آخرین مطالب

همکاران

آنچه از وام‌های دانشجویی در ۱۴۰۳ باید بدانید

وام دانشجویی برای سال تحصیلی 1403-1404 یکی از تسهیلاتی است که وزارت علوم برای دانشجویان در نظر گرفته است تا داوطلبان بتوانند با استفاده از انواع وام های دانشجویی ارائه شده، زندگی دانشجویی راحت تری داشته باشند. دسته بندی وام های دانشجویی شامل وام شهریه، وام تحصیلی، وام ضروری، وام مسکن و … است که هر ساله از سوی صندوق رفاه دانشجویان اعلام می شود.

امسال خبرهای خوبی در خصوص تخصیص وام های دانشجویی به گوش می رسد که نشان دهنده اهمیت وام های دانشجویی برای حمایت مالی از دانشجویانی است که برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود نیازمند کمک هستند. این وام ها می تواند هزینه هایی مانند شهریه دانشگاه، کتاب و مواد آموزشی، هزینه های زندگی دانشجویی و حتی برخی هزینه های جانبی دیگر را پوشش دهد.

دانش آموزان معمولاً در طول تحصیل با مشکلاتی مواجه می شوند که ممکن است بر کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی آنها تأثیر بگذارد. بدین منظور با همکاری وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان برای هر یک از مسائل پیش روی دانشجویان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. دانشجویان با توجه به نیاز به هر یک از وام های ارائه شده می توانند درخواست خود را از طریق صندوق رفاه دانشجویان ارائه دهند تا پس از بررسی و تایید صندوق رفاه، مبلغ تعیین شده وام به حساب داوطلب واریز شود. اولویت پرداخت وام دانشجویی با دانشجویان کم درآمد است و بقیه دانشجویان پس از این دسته از افراد وام خود را دریافت می کنند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با وام های دانشجویی 1403-1404 و توضیحاتی در خصوص نحوه تخصیص آن به سراغ مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم رفتیم.

دانشجویان متاهل به ازای هر زوج دانشجوی دکتری دو برابر وام شهریه 20 میلیونی دریافت می کنند

گنجی در خصوص اعطای وام به دانشجویان در سال تحصیلی جدید به خبرنگار تسنیم گفت: وام های دانشجویی امسال شامل وام ضروری، وام آموزش و پرورش، وام سپرده مسکن، وام شهریه است. همچنین در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان، وام سپرده مسکن 8 برابر شده و به فکر افزایش 10 برابری آن هستیم. در حال حاضر میزان وام سپرده مسکن در شهرهای بزرگی مانند تهران 200 میلیون تومان و در شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت 100 میلیون تومان است.

وی با اشاره به افزایش وام شهریه در مقاطع مختلف گفت: امسال برای مقاطع کاردانی و کارشناسی 5 میلیون تومان، کارشناسی ارشد 7.5 میلیون تومان و مقطع دکتری 10 میلیون تومان در نظر گرفته ایم. طبق قانون جمعیت خانواده و جوانان و حمایت خانواده متاهلین دو برابر این وام دریافت می کنند. این وام برای دوره کارشناسی 10 میلیون تومان، کارشناسی ارشد 15 میلیون تومان و مقطع دکتری 20 میلیون تومان است. اگر زن و شوهر هر دو دانشجوی دکترا باشند هر کدام 20 میلیون می گیرند.

ضمانت نامه بانکی جایگزین ضامن شخصی در وام های دانشجویی شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به میزان اعتبار پیش بینی شده برای پرداخت وام های نیمه اول سال تحصیلی جدید، گفت: در ترم گذشته نزدیک به 600 میلیارد تومان وام به کشور پرداخت شد. دانش آموزان و می توان پیش بینی کرد که نیمه اول سال تحصیلی جدید 700 میلیارد تومان خواهد بود. به دانش آموزان پرداخت شود. همچنین ممکن است برخی افراد به دلیل ضامن نتوانند وام بگیرند. برای آنها طرح جدیدی داریم که بر اساس آن از این پس همه ضمانت‌نامه‌ها به ضمانت‌نامه بانکی تبدیل می‌شوند. یعنی ضمانت نامه بانکی جایگزین ضامن شخصی در وام های دانشجویی می شود.

گنجی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 1403-1404 برنامه صندوق رفاه دانشجویان پاسخ مثبت به تمامی درخواست‌های پرداخت وام دانشجویی است، بنابراین به گونه‌ای عمل می‌کنیم که همه افراد واجد شرایط بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. که حقوق کسی ضایع نشود از نظر آمادگی خوابگاه ها و آشپزخانه ها طبق گزارش های دریافتی از دانشگاه ها مشکل خاصی وجود ندارد و تمامی دانشگاه ها برای سال تحصیلی جدید آماده ارائه خدمات هستند.

8 میلیارد تومان کمک هزینه دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه ها واریز شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در حوزه دانشجویان جدیدالورود نیز گفت: برای حمایت از دانشجویان جدیدالورود 8 میلیارد تومان به حساب دانشگاه واریز شده است که این مبلغ برای هر دانشگاه از 30 میلیون تا 200 میلیون تومان متغیر است. دانشگاه ها در طول سال تحصیلی با مشکل مواجه نشوند.

وی در خصوص زمان ثبت نام وام های دانشجویی در سال 1403 گفت: بخشنامه وام های دانشجویی از نیمه مهرماه ابلاغ و ثبت نام از آبان ماه آغاز می شود./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *