اطلاعیه شماره سه ستاد انتخابات صداوسیما

حاشیه سازی‌های صداوسیما پس از ترور شهید سیدحسن نصرالله/ بیشترین حواشی مال کدام شبکه بوده است؟

اگرچه از ابتدای وقوع این حادثه همه رسانه ها سیاست واحدی را دنبال کرده اند، اما رسانه ملی به عنوان جامع ترین رسانه کشور فاقد سیاست واحد در بررسی موضوع بوده است.

این رسانه در سه شبکه مختلف سه رویکرد تقریبا متفاوت را در پیش گرفت. شاید سه عبارت متفاوت: «اگر می خواهیم جنگ تمام شود، باید وارد این نبرد شویم و پاسخ دهیم»، «رژیم اسرائیل بسیاری از دانشمندان هسته ای ایران را نیز ترور کرد، آیا برنامه هسته ای ایران متوقف شده است؟» مقاومت لبنان هم همین‌طور است» و «تقصیر دولت و سیاست‌های آن است، ما دروغ‌های آمریکایی‌ها را باور کردیم و 11 ماه است که همین‌طور می‌جنگند!» که از برنامه‌ها بیرون آمد. از این 6 روز صدا و سیما می تواند این تفاوت معنادار و متضاد را نشان دهد.
این روایت ها در سه شبکه مختلف که هر کدام مسیری جداگانه را طی می کنند، مخاطبانی را که برای رفع نیازهای خبری خود به رسانه ها روی می آورند، سردرگم کرده است. قطعاً در چنین رویدادهایی سازمانی عریض و طویل مانند صداوسیما سیاست های خبری خود را به برنامه سازان اعلام می کند و آنها موظف هستند سیاست واحدی را برای همه شبکه ها دنبال کنند تا پیام یکسان به مخاطبان منتقل شود. نتیجه این سیاست واحد به اقتدار رسانه کمک خواهد کرد.

به علاوه اگر رسانه بتواند کارکرد اطلاع رسانی خود را به درستی نمایش دهد، افکار عمومی را به سمتی هدایت می کند که برای کشور مفید باشد.
برای تحلیل اتفاقات این چند روز در صدا و سیما باید برنامه های پخش شده را به سه قسمت تقسیم کرد و بر اساس مدل برنامه تحلیل کرد.

1- شبکه خبر: شبکه خبر با توجه به سیاست های رسانه ای و با مدیریت جدید تلاش کرد تا برنامه های رسانه ای خود را با جایگاه نظام و پیام رهبر انقلاب منطبق کند. عابدینی که به تازگی مدیریت شبکه خبر را برعهده گرفته است، با توجه به نخبگانی که در این عرصه دارد، توانست از طریق شبکه خبر دیدگاه وحدت با دولت را به مردم منتقل کند.
اگر بخواهیم مهمانان این شبکه خبری پنج روزه را نام ببریم، می توانیم از افراد با گرایش های مختلف که حضوری یا تلفنی مهمان این شبکه بوده اند، مثال بزنیم؛ محمدجواد لاریجانی، سعید جلیلی، علی لاریجانی و احمد وحیدی از جمله کسانی بودند که نظرات خود را در خصوص این اتفاق با شبکه خبر بیان کردند که واکنش های بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت.

ارزیابی کلی از برنامه های شبکه خبر نشان می دهد که نگاه متعادل و واحدی بر این شبکه حاکم است و تحلیل ها نیز با همین نگاه پیش می رود و قرار نیست نگاه های جزئی و حداقلی وارد این موضوع شود.

2- کانال سه: تقریبا بیشتر حواشی از برنامه ها یا بهتر است بگوییم از برنامه این شبکه گرفته شده است. «فارین پالیسی» از همان شب اول پس از حمله تروریستی اسرائیل ویژه برنامه ای را تدارک دید.

در بررسی این برنامه ابتدا باید به مهمانان آن نگاهی بیندازیم; فرانسیسکو گونزالس، گرگ سیمون و آدریل کازونتا از جمله کارشناسان خارجی بودند که این حمله تروریستی را تحلیل کردند. مهدی سیف، حمیدرضا غلام زاده و برخی دیگر از کارشناسان به تحلیل و تحلیل دیدگاه ایران نسبت به این حمله پرداختند. اظهارات مجریان و کارشناسان در این برنامه واکنش های زیادی را به همراه داشت.

همان شب اول و بعد از حمله مجری به جای استناد به دیدگاه تحلیلگران شروع به تحلیل کرد و با انتقاد از راهبردی که جواب نمی دهیم گفت: این استراتژی تا حدی جواب می دهد، ممکن است که این استراتژی به دشمن صهیونیستی این فکر را می دهد که هر چقدر هم که جلو بروید، هدف دیگری را بزنید، من در دام تنش و جنگ همه جانبه نمی افتم و در واقع مرحله به مرحله شاهد جنگ نتانیاهو هستیم. کابینه در حال پیشروی هستند یمن و حتی تهران.”

این گفتگوها در همان شب اول جمعه 15 مهر نشان دهنده نگاهی بود که این برنامه در برخورد با حمله تروریستی اسرائیل دارد. نگاهی که به افزایش مطالبات در این رویداد می نگرد. تحلیل کارشناسان بر اساس همین دیدگاه بود. یا یکی دیگر از مجریان این برنامه در کامنتی گفته است: اگر می خواهیم جنگ تمام شود باید وارد این معرکه شویم و پاسخ دهیم. صحبت های کارشناسان و تحلیلگران ایرانی و مهمانان با چشم انداز و افق برنامه و مجریان همخوانی داشت و تمام تاکیدشان این بود که با این هجمه سطح مطالبات را افزایش دهند و هرگونه عقب نشینی مضر است.

3- شبکه یک: شبکه یک هم مانند دیگر شبکه ها برنامه های ویژه ای تدارک دیده بود. «ثریا» مهمترین آنهاست که مانند برنامه سیاست خارجی شبکه سه بر همین افزایش مطالبات می ایستد، اما رویکرد دیگری در این برنامه برای مخاطبان مشهود و واضح است و آن انتقاد از دولت و گره زدن است. این وقایع از بیروت تا کشیش.
فواد ایزدی یکی از کارشناسان این برنامه در تحلیلی به عملیات فریب آمریکایی ها اشاره کرد و سپس آن را به واکنش دولتمردان مرتبط دانست و گفت: آمریکا بارها گفته است که ما نمی خواهیم جنگ را گسترش دهیم. این پیشنهاد که هفته‌ای دو یا سه بار تکرار می‌کند که ما نمی‌خواهیم جنگ گسترش پیدا کند، اما در زمان‌بندی خودشان و اتفاقات هفته گذشته در لبنان نشان می‌دهد که اکنون می‌توانند جنگ را گسترش دهند. در داخل کشور هستند که بعد از هر پیام ایزدی در فضای مجازی مورد انتقاد بسیاری قرار می گیرند، چرا این اتفاق باید به دولت مربوط شود؟

طباخیان پژوهشگر تاریخ اسلام نیز در این برنامه همین هدف و خط را دنبال کرد و در اظهارنظری که در این گزارش به آن اشاره می کنیم تاکید کرد که رسانه ها واقعیت خطرات را نشان دهند. مرگ فقط برای همسایه نیست و باید نزدیکی خطر مشخص شود. وی در بخشی دیگر از این برنامه گفت: ویژگی هایی که ضعف و ترس از جنگ را در جامعه پمپاژ می کند، دشمن را متجاوزتر می کند. و البته در میان این تحلیل ها نباید از صحبت های مجری برنامه که در بخشی از این ویژه برنامه گفت: برخی از روی غفلت ترس از جنگ را در جامعه نهادینه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *