بازگشت شورای سیاستگذاری خودرو به ایدرو| گمانه زنی برای تغییر مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا زود است؟

امید محمدی; بازار: با انتصاب «فرشاد مقیمی» به عنوان رئیس هیئت مدیره ایدرو، گمانه زنی ها در خصوص تغییر مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. در این میان نام افرادی مانند; کیانوش پورمجیب، عادل پیرمحمدی، مهدی صادقی نیارکی، جواد سلیمانی، حمید مرادی و محمدحسین محمدزاده در رسانه ها مطرح شدند. با بی توجهی به سوابق و سوابق افراد مذکور، به گفته منابع آگاه در وزارت حریم خصوصی، تغییر در جاده مخصوص به این زودی ها انجام نخواهد شد. چرا که «سید محمد اتابک» وزیر صمت تا جایی که ممکن است از صنعت خودرو فاصله گرفته است تا پس از پایان «ماه عسل» دولت پاسخگوی شورای اسلامی صنعت خودرو نباشد.

«اتابک» در واگذاری سیاست های خودرویی به «ایدرو» در وزارت حراست حمایت پیدا کرده است.

بازگشت شورای سیاست گذاری صنعت خودرو

همانطور که گفته شد، «سید محمد اتابک» به عنوان یکی از مقامات عالی وزارت امنیت قصد دارد تصمیمات خودرویی را از وزارتخانه خود به «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» (ایدرو) منتقل کند. با توجه به انتخاب «فرشاد مقیمی» برای سکان هدایت ایدرو، می توان دریافت که «اتابک» در واگذاری سیاست های خودرویی به «ایدرو» جایگاه ثابتی در وزارت حراست پیدا کرده است.

شاید تجربیات فرشاد مقیمی در گروه صنعتی ایران خودرو بتواند از احضار سیدمحمد اتابک به شورای اسلامی برای پاسخگویی به صنعت خودرو جلوگیری کند. منابع آگاه در وزارت امنیت امروز به خبرنگار این رسانه اعلام کردند به زودی «شورای سیاست گذاری صنعت خودرو» در «ایدرو» تشکیل می شود. بنابراین می توان گفت به زودی اولین سیاست وزارت صمت دولت چهاردهم اتخاذ و اجرایی می شود.

منابع آگاه در وزارت حراست معتقدند مدیران فعلی گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا تا تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت خودرو تغییری نخواهند کرد. بنابراین می توان گفت شورای مذکور احتمالاً متولی انتصاب مدیران عامل جدید دو غول بزرگ خودروسازی کشور است.

سیاست های خودرو اتابک مشخص نیست

تاکنون سیاست های خودرویی سیدمحمد اتابک وزیر صمت به طور شفاف اعلام نشده است، وی تنها در جریان رای اعتماد یا دیدار با نمایندگان مردم در صنایع و صنعت خودرو در مورد وضعیت صنعت خودرو «تعمیم» داده است. کمیسیون معادن مجلس شورای اسلامی در حال حاضر سیاست های خودرویی وزارت حراست مشخص نیست و سیاست گذاران صنعتی برنامه جدیدی برای عرضه خودروهای برقی، افزایش عمق داخلی سازی، واردات خودرو و افزایش تیراژ تولید اعلام نکرده اند.

منابع آگاه در وزارت امنیت معتقدند که وضعیت خودروهای برقی صرفا برای حمل و نقل عمومی به سمت واردات سوق داده خواهد شد. زیرا در حال حاضر زیرساخت های لازم برای استفاده عمومی از خودروهای برقی در کشور فراهم نیست.

این در حالی است که «عباس علی آبادی» وزیر پیشین صمت به صورت شفاف و شفاف سیاست های خودرویی را اعلام کرد و در کنار این موضوع، معاونان و مدیران نامبرده نیز برنامه های جدیدی را بیان کردند. اما در ساختار فعلی وزارت حریم خصوصی چنین رویکردی وجود ندارد.

تا زمان اعلام صریح سیاست های خودرو از سوی وزارت ایمنی، تغییرات در مسیر تعیین شده محقق نخواهد شد.

آیا هنوز برای گمانه زنی در مورد تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا زود است؟

با توجه به حذف معاونت حمل و نقل در وزارت حراست، دفتر صنایع خودرو، نیرومحرکه و حمل و نقل به زیرمجموعه معاونت صنایع، ماشین آلات و تجهیزات منتقل شد. با این تغییرات، گمانه زنی ها مبنی بر برکناری مدیران فعلی ایران خودرو و سایپا از سمت خود بلند شد و در نهایت با انتصاب رئیس هیات عامل ایدرو بازار، شایعات بیش از پیش داغ شد.

بر اساس آنچه پیشتر اشاره شد، تا زمانی که شورای سیاست گذاری خودرو در ایدرو کار خود را آغاز نکند و «فرشاد مقیمی» سیاست های خودرویی را با وزیر صمت هماهنگ نکند، نباید منتظر تغییر مدیران عامل جاده ویژه باشیم.

از طرف «سید محمد اتابک» علیرغم وعده ای که در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو به نمایندگان مردم در زمان رای اعتماد داده بود، هنوز اقدامی نکرده است. برخی معتقدند تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا ممکن است تا مشخص شدن تکلیف خصوصی سازی دو غول خودروسازی کشور به تعویق بیفتد. بنابراین تا زمان اعلام صریح سیاست های خودرویی از سوی وزارت ایمنی، تغییرات جاده اختصاصی محقق نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *