خصوصی سازی صنعت خودرو شرط رای اعتماد به اتابک بود| خانه ملت پیگیر و ناظر خصوصی سازی خودروسازان

امید محمدی; بازار: شعار دولت مبنی بر خصوصی سازی در صنعت خودرو ظاهرا در راهروی وزارتخانه های اقتصاد و صمت قفل شده است. سازوکار خصوصی سازی همراه با رفتار دولت با بخش خصوصی برای واگذاری مدیریت دو غول زیان ده صنعت خودرو هنوز مشخص نیست. کارشناسان افت سهام ایران خودرو و سایپا را ناشی از سوء مدیریت دولت در این بنگاه های اقتصادی در کنار زیان انباشته هنگفت می دانند. ; به عنوان مثال سعید مدنی، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا پیشتر به این رسانه گفته بود؛ دولت‌ها ثابت کردند که توانایی مدیریت و مدیریت خودروسازان را ندارند، به همین دلیل ضرر کردند.» با خصوصی‌سازی خودروسازان، سود زیادی نصیب دولت می‌شود.» این نتیجه‌گیری پس از چهار دهه مدیریت دولت، مجبور شده و نیازمند شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی با توجه به اینکه هنوز سیاست های دولت چهاردهم در خصوص خصوصی سازی مشخص نیست، با «مصطفی پوردهقان اردکانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم. شورا، در مورد آنچه قبلا ذکر شد.

* با توجه به وضعیت عرضه خودرو به بازار به ویژه خودروهای وارداتی که به صورت قطره ای انجام می شود، خانه ملت چه برنامه ای برای پیگیری دارد؟

در اینجا باید به متولیان صنعت خودرو یادآور شد که بازار فعلی خودرو برای مشتریان چالش ایجاد می کند، رئیس کل بانک مرکزی قول تعهد یک میلیارد دلاری ارز برای واردات خودرو را داده است. با توجه به سیاست فعلی این میزان ارز نمی تواند تاثیر چندانی در بازار خودرو داشته باشد. به نظر می رسد وزیر صمت باید به موضوع مذکور توجه ویژه داشته باشد; متأسفانه در حال حاضر بازار خودرو کشور بسیار عجیب شده است، زیرا یک طرف این بازار با قیمت گذاری دستوری و طرف دیگر تحت کنترل انحصاری است. اما در دنیا بازار خودرو قیمت یک کالا را بر اساس رقابت تعیین می کند، با توجه به یکپارچگی بازار خودرو کشور که قبلا اشاره کردم، قیمت گذاری دستوری باعث نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده شده است. در چنین شرایطی فقط دلالانی سود می برند که از رانت های اقتصاد زیرزمینی سود می برند.

اگر رئیس جمهور، تیم اقتصادی دولت چهاردهم، وزیر صلح و رئیس کل بانک مرکزی سیاست اصولی مبتنی بر زیرساخت های صنعتی را برای بازار خودرو تدوین نکنند و بر سیاست های موقت پافشاری کنند، وضعیت صنعت خودرو و … بازار قطعا از وضعیت فعلی بدتر خواهد شد.

* برای بهبود بازار خودرو با توجه به شرایطی که قبلاً اشاره کردید، دولت چهاردهم باید چه کند؟

دولت چهاردهم باید بسته یا راهبردی در حوزه خودرو تعریف کند تا زمانی که رئیس جمهور، تیم اقتصادی دولت چهاردهم، وزیر صلح و رئیس کل بانک مرکزی سیاستی اصولی بر اساس زیرساخت های صنعتی برای بازار خودرو تدوین کنند. و بر سیاست های موقت پافشاری می کنند. اگر داشته باشد قطعا وضعیت صنعت و بازار خودرو از وضعیت فعلی بدتر می شود. برخورد خبری صنعت و بازار خودرو کارساز نیست و باید سیاست دولت در این زمینه تغییر کند.

* وزیر صمت تاکنون جلسات متعددی با کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی داشته است. در این جلسات چه پیشنهادی به اولین سیاست گذار صنعتی کشور برای بهبود ساختار صنعت خودرو داشتید؟

کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی به وزیر صامت اعلام کرد که اگر برنامه ای برای بهبود وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو ندارد، وارد آن نشود. از آنجایی که شرایط بدتر از آن چیزی است که اکنون حاکم است، نامبردگان نیز می توانند ادعا کنند که وضعیت صنعت و بازار خودرو “بدتر” نشده است. اما اگر وزارت امنیت تصمیم به ورود و اصلاح سیاست‌های صنعت خودرو دارد، باید سیاستی مشابه استراتژی‌های دهه 70 یا 80 را دنبال کند. سید محمد اتابک به عنوان اولین سیاست گذار صنعتی باید با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشور، بستری برای ارتباط با صنایع خودروسازی اروپا، چین، ژاپن و کره جنوبی برای انتقال فناوری و دانش فراهم کند.

کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به دولت اعلام کرد که نحوه واگذاری ایران خودرو و سایپا باید به گونه ای باشد که کمترین ضرر و بیشترین سود را داشته باشد.

* سال گذشته مقام معظم رهبری بر خصوصی سازی صنعت خودرو تاکید کردند، دولت های قبلی و فعلی ظاهرا فرمان رهبر معظم انقلاب را فراموش کردند، وزارت حراست در خصوص خصوصی سازی چه اقدامی باید انجام دهد؟

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو، «یکی از موضوعات اصلی رأی اعتماد به سیدمحمد اتابک» بحث خصوصی سازی بود. خصوصی سازی قطعا وضعیت فعلی صنعت خودرو را بهبود می بخشد. متاسفانه تجربه خصوصی سازی موفقی در کشور وجود ندارد. اگر تجارب قبلی خصوصی سازی در صنعت خودرو تکرار شود، دو غول صنعت خودرو مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی زیادی ایجاد خواهند کرد. کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به دولت اعلام کرد که نحوه واگذاری ایران خودرو و سایپا باید به گونه ای باشد که کمترین ضرر و بیشترین سود را داشته باشد. اجرای سیاست خصوصی سازی در صنعت خودرو مستلزم آگاهی از استراتژی وزارت حریم خصوصی و اراده دولت برای انجام آن است. باید دید که وزارت حریم خصوصی دولت چهاردهم سیاست چهار دهه اخیر را دنبال خواهد کرد یا تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با دستور رهبر انقلاب و نارضایتی مردم، خصوصی سازی را با جدیت دنبال می کند.

* اگر دولت چهاردهم مانند دولت های گذشته حاضر به خصوصی سازی صنعت خودرو نباشد، کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت چه اقدامی انجام می دهد؟

خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا در دولت چهاردهم باید انجام شود، واگذاری این خودروسازان به بخش خصوصی باعث افزایش بهره وری و افزایش کیفیت می شود. زیرا متخصصان و مدیران مجرب می توانند این بنگاه های اقتصادی را به درستی مدیریت کنند. اگر خصوصی سازی این خودروسازان پایه انجام نشود باید منتظر تکرار تجربه های تلخ باشیم. لذا کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت ضمن تاکید و پیگیری خصوصی سازی، بر حسن اجرای آن نیز نظارت خواهد داشت. کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با دستور رهبر انقلاب و نارضایتی مردم، خصوصی سازی را با جدیت دنبال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *