آخرین مطالب

همکاران

استارت ریزش قیمت‌ طلا و ارز در بازار | بازگشت طلا به کانال 3 میلیونی

از ظهر امروز با کاهش تنش های سیاسی و کاهش احساسات، روند نزولی در بازار طلا، ارز و سکه آغاز شده و آن طور که فعالان بازار پیش بینی می کنند این روند ادامه خواهد داشت.

قیمت دلار که دیروز به میانه های 61 هزار تومان رسیده بود، اکنون به انتهای کانال 60 هزار تومان رسیده است. بازارها می گویند احتمال بازگشت دلار به کانال 59 هزار تومان در پایان معاملات امروز وجود دارد.

قیمت سکه که دیروز به کانال 48 میلیون نزدیک بود، اکنون به میانه کانال 46 میلیون رسیده و با قیمت 46 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز روز گذشته رکورد زد و وارد کانال 4 میلیون شد. از صبح امروز با عقب نشینی همراه شده و به کانال 3 میلیونی بازگشته است. هر گرم طلای 18 عیار هم اکنون در بازار تهران 3 میلیون و 960 هزار تومان فروخته می شود.

افت قیمت ها از ساعتی پیش در بازار آغاز شد که فعالان بازار طلا و ارز می گویند «کلمه فروش» در بازار افزایش یافته و با افزایش عرضه، احتمال کاهش قیمت در ساعات آینده وجود دارد.

از شامگاه جمعه با افزایش حملات اسرائیل به لبنان و اعلام اخبار منفی در عرصه سیاسی و ترور رهبران حزب الله به ویژه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان داد و رفت. افزایش قیمت

این یک روال عادی در بازار طلا و ارز است و هر زمان که تنش های سیاسی تشدید شود، شاهد افزایش قیمت در این بازارها هستیم، اما همانطور که تجربه سال های گذشته نشان داده است، افزایش قیمت در این بخش چندان طول نمی کشد و طی یک چند روزی بازار به ثبات باز خواهد گشت.

این اتفاق در هنگام شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز افتاد. قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید اما در عرض چند روز با عقب نشینی همراه شد و به کانال های 58 تا 59 هزار تومان بازگشت.

این روند این بار نیز تکرار شد و با فروکش اخبار منفی سیاسی و کاهش تنش های سیاسی در منطقه، از هیجانات بازار ارز و طلا نیز کاسته شد و قیمت ها رو به کاهش گذاشت.

پیش از این بارها به مردم عادی هشدار داده شده بود که در هنگام آشفتگی بازار از هرگونه معامله خودداری کنند زیرا برنده اصلی این روزهای بازار هوسرانی هستند که سعی می کنند به نفع خود از آب گل آلود ماهی بگیرند.

به گفته کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز، برنده اصلی این روزهای بازار ارز، افرادی هستند که از نوسانات سود می برند و بازنده، مردمی هستند که این نرخ ها را باور می کنند. نمونه این موضوع بازده منفی 3 درصدی بازار ارز با وجود 5 وضعیت بحرانی اصلی در 6 ماهه امسال است.

در گزارش های قبلی تسنیم نیز عنوان شده بود که معامله واقعی در بازار صورت نمی گیرد و تجار و فروشندگان دست خود را حفظ کرده و گران فروشی نمی کنند.

با وجود 6 بحرانی که بازار ارز از ابتدای سال تاکنون پشت سر گذاشته، دلار همچنان بین 59 تا 60 هزار تومان در نوسان است. البته قبل از اتفاقات دو روز گذشته، دلار عمدتا بین 58 تا 59 هزار تومان در نوسان بود.

بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با 5 بحران بزرگ مواجه بوده که شهادت سید حسن نصرالله را می توان ششمین وضعیت بحرانی این بازار برشمرد. در شش ماهه اول سال 5 تحول بزرگ در کشور داشتیم که عبارتند از: عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و حملات اسرائیل به لبنان.

فعالان بازار ارز بر حضور بازارساز تاکید می کنند: بانک مرکزی با حضور به موقع می تواند نوسانات ارزی را مدیریت کند چرا که تجربه ماه های گذشته نشان داد بانک مرکزی به راحتی می تواند این نوسانات را مدیریت کند./ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *