آخرین مطالب

همکاران

افت ۳۵ درصدی معاملات لوازم یدکی خودرو| نظارت به انبار فعالان لوازم یدکی چالش جدید است

افت ۳۵ درصدی معاملات لوازم یدکی خودرو| نظارت به انبار فعالان لوازم یدکی چالش جدید است

امید محمدی; بازار: نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر باعث نگرانی از رشد قیمت لوازم یدکی خودرو شده است. چرا که به دلیل نوسانات قیمت ارز، برخی از محصولات صنعت خودرو دستخوش تغییرات قیمتی در بازار شدند. کاهش قدرت خرید مالکان خودرو و تاثیر ارز در بازار صنعت خودرو باعث رکود معاملات شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر نرخ ارز در بازار به ثبات نسبی برسد، احتمالاً می توان امیدوار بود که قیمت ها افزایش پیدا نکند.
برای بررسی این موضوعات با سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات خودرو تهران به گفت وگو نشستیم:

* با توجه به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر، آیا قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار تغییر کرده است؟

با توجه به رکود شدید حاکم بر بازار لوازم یدکی خودرو و تلاش فعالان این صنف برای پرداخت تعهدات مالی خود، با وجود نوسانات نرخ ارز تغییری در قیمت قطعات خودرو ایجاد نشده است.

معاملات لوازم یدکی خودرو در بازار و خرید فعالان صنفی از بانکداران به کمترین میزان خود رسیده است.

* چند درصد از معاملات لوازم یدکی خودرو در بازار با توجه به رکود مذکور کاهش یافته است؟

معاملات لوازم یدکی خودرو در بازار و خرید فعالان اصناف از بانکداران به کمترین میزان خود رسیده است. تلاطم فعلی بازار باعث شده است که چشم اندازی از آینده بازار لوازم یدکی خودرو وجود نداشته باشد. بنابراین فعالان بازار تمایلی به افزایش تعهدات مالی خود ندارند. در حال حاضر شاهد افت 30 درصدی خرید و فروش لوازم یدکی در بازار هستیم.

* قطعه سازان اعلام کردند به دلیل چالش های انرژی و ارز در ماه های اخیر، تولیدشان کاهش یافته است. آیا این موضوع در بازار مشهود است؟

مدت هاست که صنعت خودرو با قطعی مکرر برق مواجه بوده که این مشکل علاوه بر توقف تولید باعث افزایش هزینه ها می شود. با توجه به اینکه بازار لوازم یدکی خودرو در رکود به سر می برد، کاهش تولید قطعه سازان خود را نشان نداده و تاثیر این مشکل در ماه های آینده بازار لوازم یدکی خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وزارت امنیت در حال تدوین دستور العمل انبار فعالان بازار لوازم یدکی خودرو برای نظارت است که در صورت اجرایی شدن، بستری برای فساد در کشور ایجاد می شود.

*به عنوان آخرین سوال تکلیف سامانه جامع تجارت برای بازار لوازم یدکی خودرو چیست؟

وزرای دولت سیزدهم که در سامانه جامع تجارت فعال بودند، به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها از اهرم فشار استفاده کردند. قانون معکوس قاچاق که به دلیل پرداخت یارانه برای فرآورده های نفتی و دارویی تصویب شده، تلاش می شود به قطعات یدکی خودرو نیز تعمیم یابد. از این رو در حال تدوین دستور العمل انبار فعالان بازار لوازم یدکی خودرو برای نظارت هستند که در صورت اجرایی شدن، بستری برای فساد در کشور ایجاد می شود. در اینجا باید اشاره کنم که صنعت قطعات یدکی خودرو آمادگی هر نوع همکاری با دولت چهاردهم را برای بهبود شرایط فعلی و اصلاح قوانین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *