آخرین مطالب

همکاران

به زنان احترام می‌گذاریم و با گربه مقایسه‌شان نمی‌کنیم

به گزارش بی بی سی، خانم استریپ از جهان خواست تا به حقوق زنان و دختران افغان توجه کنند. او آنچه را که برای زنان افغان تحت رژیم طالبان می‌گذرد، «خفگی آرام نیمی از جمعیت» خواند.

او گفت: “امروز در کابل، یک گربه ماده آزادی بیشتری نسبت به یک زن دارد.” یک گربه می تواند دراز بکشد و خورشید را روی صورت خود احساس کند، یک سنجاب را در پارک دنبال کند. امروزه در افغانستان، سنجاب بیش از یک دختر حقوق دارد، زیرا طالبان پارک های عمومی را به روی زنان و دختران بسته است. یک پرنده می تواند در کابل آواز بخواند، اما یک دختر و یک زن اجازه حضور در انظار عمومی را ندارند. این باورنکردنی است، سرکوب قوانین طبیعی.»

اما سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، ادعاهای مریل استریپ را بی اساس خواند و گفت که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلامی تضمین شده است.

آقای شاهین در گفتگو با رادیو بی بی سی افغانستان گفت: “هیچ کس حقوقی را که اسلام به زنان داده است انکار نمی کند و ما به طور کلی و به ویژه به عنوان مادر، خواهر و همسر به زن احترام می گذاریم، اما آنها را با گربه ها مقایسه نمی کنیم. که آنها انجام داده اند “اکنون هزاران زن در وزارت صحت عامه، معارف و داخله مصروف کار هستند و بسیاری از آنها نیز به کار آزاد در سکتور خصوصی و تجارت مشغول هستند.”

اظهارات خانم استریپ روز دوشنبه بیان شد. یک ماه قبل، حکومت طالبان قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را در یک مقدمه، چهار فصل و 35 ماده امضا کرده بود.

از جمله در این قوانین آمده است که صدای زنان دیگر در انظار عمومی شنیده نمی شود و آنها اجازه ندارند مستقیماً به مردانی که از نظر خونی یا ازدواج با آنها ارتباط ندارند نگاه کنند.

این اقدامات به مجموعه ای از محدودیت هایی می افزاید که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در سه سال پیش بر زنان و دختران افغان اعمال کرده است.

خانم ها هنگام خروج از خانه باید صورت و بدن خود را کاملا بپوشانند. همچنین از رفتن زنان و دختران به دبیرستان ها، دانشگاه ها، پارک ها، سالن های ورزشی و باشگاه های ورزشی جلوگیری می شود.

مریل استریپ گفت که طالبان با بیش از 100 فرمانی که صادر کرده «عملاً نیمی از جمعیت کشور را زندانی کرده است» و جامعه جهانی باید این روند را متوقف کند.

در سال‌های قبل از به قدرت رسیدن دو دوره طالبان، تعداد زیادی از زنان نماینده پارلمان بودند و در مناصب عالی دولتی کار می‌کردند، به‌ویژه در دهه 1970 زنان توانستند وارد مشاغل زیادی شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که در این مراسم نیز حضور داشت، گفت که افغانستان بدون زنان تحصیل کرده و شاغل “هرگز جایگاه واقعی خود را در صحنه جهانی به دست نخواهد آورد.”

کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین جدید را محکوم کرده اند، اما حکومت طالبان از این فرمان دفاع کرده و می گوید که این فرمان مطابق با قوانین شریعت اسلامی است.

دولت طالبان همچنین گفته است که در تلاش است تا سیستم آموزشی را به گونه ای “سازگارتر با شریعت اسلامی” تغییر دهد و بارها وعده داده است که پس از حل این مسائل، زنان مجدداً در مدارس و دانشگاه ها پذیرفته خواهند شد. با این حال، تا به امروز هیچ اقدامی انجام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *