اگر کیلویی هم می‌خواستند قضاوت کنند، باید منصف‌تر می‌بودند

علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «جشنواره هنر» که جایزه بهترین فیلم را از نگاه تماشاگران از جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد، گفت: همیشه به دنبال اتفاقاتی بودم که هیچ کس از آن بازدید نکرده است. که جدید است، یکی از آن رویدادها جشنواره هنر شیراز بود که قبل از انقلاب برگزار می شد.

وی افزود: یکی از موضوعات دیگر حضور ایران در جنگ ویتنام است که برای آن سعی کردیم داستان بسازیم و سعی کردیم داستان را به گونه ای بنویسیم که حتی اگر کسی از تاریخ ایران اطلاعی نداشته باشد. آن را درک خواهد کرد.” اگر قرار باشد فیلمی به دلیل کمدی بودن از جشنواره فیلم کوتاه حذف شود. پس چرا از این ژانر حمایت می کنیم؟

توکلی درباره ژانر کمدی «جشن هنر» توضیح داد: کمدی ژانر بسیار مهمی در سینمای جهان است. ما فیلمسازان بزرگی در دنیا داریم که در سینمای کمدی مطرح هستند. از آن منظر کمدی در کشور ما این است که ژانر کمدی ژانر کوچکی است در حالی که کمدی ژانر مهمی است و مانند هر ژانر دیگری ممکن است فیلم های سطحی در آن ساخته شود.

کارگردان «جشن حنار» درباره رابطه جشنواره فیلم کوتاه در زمینه استقبال از ژانرهای مختلف توضیح داد: جشنواره شعار تنوع ژانر را می دهد و می گوید ما از ژانر حمایت می کنیم اما فیلم کمدی کاملا نادیده گرفته می شود، جشنواره ندارد. خط مشی، و قضاوت بر اساس سلیقه انجام می شود. بوده است

وی با بیان اینکه حمایت از ژانر در جشنواره باید واقع بینانه تری انجام شود، گفت: چنین سیاستی وجود ندارد که اگر قصد حمایت از ژانر را داریم در داوری هم این نگاه را داشته باشیم نه فقط در پذیرش آثار. اگر قرار است فیلمی به دلیل کمدی بودن از جشنواره فیلم کوتاه حذف شود، چرا از این ژانر حمایت می کنیم؟ گفتند این فیلم شبیه فیلم های سینمای بدنه است. آیا قرار نیست فیلمسازان کوتاه وارد جریان اصلی فیلمسازی شوند؟ کجای این معادله اشتباه است؟

توکلی درباره سبک کمدی این فیلم توضیح داد: «جشنواره هنر» پروژه سنگینی بود و چهار کامیون لوازم صحنه وارد لوکیشن شد. خود انجمن هم باور نمی کرد این فیلم تا یک ماه پس از تایید اثر به جشنواره برسد. در این کار سعی کردم با اضافه کردن سبک سازی، بازیگوشی بودن دوربین، دیالوگ ها و بازی ها، کمدی سبکی بسازم که مناسب حال و هوای فیلم کوتاه باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلم های کمدی سینمای ایران فیلم های رئالیستی هستند. نوع بازی ها و فیلمبرداری رئالیستی است، نوع دیالوگ ها و عملکرد بازیگران است که کمدی می سازد، اما در این کار نه نوع دیالوگ ها و نه بازی ها رئالیستی است. حرکت دوربین و پاسخ های زیاد واقعی نیست. من دیگر فیلم کوتاه نمی سازم. فیلم های بلند مخاطب دارند و فیلم می فروشند. فیلم من به عنوان یک فیلم کوتاه در سینما کار می کرد، مهم این است که مردم فیلم را ببینند. فرقی نمی کند جشنواره ها سلیقه ای داشته باشند

کارگردان فیلم «جشن حنار» با بیان اینکه داوری ها باید عادلانه تری انجام می شد، افزود: این فیلم 50 پلان حلقه دارد. اگر حتی می خواستند قضاوت کنند، باید انصاف بیشتری می کردند. هر 10 فیلم جشنواره پلان اندازه این فیلم را ندارند، این فیلم نزدیک به 280 پلان دارد که 50 پلان آن فیلم سینمایی است. فردی که قرار بود رنگ و نور کار را اصلاح کند نگران این بود که چگونه رنگ را اصلاح کند.

وی درباره هزینه ساخت یک فیلم کوتاه گفت: قرار نیست فیلم کوتاه با هزینه کم ساخته شود، فیلم خوب فیلم خوبی است، هر چقدر برای آن هزینه شود خوب است. گران کردن فیلم کوتاه اشتباه است. افزایش قیمت بی دلیل یک فیلم کوتاه با حضور سلبریتی ها یا یک بازیگر معروف اشتباه است. اما «جشنواره هنر» بسیار کمتر از آن چیزی که فکر می کردیم هزینه داشت.

توکلی با مقایسه مدیوم سینمای کوتاه و بلند توضیح داد: دیگر فیلم کوتاه نمی سازم. فیلم های بلند مخاطب دارند و می فروشند. فیلم من به عنوان یک فیلم کوتاه در تئاتر کار می کرد، مهم این است که مردم فیلم را ببینند. فرقی نمی کند جشنواره ها سلیقه ای داشته باشند. فیلم کوتاه مربوط به جشنواره است، 5 نفر در یک اتاق می نشینند و برای فیلم تصمیم می گیرند، اما امیدوارم هرکسی که استعداد دارد از این مرحله فرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *