آخرین مطالب

همکاران

دفاع بازار از دفاع نظامی /بورس صعودی و ارز و طلا ریزشی شد

بررسی بازار دیروز و مقایسه آن با آخرین معاملات هفته گذشته (پنجشنبه 12 آبان) نشان می دهد سکه طرح جدید با 5 میلیون تومان کاهش از 54 میلیون و 700 هزار تومان به 49 میلیون و 700 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز با 1.1 میلیون تومان کاهش از 48 میلیون و 800 هزار تومان به 47 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

جوان آنلاین: در حالی که در چند هفته اخیر بازار سکه و طلا روند صعودی داشته و شاهد رکوردشکنی های متوالی بوده ایم، اما دیروز در پی حملات نافرجام رژیم صهیونیستی و به دلیل عرضه یک میلیون سکه توسط رژیم صهیونیستی. بانک مرکزی، قیمت سکه و طلا در بازار روند نزولی خود را آغاز کرد و بازار سرمایه نیز سبز شد.

بر اساس گزارش میدانی از بازار ارز تهران، معامله گران بازار مدام از حملات ضعیف اسرائیل در صبح شنبه صحبت می کنند. گشتی در خیابان منوچهری نشان می دهد که حجم فروش از همان دقایق ابتدایی معاملات غیررسمی ارز سنگین است.

فروشندگان با صدای بلند سعی می کنند ارز خود را سریعتر بفروشند، «کی هزار پول نقد می خواهد؟»، «کی 10 هزار پول نقد می خواهد؟»، «کی دلار آماده و نقد می خواهد؟». دلار فروشان منوچهری برای فروش دلارهای خود دست و پنجه نرم می کنند. آنها تاکید می کنند که اکنون ترس بازار از بین رفته و می توان شاهد بازگشت قیمت دلار به 60 هزار تومان بود. یکی از دلالان دلار با تاکید بر اینکه اعتماد بازار کاهش یافته است، گفت: چند هفته است که شاهد تهدید سنگین اسرائیل بودیم اما با اتفاقی که دیشب رخ داد، مشخص شد که نگرانی ها نادرست بوده است. یکی از فعالان بازار ارز درباره علت سقوط آزاد نرخ ها در بازار می گوید: هجمه های رژیم اشغالگر قدس بسیار محدود و ضعیف بود و بیشتر جنبه مصرف داخلی داشت تا اذهان عمومی شهروندان را آرام کند. .

وی می گوید: سنبله های بازار از ترس حمله سنگین بود و بازار از دو هفته پیش به اصطلاح پیشروی داشت، حالا که حمله انجام شد و بسیار خفیف بود، ترس از بازار از بین رفته و هیجان کاذب بازار در حال تخلیه است.

روز گذشته نرخ دلار در منوچهری به کانال 65 هزار تومان بازگشت در حالی که قیمت دلار در روزهای گذشته تا کانال 69 هزار تومان پیش رفته بود، اما با وجود سقوط آزاد دلار، دلالان همچنان به دنبال مشتری هستند. برای دلارهایشان

همچنین بانک مرکزی حراج انبوه سکه را از طریق مرکز مبادلات ارزی آغاز کرد و در گام اول یک میلیون سکه عرضه کرد، بنابراین ابلاغ و اجرای سیاست های جدید بانک مرکزی در حوزه سکه همراه با کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی منجر به کاهش قیمت طلا و سکه شده است. .

موج هیجانی بازار ارز در حال فروکش است

فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی پیش از این به مردم هشدار داده بودند که در روزهای پر نوسان از خرید سکه و ارز خودداری کنند، زیرا هر لحظه احتمال کاهش قیمت و تخلیه حباب قیمت وجود دارد. جهانبخش سنجابی شیرازی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اتفاقات داخلی و خارجی سال گذشته که نوسانات شدید و هیجانی در بازار ارز ایجاد کرد، می گوید: پس از درگیری های منطقه ای و اتفاقاتی که در تنش های سال گذشته رخ داد، بارها شاهد افزایش شدید و هیجانی قیمت ارز بودیم و این موج روانی هر بار پس از چند روز توسط بازارساز کنترل و مدیریت می شد.

سنجابی شیرازی می افزاید: پس از تجاوزات محدود رژیم صهیونیستی که بامداد شنبه در برخی نقاط و پایگاه های نظامی ایران صورت گرفت و با اقدام دفاعی قابل توجهی از کشورمان مواجه شد، شاهد کاهش موج روانی در منطقه هستیم. بازار ارز طی چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت ارز به صورت کاملا کاذب و هیجانی بودیم اما این روند از صبح دیروز تغییر کرد و موجی نزولی به خود گرفت.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به برنامه های متفاوت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز اشاره و تاکید می کند: یکی از تصمیمات مهم و سازنده بانک مرکزی، ایجاد یک سازمان خارجی توافقی است. بازار ارز قطعا با راه اندازی بازار توافقی ارز، هم مدیریت عرضه و هم مدیریت تقاضا انجام می شود و اگر این مدیریت تنها توسط بانک مرکزی انجام شود، در آینده شاهد بازگشت و منطقی شدن بیشتر نرخ ارز خواهیم بود.

دلار سقوط کرد

پس از شکست عملیات صبح شنبه رژیم صهیونیستی، از صبح دیروز نرخ ارز در بازار به شدت کاهش یافت و حتی قبل از شروع بازار آزاد و غیررسمی، نرخ ارز در فضای مجازی به ویژه در کانال های تلگرامی نسبت به روزهای گذشته کاهش قیمت داشته است. گذشته شروع به کار کرد و روند کاهشی نرخ ارز تا پایان روز ادامه دارد.

مشاهدات میدانی ایسنا از بازار ارز نشان می دهد که از ابتدای روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است به طوری که تا لحظه نگارش این گزارش دلالان و دلالان در بازار دلار برای فروش اعلام کردند. به قیمت 67 تا 68 هزار تومان و این ارز را از مردم به قیمت 65 هزار تومان خریدند. همچنین یورو نیز با قیمت 72 هزار تومان فروخته شد و با واسطه ها به قیمت 71 هزار تومان از مردم خریداری شد.

کاهش لحظه ای نرخ ارز

پس از گذشت نزدیک به نیم ساعت از تهیه این گزارش، نرخ دلار و یورو باز هم کاهش یافت و دلالان دلار را با قیمت 66 هزار تومان می فروختند و آن را با نرخ 64 تا 65 هزار تومان می خریدند. همچنین یورو در بازار آزاد با نرخ 71 هزار تومان توسط واسطه ها فروخته شد و توسط این افراد با قیمت 69 هزار تومان خریداری شد. بر اساس مشاهدات میدانی، بازار ارز شاهد حضور بسیار چشمگیر واسطه ها بود و نکته جالب اینجاست که اکثر این افراد خریدار ارز نبوده و بیشتر به دنبال فروش ارز بوده اند که به معنای ادامه روند نزولی قیمت است. دلار و یورو در بازار آزاد

آغاز کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه

در حالی که در چند هفته اخیر بازار سکه و طلا روند صعودی به خود گرفته و شاهد رکوردشکنی های پیاپی بودیم، اما دیروز در پی حملات ناموفق رژیم صهیونیستی و با توجه به عرضه یک میلیون سکه از سوی بانک مرکزی، قیمت سکه و طلا در بازار کاهش یافت. شروع به ریزش کرد به طوری که سکه نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته بیش از 2 میلیون تومان افت داشته است.

تحلیل روند بازار سکه و طلای کشور از آغاز معاملات رسمی بازار در نخستین روز هفته جاری و پس از حمله ناموفق رژیم صهیونیستی نشان می دهد سکه و طلا مسیر صعودی را که طی کرده بود دور زده است. در چند هفته گذشته قرار گرفت و روند نزولی خوبی را آغاز کرد. همانطور که اولین نرخ رسمی معاملات دیروز نشان می دهد، سکه با وجود تعطیلی بازارهای جهانی امروز نسبت به معاملات هفته گذشته در روز پنجشنبه بیش از 2 میلیون تومان و هر گرم طلا بیش از 210 هزار تومان ارزان شده است. قیمت هر اونس طلا نسبت به آخرین نرخ روز گذشته ثابت مانده و تغییری نکرده است.

طی هفته گذشته قیمت طلا و سکه داخلی تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی طلا، نوسانات نرخ ارز و افزایش جزئی تقاضای شکل گرفته در بازار، افزایش چشمگیری را به ثبت رساند، به طوری که برای قیمت جدید جهانی طلا، ارز، طلا داخلی، سکه و حتی حباب سکه به عنوان «رکورد شکن» معرفی شد، اما همزمان با بازگشایی بازار امروز و آغاز اولین معاملات هفته، بررسی ها نشان می دهد که بازار روند نزولی خوبی در پیش گرفته است.

سکه ۵ میلیون تومان و طلا ۲۱۴ هزار تومان ارزان شد

بررسی بازار دیروز و مقایسه آن با آخرین معاملات هفته گذشته (پنجشنبه 12 آبان) نشان می دهد سکه طرح جدید با 5 میلیون تومان کاهش از 54 میلیون و 700 هزار تومان به 49 میلیون و 700 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز با 1.1 میلیون تومان کاهش از 48 میلیون و 800 هزار تومان به 47 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

قیمت نیم سکه و ربع سکه با 500 هزار تومان کاهش به ترتیب به 28 میلیون و 700 هزار تومان و 18 میلیون و 600 هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز با 200 هزار تومان کاهش به 8 میلیون و 400 هزار تومان رسید. آخرین وضعیت قیمت طلا در بازار به این شرح است: هر مثقال طلای ذوب شده که بیشترین تاثیر را به دلیل افزایش قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز تجربه کرد، به ازای هر مثقال 926 هزار تومان کاهش داشته است. طلا به 18 میلیون و 929 هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای 18 عیار نسبت به آخرین معاملات طلا در بازار هفته گذشته حدود 214 هزار تومان کاهش داشته است، هر گرم 4 میلیون و 369 هزار و 800 تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفته است. قیمت جهانی هر اونس طلا همچنان در 2738 دلار ثابت است.

بازار سبز شد

پس از حدود دو هفته التهاب سیاسی که با نوسانات نزولی بازار سرمایه در ایران همراه بود، دیروز و پس از اعلام خنثی شدن حمله رژیم صهیونیستی با واکنش دفاعی ایران، بازار سهام ایران سبز شد و در اولین اقدام دقایقی دیروز شاخص کل 9 هزار و 272 واحد رشد کرد. .

از آغاز معاملات بورس تهران در ساعت 9 صبح دیروز، شاخص کل با 9 هزار و 272 واحد افزایش به رقم یک میلیون و 980 هزار و 173 واحد رسید. شاخص هم وزن با رشد 991 واحدی به عدد 656 هزار و 629 واحد رسید. تا ساعت 9:30 دیروز بیش از 56 هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن 2 هزار و 35 میلیارد تومان بود. تا این ساعت 217 نماد بورسی مثبت و 93 نماد منفی بودند. همچنین شاخص ارز ایران نیز تا ساعت 9:30 با بیش از 16 واحد افزایش به عدد 21 هزار و 3 واحد رسید.

در پی اتفاقات صبح شنبه، با رشد شاخص ها، بورس با رویکرد مثبت و اعتماد سرمایه گذاران در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که قیمت دلار و طلا در حال کاهش بود. این شرایط می‌تواند امیدی برای دوره‌ای از ثبات و رشد در آینده باشد و نشان می‌دهد که ایران با قدرت با چالش‌ها مواجه است و تحلیل‌گران معتقدند تداوم این وضعیت می‌تواند به ثبات بیشتر اقتصادی کمک کند.

منبع: روزنامه جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *