ادعای عربستان درباره جذب گردشگر واقعیت دارد؟

صندوق بین المللی پول در گزارش مشورتی خود اعلام کرد: عربستان سعودی به هدف گردشگری خود در چشم انداز سال 2030 یعنی جذب 100 میلیون بازدیدکننده در سال 2024، هفت سال زودتر از موعد مقرر رسیده است.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، درآمد گردشگری عربستان در سال 2023 به 36 میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد خالص گردشگری نیز 38 درصد افزایش خواهد یافت. سهم مستقیم و غیرمستقیم این بخش در تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 2023 به 11.5 درصد رسید و انتظار می رود تا سال 2034 به 16 درصد افزایش یابد. ترکیبی از تقاضای داخلی قوی و افزایش ورود مسافران بین المللی به رشد این بخش کمک کرده است.

همچنین گردشگری غیرمذهبی در عربستان افزایش یافته است و سفرهای تفریحی و دیدار با دوستان و خانواده به ویژه با میزبانی رویدادهای مهم بین المللی مانند فرمول یک، جام ملت های آسیا 2027 و اکسپوی جهانی 2030 افزایش می یابد.

این گزارش همچنین به نقش گردشگری در تغییر توازن خدمات عربستان سعودی به سمت مازاد اشاره می کند، به این معنی که درآمد این کشور از بازدیدکنندگان بین المللی بیشتر از هزینه های گردشگری است.

رشد در صنایع مختلف مانند غذا، نوشیدنی، سفر و فرهنگ و همچنین پروژه هایی مانند پروژه جهانی دریای سرخ و دروازه دیریه به رشد گردشگری عربستان کمک کرده است.

به گزارش العریبه، ابتکارات کلیدی دولت عربستان سعودی و کمپین های بازاریابی بین المللی و همکاری با پلتفرم های جهانی نیز نقش مهمی در تسهیل این رشد داشته است. معرفی برنامه‌های ویزای الکترونیکی که اکنون برای 66 کشور در دسترس است، دسترسی بازدیدکنندگان بین‌المللی را افزایش داده است، در حالی که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زیرساخت‌ها، مانند فرودگاه‌های بین‌المللی جدید و شبکه‌های جاده‌ای و ریلی گسترده، از گسترش این بخش حمایت کرده است. است

این در حالی است که طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال 2023 در مجموع میزبان 27 میلیون گردشگر خارجی خواهد بود و از نظر رشد گردشگری نسبت به سال 2019 (قبل از اپیدمی کرونا) رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است. .

به عنوان بخشی از استراتژی چشم انداز 2030، عربستان در ابتدا قصد داشت تا سال 2030 سالانه 100 میلیون بازدید کننده جذب کند. پس از رسیدن به این هدف هفت سال زودتر از موعد مقرر، اکنون این کشور هدف خود را برای جذب 150 میلیون گردشگر تا سال 2030 تجدید نظر کرده است که نشان دهنده جاه طلبی عربستان سعودی است. تبدیل شدن به یک مقصد برتر گردشگری جهانی

گردشگری در واقع ستونی از چشم انداز 2030 عربستان سعودی است، طرحی جاه طلبانه برای نوسازی و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سال 2016 رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *