خبر خوش برای دارندگان تاکسی‌های برقی

علیرضا زاکانی; شهردار تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در پاسخ به خبرنگار تسنیم با بیان اینکه موضوع برق رسانی تهران مسیری غیرقابل برگشت است که هم ضروری و هم تنها راه است، اظهار داشت: این مسیر غیرقابل بازگشت است. راهی است که می تواند به حل عدم تعادل انرژی در کشور کمک کند.

وی افزود: از سوی دیگر ایجاد زیرساخت ها در این مسیر می تواند مشکلاتی از جمله آلودگی هوا که بزرگترین مشکل تهران است را برطرف کند و با توسعه حمل و نقل عمومی مشکل ترافیک این شهر را نیز حل کند.

شهردار تهران تصریح کرد: مبنای این اقدام هم قانون برنامه و هم قانون هوای پاک است که ما را ملزم می کند این مسیر را طی کنیم. خوشبختانه در این مسیر از تولیدکنندگان داخلی و خارجی خرید انجام داده ایم و زیرساخت های لازم را نیز در شهرستان ایجاد می کنیم. این زیرساخت ها به گونه ای ایجاد شده اند که هر فردی در محیط مسکونی خود می تواند از سیستم های کنترلی خاصی استفاده کند و در صورت نیاز به این سیستم ها دسترسی داشته باشد. همچنین در مواقعی که در شب مازاد برق در کشور وجود دارد، می توانیم از این برق استفاده کرده و عدم تعادل انرژی را در روز جبران کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خودروهای برقی گرانتر از خودروهای بنزینی هستند و در حال حاضر کشور با هزینه میلیاردی بنزین وارد می کند، نکته ای که مطرح می شود این است که از نظر برق کشور در ساعات اوج مصرف برق کمبود دارد اما در ساعات دیگر برق مازاد داریم. این تفاوت در تامین برق باعث می شود که بتوانیم در ساعات اضافی خودروها را شارژ کنیم و از این ظرفیت برای خدمت رسانی به مردم در طول روز استفاده کنیم.

زاکانی گفت: سیستم هوشمند ما در ساعات اوج بار اجازه شارژ را نمی دهد و زیرساخت های ایجاد شده در این حوزه به رفع مشکلات کشور به ویژه تهران کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گرانی خودروهای برقی، قانونی تصویب شده که دولت موظف است صرفه جویی لازم را انجام دهد. قبلاً ماده 12 رفع موانع تولید تصویب شده بود که ابتدا می گفت پس انداز کنید و بعد جبران می کنید، اما در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد، سازمانی پیشنهاد شد که زیر نظر سازمان فعالیت کند. رئیس جمهور و قادر به ارائه پیشگیرانه ضمانت های مختلف باشد. پرداخت ها را انجام دهید.

شهردار تهران با بیان اینکه این پروژه ادامه اراده شهید رئیسی و دولت ایشان بوده که امروز نیز توسط دولت آقای بیزیکیان و با همکاری وزارت ایمنی و نیرو در حال پیگیری است، تصریح کرد: اولین خرید طرح معرفی تاکسی های برقی به تهران از شرکت کرمان خودرو بوده است. 171 دستگاه خودرو خریداری شد. قیمت هر خودرو یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که 400 میلیون تومان آن توسط راننده پرداخت می شود. بخشی دیگر از این مبلغ جایگزینی تاکسی های فرسوده (130 تا 170 میلیون تومان) در نظر گرفته شده و مابقی از طریق وام یا سهم راننده تامین می شود.

زاکانی با بیان اینکه دو وام برای رانندگان در نظر گرفته شده است، گفت: وام 8 درصدی شرکت (860 میلیون تومان) و وام صندوق کارآفرینی (300 میلیون تومان) که در مجموع 900 میلیون تومان است اما طبق ماده 12 گذشته. حدود 10 هزار و 500 دلار از قیمت خودرو کسر می شود و این تسهیلات به رانندگان کمک می کند تا با مبلغ مشخصی خودروی مطلوب خریداری کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: نکته ای که اکنون مطرح است این است که پیگیر تسهیلات برای رانندگان هستیم. من دو بار در دولت درباره این تسهیلات صحبت کرده ام. این موضوع به شهرداری مربوط نمی شود چرا که این حق رانندگان است که پیگیری می کنیم. ما نماینده آنها هستیم و وظیفه داریم این مسیر را طی کنیم. در جلساتی که برگزار شد، جناب آقایان دکتر عارف و دکتر عارف نیز حضور داشتند و وزرای محترم کشور، امنیت، انرژی و نفت به همراه اینجانب به عنوان اعضای کارگروه موضوع را در این راستا پیگیری کرده است.

وی گفت: در این کارگروه محوریت به آقای پورمحمدی سپرده شد و جلساتی برای تعیین کیفیت و کمیت ارائه تسهیلات به رانندگان برگزار شد. هفته گذشته مجددا با آقای پورمحمدی صحبت کردم و ایشان اعلام کردند که کارشناسان در حال محاسبه جزئیات هستند و به زودی این تسهیلات در اختیار رانندگان عزیز قرار خواهد گرفت. منابع مالی که در حال حاضر هدر می رود با این اقدام به درستی مدیریت می شود و هم رانندگان و هم مردم از آن بهره مند می شوند.

زاکانی تصریح کرد: نکته دیگر این است که برای تسهیل این کار مجوزهای قانونی گرفته شده و درخواست کرده ایم که صندوق کارآفرینی به این امر اختصاص یابد. در حال حاضر 100 میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شده و قرار است این مبلغ برای اعطای وام تا سقف 800 میلیارد تومان به 200 میلیارد افزایش یابد. این مبلغ باعث می شود هر راننده بین 400 تا 500 میلیون تومان وام دریافت کند.

وی ادامه داد: رانندگان در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند که حقشان است چرا که باید کار کنند و زندگی خود را اداره کنند. از طرف رانندگان سعی می کنیم تسهیلات و وام را برای آنها در نظر بگیریم و از طریق ماده 12 تسویه حساب های لازم را انجام دهیم و به این ترتیب رانندگان در پرداخت اقساط وام دخالتی نداشته و این وظیفه به صورت حسابداری مدیریت و مدیریت می شود. از طریق منابع مالی ماده 12.

شهردار تهران تصریح کرد: در حال رایزنی با صندوق کارآفرینی هستیم و دستورالعمل های لازم نوشته شده است. به فضل الهی این سرویس به زودی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت. در این میان، مدل تسویه حساب تاکسی های برقی که از طریق قرارداد چینی ارائه می شود، متفاوت است، زیرا آنها یک سال و نیم فرصت تنفس دارند. رانندگان با همان مبلغ اولیه وارد شراکت می شوند و خودرو را تحویل می گیرند. فرمول های مربوط به دریافتی های ماده 12 نیز برای تعیین سهم مشخصی از خودرو برای رانندگان در حال محاسبه است.

زاکانی گفت: این مدل جدید به رانندگان کمک می کند تا خودروهای خود را با قیمت کمتری در حدود 500 تا 550 میلیون تومان خریداری کنند. به این ترتیب از بار مالی آنها کاسته می شود و تقریبا نیمی از قیمت خودرو را پرداخت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کار را آماده کرده ایم و قسمت اول آن هم اکنون در گمرک است و در حال انجام ترخیص آن هستیم. در صورت ورود و پیگیری این قسمت در نهایت در قالب شرکت سهامی عام به ثبت می رسد. این یک شرکت سهامی است به گونه ای که خود تاکسیران ها سهامدار آن می شوند.

زاکانی ادامه داد: در این مدل رانندگان تاکسی علاوه بر دریافت سهم رانندگی با هر پردازشی که برای آنها انجام می شود، سهمی از خودروی خود و همچنین سود سالانه شرکت خواهند داشت. ما این مدل را در جهت راننده محوری حرکت می دهیم. به این ترتیب حتی مردم می توانند سهام این شرکت را خریداری کنند تا سود آن به دست مردم و رانندگان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *