آخرین مطالب

همکاران

خطر ریزش در کمین سینما هجرت کرج/ متروپلی دیگر در راه است؟

بهار سال 1401 بود که فرونشست زمین در کنار دیوار سینما هجرت توجه این بنای قدیمی و فرهنگی شهر را به خود جلب کرد و اگرچه این حادثه خطری برای زندگی در پی نداشت، اما در پی حوادثی مانند ریزش آن به وقوع پیوست. ساختمان‌های پلاسکو و متروپل واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. تبدیل شد.

یکی از مهمترین و برجسته ترین آنها نامه دادستان کرج به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج مبنی بر لزوم تعطیلی این مرکز تا ایمن سازی ساختمان و دریافت تاییدیه های مورد نیاز از سازمان آتش نشانی و سازمان آتش نشانی بود. سیستم مهندسی؛ تاییدیه هایی که هیچ وقت صادر نشد!

پس از این اتفاق، سینما هجرت کرج که چندی پیش بر بحران تعطیلی ناشی از پروتکل های بهداشتی کرونا غلبه کرده بود، بار دیگر طعم تلخ تعطیلی را گرفت. نظام مهندسی ایمنی سازه را تایید نکرد و سازمان آتش نشانی با توجه به قول حوزه هنری برای رفع مشکلات ایمنی، مهلتی چند ماهه برای رفع موانع و تامین تجهیزات و شرایط ایمن در مجموعه تعیین کرد. .

رایزنی ها و تلاش های فراوان برای اجرای دستورات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی توسط مسئولان وقت مجموعه و حوزه هنری استان منجر به بازگشایی سینما شد اما با این شرط: «سالن نصر یا سالن کوچک باید به طور کامل تعطیل شود. و سالن بزرگ با یک پنجم ظرفیتش! این موضوع در مذاکرات جداگانه ای با معاون سازمان آتش نشانی کرج و معاونت عمرانی استانداری البرز تایید شد.

به گفته کارشناسان حوزه سینما و همچنین شهروندانی که از این سینما بازدید می کنند، سینمای کوچکی به نام نصر به هیچ وجه استاندارد نیست. هم از نظر سازه و ساختمان و هم از نظر تجهیزات سینمایی و به خصوص ایمنی; به طوری که تاسیسات گرمایشی آن همچنان بخاری بوده و دودکش بخاری داخل سالن قرار می گیرد که احتمال بروز حوادث در مجموعه را چندین برابر می کند.

با وجود این مخاطرات و در شرایطی که سازمان نظام مهندسی استحکام ساختار سینمای هجرت را تایید نکرده بود، اعمال محدودیت های مذکور مدت کوتاهی به طول انجامید و به حالت قبل بازگشت، به طوری که سالن نصر در حال حاضر فعال است. و تالار هجرت نیز با تمام توان و ظرفیت خود به کار خود ادامه می دهد!

گواه این مدعا امکان خرید کامل بلیت در سایت باکس آفیس 7 است که پیش از این پس از اعمال محدودیت ها تک تک فروخته می شد اما اکنون حتی امکان خرید بلیت تا 10 صندلی با هم وجود دارد. همچنین با تماس با پیام صوتی سینما هجرت صحت اطلاعات را جویا شدیم و مشخص شد طبق روال، تمامی اکران ها در سالن نصر برگزار می شود.

به این شرایط حضور مستمر و گاه بیش از 200 تا 600 دانش آموزی را اضافه کنید که به دلیل قیمت مناسب بلیت ها به صورت اردویی از مدارس در سینما حضور می یابند. این حضور دانش آموزان در حالی اتفاق می افتد که هر لحظه احتمال ریزش و یا آتش گرفتن سازه وجود دارد.

نبود امکانات اطفای حریق و بدتر از آن، اشغال شدن خروجی سالن توسط خودروهایی است که طبق اعلام سازمان آتش نشانی و نظام مهندسی هرگز نباید در پارکینگ یا خروجی سالن پارک شود. برای فرار مخاطب از سالن و می تواند منجر به فاجعه بسیار بدتری شود. از رویدادهایی مانند پلاسکو یا متروپل بینجامد و پارکینگ پرسنل و مدیریت سینما در خروجی تماشاگران از سینما قرار دارد.

تایید ناامن بودن مجموعه توسط تیم کارشناسی جدید

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از اعزام تیم کارشناسی به این سینما برای نظارت بر شرایط فعلی آن خبر داد و گفت: متأسفانه بر اساس بررسی و نظارتی که انجام شد. در خارج، نه تنها شرایط بهبود نیافته است، بلکه وضعیت بدتر از قبل است.” بدتر شده است.

محمدی اذعان داشت: با این توصیف چاره ای نداریم جز اینکه اجرای سینما را به همان استفاده از یک سوم ظرفیت برگردانیم و سالن نصر را تعطیل کنیم و به احتمال زیاد کل مجموعه را تعطیل کنیم چرا که امکان بسیاری وجود دارد. خطرات در این مکان نامه عدم ایمنی مجتمع به اداره کل ارشاد استان ارسال شده است تا هماهنگی های لازم در خصوص موضوع انجام شود.

سید محمود سرباز معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اعلام وصول نامه آتش نشانی اظهار داشت: با توجه به اعلام هشدار جدی سازمان آتش نشانی. در خصوص عدم مقاومت سازه و تجهیزات ایمنی سینما هجرت نامه ای جهت ارسال به حوزه هنری تهیه شده است. بزودی ارسال خواهد شد.

سرباز با بیان اینکه سینمای هجرت متعلق به حوزه هنری استان است، تصریح کرد: حوزه هنری در خصوص ایمن سازی و یا تعطیلی کامل مجموعه تصمیم گیری خواهد کرد اما به دلیل خطرات احتمالی و در صورت عدم اجرای اقدامات لازم اداره کل ارشاد موظف است موضوع را از طریق نهادهای ذیربط از جمله اداره اماکن پیگیری کند.

با توجه به شرایط کنونی سینما و خطرات فراوانی که مجموعه پیش روی آن قرار دارد، امیدواریم روند نگارش این نامه ها به انفجار ساختمانی که مانند بمب ساعتی در شهر عمل می کند منجر نشود و منجر به تلخ و تلخی نشود. حادثه تکان دهنده برای مردم کرج و کشور.

به گزارش تسنیم، سینمای هجرت کرج به دلیل قرار گرفتن در محدوده طرح توسعه شهرداری کرج سال هاست عامل درگیری شهرداری و حوزه هنری بوده و طرح ها و جایگزین های زیادی برای آن مطرح شده است. اما همه این برنامه ها در نامه ها باقی مانده و عملی نشده است. این بنا بیش از نیم قرن قدمت دارد و شاید با توجه به جایگاه و خاطره ساز بودن این مکان فرهنگی و هنری بهترین کار تعطیلی و تبدیل آن به موزه سینما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *