آخرین مطالب

همکاران

اقدام اعصاب خُرد کن صداوسیما بعد از حمله اسرائیل

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: دو شب پیش اینجا یک حرکت شیطانی کردند، خب اشتباه کردند، البته اغراق می کنند، اغراق آنها اشتباه است، اما توجه داشته باشید که کوچک شمردن آن هم اشتباه است، برای اینکه ما بگوییم: نه چیزی نبود، مهم نبود، این هم اشتباه است.»

بیانات رهبری در حالی مطرح می شود که از صبح دیروز شاهد لحن تحقیرآمیز و حتی طنز در برنامه های صداوسیما و سخنان برخی کارشناسان یا سیاسیون بوده ایم.

خوشبختانه در اطلاعیه شب گذشته مرکز اطلاع رسانی ستاد کل نیروهای مسلح نه اغراق و نه کم رنگی دیده می شود و توضیح داده اند: هواپیماهای اسرائیلی با استفاده از هوای عراق – به دلیل حضور ارتش آمریکا – 100 کیلومتری مرزهای ایران و از راه دور تعدادی موشک دوربرد پایگاه هوایی با کلاهک بسیار سبک – یک پنجم کلاهک موشک های بالستیک ایران – به سمت برخی رادارهای مرزی استان ایلام خوزستان پرتاب شد. و اطراف استان تهران.

اغراق کاری است که رسانه های اسرائیلی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به دلیل دلبستگی به پیامدهای اجتماعی و سیاسی حمله اسرائیل انجام می دهند و تحقیر با تمسخر راهی که صدا و سیما در این دو روز در پیش گرفته و مبتذل آن است. فرم، طبق معمول به قول محمدجواد اردشیر. لاریجانی همان است که هر وقت تحلیل می کند تحلیل و پیش بینی می کند، یاد تحلیل او در روزنامه اطلاعات در شب حمله بوش پدر به عراق می افتم. بود

وی گفت: نتیجه انتقام آنها در برابر پاسخ مشروع ایران برملا شد، چون اثر مخربی نداشت و به جای اینکه افکار عمومی بگویند تلافی کردند و پاسخ ایران را دادند، در واقع کارشان مثل ترقه بود.

اصطلاح «ترقه» را می‌توان در چارچوب تحقیر نفی در کلام رهبری ارزیابی کرد، اما چرا باید با هجمه بی‌سابقه 14 آبان 1403، نه با اغراق و نه تحقیر مواجه شد؟

در مورد بزرگنمایی، می توان این موارد را فهرست کرد:

۱. وقتی نتانیاهو اغراق می کند و ادعا می کند که ما به اهداف تعیین شده رسیده ایم، طبیعی است که هر گونه اغراق خواسته یا ناخواسته در خدمت اهداف اسرائیل باشد.

۲. از 4 هدف هسته ای، مراکز نظامی، انرژی و اماکن مهم سیاسی، بخش نظامی هدف قرار گرفته است و طبیعی است که با حمله به سه هدف دیگر قابل مقایسه نیست.

۳. زندگی عادی مردم در هیچ یک از شهرهای مورد حمله مختل نشده است، در حالی که این اتفاق باید پس از یک حمله بزرگ رخ دهد.

۴. افراط و تفریط موجب ترس و به اصطلاح تهی شدن دل مردم می شود و به این معنا نیز مذموم است.

۵. اغراق در هجمه به قیمت دلار و طلا و جان مردم تاثیر منفی می گذارد و به دلالان سود بادآورده می دهد و تاثیر بدی بر قدرت خرید و معیشت ما مردم عادی یا طبقه متوسط ​​سابق می گذارد.

۶. با توجه به اینکه چشم امید مردم غزه و لبنان به ایران است، این احساس که خود حامی اصلی آسیب دیده در روحیه آنها تأثیر منفی می گذارد.

۷. هر چه حمله بزرگ‌تر باشد، تقاضا برای پاسخ سریع‌تر و فوری‌تر می‌شود و شاید این عجله و هیجان، اگرچه احساسات آنی را خاموش می‌کند، اما در تضاد با منافع آینده باشد.

از طرفی چرا کوچکی درست نیست؟

اول چگونه می توان بی سابقه بودن حمله و پذیرش مسئولیت را ساده و کوچک دانست و تا حد تمسخر مجریان بی سلیقه تلویزیون تقلیل داد؟

دوم: در حمله صبح روز 14 آبان 4 سرباز به شهادت رسیدند. آیا شوخی است اما مرگ 4 نفر و آن هم در حین انجام وظیفه؟ کدام وظیفه؟ حفظ امنیت آسمان ایران.

سوم: در همین سایت در گلستان سعدی خوانی و در داستان چهارم فصل اول خواندم:

می دانی زال به رستم گرد چه گفت؟

نمی توان دشمن را فقیر و حقیر دانست

……

به اندازه کافی دیده ایم که آب سرچشمه حکمت است

زیرا بیشتر برای حمل شتر و بار می آمد

چهارم: اگر نوبت بعدی باشد، چه پس از پاسخ ایران و وضعیت پینگ پنگ، چه پس از انتخابات آمریکا که ترامپ یا حتی هریس با چراغ سبز احتمالی گستاخ تر شوند، پس چه؟ بیایید بگوییم دوباره یک بازی کرکر بود؟

پنجم: به تحلیل نادرست جواد آقای لاریجانی در زمان حمله بوش پدر اشاره شد و نوروز 1391 را هم به یاد داریم که بعد از حمله بوش پسر به عراق هر شب کارشناسانی می آوردند که عراق باتلاق آمریکا می شود و در تمرین کن اتفاق افتاد دیگری افتاد. بنابراین نمی توان به تحلیل افراد کوچک فکر تکیه کرد.

ششم: سهل انگاری باعث غفلت و مشغول شدن به امور روزمره شده و آن را آسیب پذیر می کند.

هفتم: برخی به تفسیر و تشبیه امام خمینی در 31 شهریور 1359 اشاره و اشاره می کنند که پس از حمله به عراق نیز فرمودند که دیوانه ای آمد، سنگ انداخت و رفت. درست است اما در همان زمان رئیس جمهور و جانشین فرمانده کل قوا (بنی صدر) و قبل از ایشان حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع پیام دادند و در مورد اقدامات مقابله با دشمن صحبت کردند. جنگ و آن را کوچک نشمرده است. در واقع امام تشویق کردند چون رهبری هم به جای اینکه با الفاظ دیگر وصف کنند و به مصلحت ها اشاره کنند، با تعبیر «اشتباه کردند» و «حرکت شیطانی» تشویق کردند.

با این حال امیدواریم این روند به گونه ای پیش برود که اتفاق جدیدی رخ ندهد تا اساسا بحث اغراق و کوچک سازی موضوعیتی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *