حجت اشراف‌زاده در کنار اهالی سرود/ سرود فجر برگزیدگان خود را شناخت

در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر حامد جلیلی (دبیر جشنواره ملی سرود) متنی را قرائت کرد.

متن سخنان وی به این شرح است: «همانطور که به اطلاع می رساند، دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک سال پس از تحلیف دولت مردمی رئیس جمهور شهید، به لطف وزیر سابق آقای اسماعیلی و با تلاش آقایان سالاری و اله یاری در حوزه هنری این وزارتخانه راه اندازی شد. رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر بارها و به طرق مختلف بر ارتقاء، پیشرفت و استفاده از ظرفیت سرود تاکید کردند. و در واقع راه اندازی این دفتر در راستای خواسته های او بوده است. من نیز از بدو تاسیس تا امروز در این مکان فرهنگی و هنری در خدمت مردم و اهالی موسیقی بوده ام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تغییر و ارتقای سطح ذائقه شنیداری عمومی نسبت به سرود به گونه ای که سرود عنصری موثر در کارنامه فرهنگی-موسیقی خانواده های ایرانی (از کودک تا بزرگسال) باشد. چرا که در این صورت می توان ادعا کرد که سرود نقش اصلی خود را به عنوان دمیدن هوا در دل جامعه یعنی جریان سازی و امید آفرینی ایفا کرده است.

در دفتر سرود سعی کردیم از برخی آثار تاثیرگذار مانند سلام کمندت حمایت کنیم و همچنین به سایر جنبه های ترویج سرود مانند ارتقای کیفیت سرود از طریق طراحی دوره های مجازی مربیگری سرود با حضور اساتید برجسته کشوری بپردازیم. و به نحوی که به راحتی در دسترس باشد. تمامی مربیان گروه های سرود ملی. ما معتقدیم اگر مربی سرود تخصص خود را بالا ببرد و گروه سرود خود را با شیوه های موسیقی و خوانندگی به روز و صحیح هدایت کند، سطح کیفی سرودهای کشور چندین درجه بالاتر می رود. از طرفی سعی کردیم در برخی استان ها دفاتر سرود ایجاد کنیم که زیرساخت های لازم را داشته باشند تا بتوانند از گروه های سرود حمایت کنند و به نوعی فعالیت گروه ها را تسهیل کنند. یکی دیگر از مسائلی که متاسفانه در این سال ها مورد غفلت قرار گرفته، رفع بخشی از دغدغه های اساتید آواز است.

در ادامه متن سخنان وی آمده بود: متأسفانه مردم سارود در این سال ها خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی کار کردند و برخی از دوستان نه تنها حمایتی نشدند بلکه بارها شخصاً هزینه کردند. تلاش می کنیم و رایزنی های خوبی انجام داده ایم تا مردم و معلمان بتوانند از مزایای صندوق اعتباری هنر استفاده کنند و در مورد جشنواره موسیقی فجر نیز همانطور که می دانیم فعالیت خود را از سال 1364 آغاز کرد اولین بار تحت عنوان جشنواره سراسری سرود و سرودهای انقلابی و پس از چهار دوره برگزاری با همین عنوان، نام و نشان جدیدی طراحی شد و از پنجمین دوره با عنوان جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود ادامه داد، متاسفانه در تمام این سال ها با سیاست های اتخاذ شده، نه تنها برای سرودها، بلکه برای گروه های کر، عرصه حضور در جشنواره موسیقی به شدت کمرنگ و حتی به کلی منتفی شد. از سال 1401 که اولین سال تاسیس این دفتر بود، با وجود زیرساخت ها و موانع مالی، سعی کردیم سرود را به صحنه جشنواره موسیقی فجر برگردانیم و چند شبی اجرای سرود را داشتیم. گروه های روی صحنه جشنواره موسیقی فجر با استقبال خوب تماشاگران حتی در شب اختتامیه جشنواره اجرای گروه های سرود را از دست ندهیم اما به نظر ما این مکان باز هم شایسته نبود. سرود، به همین دلیل اولین جشنواره ملی سرود فجر را در مهر ماه 1402 برگزار کردیم.

این جشنواره در 4 مرحله برگزار شد که مرحله اول با ثبت نام بیش از 800 گروه برگزار شد و در نهایت با 80 گروه وارد مرحله اجرای منطقه ای شدیم. در مرحله منطقه ای گروه هایی از سراسر ایران در چهار شهر اصفهان، مشهد، میناب و تهران حضور یافتند و به اجرای زنده در مقابل داوران پرداختند. 28 گروه برگزیده این مرحله به مدت حدود 5 ماه با راهنمایی دبیرخانه جشنواره آثار ویژه خود را برای جشنواره سرود ملی فجر تولید کردند. زیرا طبق اصول اختتامیه جشنواره قرار بود در ابتدای تیرماه برگزار شود اما با توجه به شرایط کشور و انتخابات ریاست جمهوری به پایان شهریورماه و هم اکنون منتقل شد. نکته قابل توجه این است که برای اولین بار در جشنواره های کشور گروه های سرود ملزم به اجرای ارکستر و موسیقی زنده هستند.

با تمام سختی ها و کمبودهای مالی و با کمک دوستان یک گروه ارکستری کاملا حرفه ای برای همراهی همه گروه ها تشکیل شد به طوری که این گروه موسیقی بر تمامی آثار تسلط دقیق و کامل داشت و حتی چند روز قبل از اجرای اصلی به صورت واقعی هر گروه آهنگ با گروه ارکستر تمرین داشت. به فضل الهی مرحله پایانی جشنواره با حضور داوران عزیز طی سه روز 23، 24، 25 شهریور برگزار شد.

سرود یعنی جامعه اسلامی; من هیچ گروه سرودی نمی شناسم که اگر یکی از اصحاب اشتباه بخواند حمله کنند، در عوض سعی می کنند مشکل را پنهان کنند.

امیدواریم این جشنواره سرآغاز نگاه تخصصی و تخصصی به ترانه به عنوان یکی از رشته های حرفه ای موسیقی باشد که شایسته این هنر جریان ساز و امیدبخش است. به گفته ی ارزشمند رهبر گرانقدر ایران، این سرود تکان دهنده ای است که می تواند بر زبان مخاطب جاری شود و مخاطب را با خود همراه کند و ذهن و ذوق هنری او را به قدری درگیر کند که انسان را وادار به زمزمه سرود کند. ! به طوری که شور موسیقی او آواز می خواند. البته ما اعتقادی به حذف سبک های دیگر موسیقی نداریم، اما معتقدیم باید در کنار بقیه رشته های موسیقی، مجالس اعم از سرود، سرود و … برگزار شود، به همین دلیل علیرغم برگزاری جشنواره سرود. ، حضور گروه های سرود سال گذشته در جشنواره موسیقی ادامه داشت. اجرای آنها را روی صحنه جشنواره شاهد بودیم و دیدیم. ما به این راضی نیستیم. به دنبال برگزاری جشنواره های بین المللی آهنگ هستیم و حتی رایزنی هایی نیز انجام داده ایم. دفتر سرود معتقد است که ظرفیت سرود حتی می تواند به عنوان یک عنصر فرهنگی در بطن خانواده دیده شود و در آینده به دنبال کمپین ها و رویدادهای هنری مرتبط با خانواده و سرود با شعار ” هر خانواده یک سرود دارد.”

محمود سالاری (معاون امور هنری) در سخنانی گفت: جای این جشنواره در بین جشنواره های فجر خالی بود; چون باید کیفیت سرود ارتقا می یافت، از حالت آماتور خارج می شد و گروه ها می توانستند با ارکستر و سازهای زنده اجرا کنند تا در بین گروه های سرود دنیا حرفی برای گفتن پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سرود یعنی جامعه اسلامی; من هیچ گروه سرود خوانی نمی شناسم که اگر یکی از اصحاب اشتباه بخواند حمله کنند، در عوض سعی می کنند مشکل را پنهان کنند. من هیچ گروه آهنگی نمی شناسم که یکی بخواهد کارها را خراب کند و اگر کسی ضعیف است همه به او کمک کنند. دستاوردهای آموزشی، وحدت و همدلی ایجاد شده توسط سرود باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید اطراف سرود را ببینیم و به این برسیم که گروه های سرود ما ایده آل شوند.

پس از سخنان سالاری در بخشی دیگر از این مراسم از هادی آرزو هنرمند پیشکسوت تجلیل شد.

همچنین حجت اشرف زاده در این برنامه سه قطعه موسیقی اجرا کرد.

برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر است:

برنده بخش خوانندگی آواز گروه زهرایون از اهواز/استان خوزستان

برنده گروه کر خراسان رضوی از مشهد

برنده گروه آکاپلای آداک از گلستان

و گروه یاقوت از اصفهان شایسته تقدیر است

در بخش صداما گروه مهرآوا از مشهد استان خراسان، رضوی شایسته تقدیر است.

در بخش صداما گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری و گروه کوش از میناب استان خوزستان.

برنده جایزه گروه آفاق ایران از آزادشهر استان گلستان

برنده جایزه نور گروه موعود از مشهد، استان خراسان رضوی

برنده بخش آواز گروه جوانه ها از مشهد استان خراسان رضوی

برنده بهترین رده رهبری گروه امین زینلی از گروه ارشه از اصفهان

برنده خلاقیت و نوآوری گروه آوای میناب از استان هرمزگان

برنده جایزه رویش گروه سرود آسوه از تهران

برنده جایزه بهترین شعر آقای محمدرضا داوری از گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری است.

جایزه تکنوازی آقای پوریا اسدی از گروه

شهید فانی اهل لارستان استان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *