فوری: شرایط دریافت وام مسکن جدید دولت برای بازنشستگان اعلام شد

ثبت نام وام 800 میلیونی برای مستاجران تهرانی

یک زوج تهرانی می توانند با استفاده از بزرگترین وام مسکن کمتر از 10 درصد هزینه خرید آپارتمان را تامین کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، وام های رهنی دیگر کمکی به خانه دار شدن متقاضیان نمی کند و در بهترین حالت می تواند به آنها کمک کند تا هزینه های اضافی خرید خانه جدید را جبران کنند. قدرت خرید رهن انفرادی در تهران پس از کسر هزینه اوراق، 3.5 متر بیشتر نیست و زوجین نمی توانند آپارتمان بزرگتر از 7 متر خریداری کنند.

در دوره اخیر جهش قیمت مسکن، میانگین قیمت ها در شهر تهران و اکثر مناطق کشور بیش از 19 برابر شده و در عین حال وام مسکن کمتر از 7 برابر شده است. نتیجه این معادله ناعادلانه تضعیف قدرت خرید متقاضیان مسکن و از بین رفتن سهم وام مسکن در تامین هزینه خرید آپارتمان بود.

وام مسکن چقدر است؟

در شرایط فعلی، وام مسکن با اوراق حق بیمه (TSE) بزرگترین تسهیلاتی است که برای خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می شود و اکثر افرادی که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند می توانند برای آن اقدام کنند.

مبلغ این وام برای افراد در تهران 400 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرداری های بالای 200 هزار نفر 320 میلیون تومان، در شهرستان ها 240 میلیون تومان است و زوجین می توانند تا دو برابر این مبلغ را به عنوان خرید مسکن دریافت کنند. تسهیلات

شایان ذکر است دریافت هر 500 هزار تومان از این تسهیلات مستلزم خرید یک برگ اوراق تسهیلات مسکن (tse) است که قیمت هر برگ آن اکنون به 110 هزار تومان رسیده است. با این حساب به ازای هر 500 هزار تومان وام مسکن، 110 هزار تومان باید صرف خرید اوراق شود و عملا خالص تسهیلات دریافتی در تهران 312 میلیون تومان، در مراکز استان ها و… به 250 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری به 187 میلیون تومان می رسد.

البته چند ماه پیش شورای عالی مسکن تصویب کرد که مبلغ وام مسکن 37.5 درصد افزایش یابد و مثلا در شهر تهران از 400 میلیون به 550 میلیون تومان برسد. اما این مصوبه هنوز ابلاغ و اجرا نشده و از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

حساب و کتاب اقساط وام مسکن

متقاضی وام مسکن در تهران برای دریافت وام 400 میلیون تومانی باید 800 کارت اعتباری تسهیلات مسکن خریداری کند که کل هزینه آن با قیمت روز حدود 88 میلیون است. با این حساب خالص وام دریافتی این متقاضی از تهران 312 تومان خواهد بود که باید در بازه زمانی 12 ساله (144 قسط) با اقساط ماهانه 8 میلیون و 55 هزار تومان بازپرداخت شود.

همچنین زوج های ساکن تهران برای دریافت وام 800 میلیون تومانی باید 1600 بن تسهیلات مسکن به ارزش 176 میلیون تومان خریداری کنند و خالص وام آنها نیز 624 میلیون تومان خواهد بود که باید در 144 اقساط ماهانه 16 میلیون و 110 هزار تومانی بازپرداخت شود. .

نرخ بهره وام مسکن

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، وام مسکن به متقاضیان با استفاده از اوراق با نرخ سود 22.5 درصد اعطا می شود. اما این نرخ سود اسمی تسهیلات است و از آنجایی که متقاضی باید مبلغ قابل توجهی از مبلغ وام را برای خرید اوراق هزینه کند، نرخ سود موثر این تسهیلات به 30.1 درصد می رسد.

البته با توجه به تورمی بودن اقتصاد ایران و رشد بیش از نرخ تورم مسکن در بلندمدت، دریافت این تسهیلات حتی با نرخ سود 30.1 درصدی به صرفه است و یکی از دلایل همراهی نکردن بانک ها در اعطای این تسهیلات بلندمدت است. تسهیلات مدت دار همان نکته ای است که اقساط وام پس از گذشت چند سال عملا مستهلک شده و قدرت خرید آن به شدت کاهش می یابد.

مزایا و معایب وام

علاوه بر وام مسکن، وام جعاله نیز وجود دارد که مبلغ آن 160 میلیون تومان است و برای دریافت آن مانند وام مسکن نیاز به خرید اوراق دارید. این وام برای هر واحد مسکونی اعم از انفرادی یا زوجی تنها یک قسط با سود ۲۲.۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله اعطا می شود و متقاضیان باید ماهانه ۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان اقساط پرداخت کنند.

5 سال این وام می تواند فشار اقساط ماهانه را برای متقاضیان افزایش دهد. اما برای کسانی که مشکلی در پرداخت اقساط ندارند، گرفتن وام می تواند پوششی برای جبران هزینه خرید اوراق باشد و اندکی قدرت خرید متقاضی را افزایش دهد.

منبع: روزنامه همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *