آخرین مطالب

همکاران

تصمیم مهم دولت درباره تغییر قیمت بنزین



در پیشنهادات و مفروضات اولیه لایحه بودجه سال آینده کشور پیشنهاد شده بود که قیمت سوخت متناسب با تورم افزایش یابد اما در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس این موضوع یعنی افزایش قیمت. سوخت و بنزین به صراحت ذکر نشده و دولت نیز اعلام کرده است که در سال آینده قیمت سوخت و بنزین را افزایش نخواهد داد.





یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی گفت: در پیشنهادها و مفروضات اولیه لایحه بودجه سال آینده کشور پیشنهاد شده بود که قیمت سوخت متناسب با تورم افزایش یابد اما در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس این موضوع مطرح شد. یعنی افزایش قیمت سوخت و بنزین به صراحت ذکر نشده است. دولت همچنین اعلام کرده است که برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت و بنزین در سال آینده ندارد.

به گزارش ایلنا، حسین صمصامی ضمن ارزیابی لایحه بودجه سال آینده کشور گفت: معیشت یکی از مسائل اساسی است و باید در اولویت اول کشور قرار گیرد. از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است. وی ادامه داد: شکر، شکر، حبوبات و بسیاری از کالاهای دیگر از ابتدای سال 30 تا 40 درصد افزایش یافته است و وقتی علل این گرانی را بررسی می کنیم متوجه می شویم که کاهش تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی باعث شده است. منجر به این گرانی ها شده و تاثیر خود را بر سفره های مردم گذاشته است.

نماینده تهران در شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع مشکل این است که دولت عملا هم شمول ارز نیمایی و هم قیمت ارز نیمایی را از 40 هزار تومان به 49 هزار تومان رسانده است.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: بیش از دو هزار قلم کالا افزایش قیمت داشته است، زیرا این کالاها مشمول ارز اسمی شده و از ارز اسمی حذف شده است.

وی در خصوص ویژگی های بودجه 1404 گفت: ارز کالاهای اساسی در بودجه سال آینده کاهش یافته است; یعنی ارز 28 هزار و 500 تومانی کالاهای اساسی با کاهش 3 میلیارد دلاری مواجه شده است و این امر موجب گرانی کالاهای اساسی و تورم می شود. در لایحه بودجه سال آینده 20 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است. با این سیاست ارزی که دولت می خواهد اجرا کند تورم 40 درصدی به جامعه تحمیل می شود و افزایش حقوق تنها 20 درصد است که متناسب با تورم نیست. از سوی دیگر با افزایش نرخ نیمایی به 55 هزار تومان، تورم تشدید می شود. متاسفانه ما همیشه در جبران حقوق عقب هستیم. جیب مردم نامتعادل است و مشکلات اقتصادی شدیدی دارند اما متأسفانه از همه بی تعادلی ها صحبت می کنیم اما از عدم تعادل جیب مردم و معیشت آنها چیزی گفته نمی شود.

وی در خصوص اینکه آیا قیمت بنزین در سال آینده افزایش می یابد، گفت: در پیشنهادات و مفروضات اولیه لایحه بودجه سال آینده کشور پیشنهاد شده بود که قیمت سوخت متناسب با تورم افزایش یابد، اما در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، این موضوع به صراحت بیان شده است، یعنی هیچ افزایش قیمتی در سوخت و بنزین صورت نگرفته است و دولت اعلام کرده است که برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت و بنزین در سال آینده ندارد.



۰