آمار زائران حج کشورهای گوناگون/ ایران چه تعداد حاجی در سال گذشته داشت؟

هر ساله صدها هزار مسلمان در شهر مکه گرد هم می آیند و مهمترین زیارت مسلمانان را به جا می آورند. مناسک اصلی حج حدود یک هفته به طول می انجامد و در آن زمان صدها هزار مسلمان از کشورهای مختلف جهان به شهر مکه سفر می کنند.

عربستان سعودی هر سال سهمیه حج را بر اساس میانگین جمعیت مسلمانان ساکن در این کشورها اختصاص می دهد. به عبارت دیگر، هر چه تعداد مسلمانان ساکن در یک کشور بیشتر باشد، احتمال اینکه آن کشور سهم بیشتری داشته باشد، بیشتر می شود. با این حال، عوامل دیگری می تواند بر سهمیه یک کشور تأثیر بگذارد. نگاهی به سهمیه برخی کشورها نشان می دهد که سطح روابط دیپلماتیک با عربستان به عنوان کشور میزبان تاثیری در تعیین این سهمیه در سال های گذشته نداشته است.

در سال های اخیر بر اساس آمار عربستان، بیشترین تعداد زائران حج متعلق به اندونزی بوده است و سال گذشته پاکستان و هند به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
























نام کشور شماره سهمیه حج (1402-2023)
1. اندونزی 221000 نفر
2. پاکستان ۱۸۰.۰۰۰
3. هند ۱۷۵.۰۲۵
4. بنگلادش ۱۲۷.۱۹۸
5. نیجریه 95.000
6. ایران ۸۷.۵۵۰
7. الجزایر 41.300
8. ترکیه ۳۷.۷۷۰
9. مصر ۳۵.۳۷۵
10. سودان ۳۲.۰۰۰
11. مالزی ۳۱.۶۰۰
12. روسیه ۲۵.۰۰۰
13. سوریه 22.500
14. اتیوپی ۱۹.۶۱۹
15. مراکش ۱۵.۳۹۲
16. عراق ۱۵.۲۵۲
17. امان ۱۴۰۰۰
18. افغانستان ۱۳.۵۸۲
19. سنگال ۱۲.۸۰۰
20. انگلستان ۱۲.۳۴۸

هر چند حج نقل می شود و این سهم گاه از سالی به سال دیگر متفاوت است، اما به گفته کارشناسان حج، انجام آن فوایدی دارد; از جمله، اختصاص یک سهمیه به هر کشور به تسهیل عدالت کمک می کند، زیرا هر مسلمانی تشویق می شود در مقطعی از زندگی خود، صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می کند، این زیارت را انجام دهد. این سهمیه ها همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که زائران می توانند هر ساله سفر خود را با خیال راحت انجام دهند. سهمیه ها همچنین به جلوگیری از احتمال ازدحام بیش از حد کمک می کند.

ایده کلی میزبان این بوده است که ضمن مدیریت تدارکات، پذیرای هرچه بیشتر زائران باشد و بر این اساس، امکان ورود و خروج صدها هزار نفر در مکه را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند.

بر این اساس، ایران در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از رفع محدودیت‌های کرونا سهم تقریباً مشخصی داشته است. سهم حج ایران در سال گذشته و امسال تفاوت چندانی نداشت و حدود 87 میلیون و 500 هزار نفر بود که ششمین کشور با بیشترین سهم در سال گذشته بود. این در حالی است که ایران از عربستان سعودی خواست تا با توجه به رشد جمعیت این سهم را به 100 هزار نفر افزایش دهد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

بر اساس آخرین اعلام سازمان حج و زیارت، حدود 900 هزار نفر در ایران به حج نیاز دارند که با احتساب سهمیه فعلی ایران و عدم افزایش آن، اعزام همه آنها به حج نزدیک به 10 سال طول می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *