم به برزیل رفتم و در مسابقاتی که برگزار شد بازی های آنها را تماشا کردم.

مرتضایی درباره کار بزرگ خود در افغانستان و تحولی که در این تیم ایجاد کرد، گفت: در مقطعی 13 بازیکن افغانستانی حاضر به تمرین نشدند و این در حالی بود که کمتر از 4 ماه تا مرحله نهایی جام ملت ها باقی مانده بود. ما هم مثل پرویز دهداری که به شهرهای مختلف رفت و برای تیم ملی تست داد، از حدود 80 نفر در داخل ایران هم تست گرفتیم و در نهایت 11 نفر انتخاب شدند که سه نفر از آنها دروازه بان و هشت نفر بازیکن بودند. با همین نفرات به جام ملت ها رفتیم اما بعد از آن چهار بازیکن باتجربه که رفتند به تیم بازگشتند. 6 بازیکن ما اصلا تجربه بازی در لیگ حرفه ای را نداشتند و در نهایت در لیگ مهاجران بازی کرده بودند. در ابتدا به تیم های لیگ یک ایران هم باختیم. 45 روز مانده به جام ملت ها به تایلند که میزبان مسابقات بود رفتیم و در 22 روز 11 بازی انجام دادیم و کم کم تیم ما باتجربه شد و در جام ملت ها پنجم شدیم و جواز حضور در جام ملت ها را گرفتیم. جام جهانی.

این مربی گفت: ما چهار بازیکن 18 ساله داشتیم، با این تیم جوان نتایج ما بد نبود. “ما 4 بازیکن 18 ساله داشتیم. اگر تیم با این میانگین سنی پیش برود، سال های آینده بازیکنان خوبی در مسابقات خواهد داشت. فدراسیون فوتبال افغانستان بازیکنانی را که ما به جام جهانی بردیم به رسمیت نشناخته است. گفت که آنها با هم فرق دارند.

مرتضایی با اشاره به اینکه خودش و مدیر تیم هماهنگی بازی های دوستانه را انجام می دادند، گفت: مهم ترین کاری که با فدراسیون فوتبال افغانستان کرد این بود که به من و تام مدیر تیم اختیار داد. روزی که قرارداد را امضا کردیم، تصمیم را به ما دادند و خیلی به ما کمک کرد. من و آقای صداقت که مدیر تیم هستند در حال رایزنی با کشورها برای یک بازی دوستانه بودیم. ما سه بازی دوستانه با مراکش انجام دادیم که هماهنگی آن کار همه نیست. هشت روز آنجا بودیم و با بهترین امکانات با ما برخورد کردند. این واقعیت که ما به کشورهای دیگر احترام می گذاشتیم بسیار تاثیرگذار بود. قبل از جام ملت ها به سرمربی تیم گفتم هر تیمی درخواست بازی دوستانه می کند قبول کند چون می دانیم مشکل اصلی ما کمبود تجربه است. فرقی نمی‌کرد کی آمدیم و وقتی بازی کردیم، شبی که به تایلند رسیدیم، بعدازظهر بعد با پاراگوئه بازی کردیم و فردای آن روز با مراکش، با شرایط دوستانه وفق دادیم.

مجید مرتضایی از پیشنهاد یکی از بازیکنانش از لیگ اسپانیا خبر داد و افزود: چند بازیکن ما در لیگ ایران بازی می کنند؟ حسین محمدی نقش فرش آرا، علیرضا جعفری و خداداد ابراهیمی در نقش سفیر قدم، محمد مرادی در نقش پالایش نفت اصفهان و مهدی نوروزی در نقش سنه ساوه بازی می کنند. در هفته های آینده بازیکنان جدیدی از تیم ملی افغانستان به لیگ ایران خواهند پیوست. یکی از بازیکنان ما در لیگ اسپانیا پیشنهاد کرده که این موضوع در هفته های آینده نهایی شود.

وی گفت: قرارداد من با فدراسیون فوتبال افغانستان تا پایان سال 2024 است و پس از پایان قرارداد در این مورد تصمیم خواهم گرفت.

مرتضایی در واکنش به عملکرد ضعیف ایران در جام جهانی گفت: وحید شمسایی را درک می کنم. ممکن است این یک مشکل در تیم باشد که ما از آن بی اطلاعیم. بازی های دوستانه بسیار کمی در عدم پیروزی تیم ملی تاثیر داشت. تیم ملی ایران با دو بازی دوستانه راهی جام جهانی شد که فکر می کنم کافی نبود. اعتبار جام جهانی بسیار بالاست و باید برای پایان آن اردوهای بیشتری برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *